توافق آتش بس میان مقاومت فلسطین و اسرائیل در دست واسطه ها است

    کد خبر :404493

عضو ارشد جنبش حماس تاکید کرد که تاکنون آتش بسی با رژیم صهیونیستی حاصل نشده است اما برخی واسطه ها برای آرام سازی اوضاع مداخله کرده اند و با این حال نبرد ما با اسرائیلی ها سر جای خود باقی است.

در ماه های اخیر چندین بار گزارش‌های مختلفی مبنی بر حصول توافق آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت در نوارغزه و ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده بود که هر بار یکی از طرفین یا آن را تکذیب می‌کرد یا با تبادل آتش، نقض می‌شد.

در همین زمینه مهر با «محمود الزهار» عضو ارشد جنبس حماس فلسطین گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*اخیرا اخباری مبنی بر حصول توافق آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی منتشر شده است. آیا وجود چنین توافقاتی را تایید می کنید؟

اولا واقعیت موجود بر روی زمین این اخبار را تایید یا رد می کند؛ همین جمعه ۵ فلسطینی شهید و دهها نفر زخمی شدند. پس چگونه حصول مصالحه میان ما و طرف اسرائیلی با وجود این تعداد شهید ممکن است؟

ثانیا بر فرض اینکه بخواهیم توافق بکنیم، بر سر مصالحه توافق نمی کنیم بلکه بر سر آرام سازی اوضاع یا آتش بس توافق خواهیم کرد که این موضوع نیز در اسلام مشروع و البته دارای شروطی است. در صورتی که شروط مسلمانان محقق نشود، پس آتش بس محسوب نمی شود و باطل است. همچنین مصالحه با دشمن اسرائیلی غیرممکن است. تاکنون آتش بسی حاصل نشده است اما برخی واسطه ها برای آرام سازی اوضاع مداخله کرده اند. با اشغالگران اسرائیلی به هیچ وجه مصالحه نخواهیم کرد و وجود آن را حتی در یک وجب از سرزمین خود به رسمیت نمی شناسیم.

بر همین اساس هیچ نوع مصالحه ای میان ما و دشمن اسرائیلی در زمینه سیاسی و دینی و اخلاقی صورت نخواهد گرفت اما ممکن است به توافق آرام سازی اوضاع و آتش بس مشروط دست یابیم. با این حال نبرد ما با اسرائیلی ها سر جای خودش است و به نبرد موسوم به «وعد الآخره» ایمان داریم که اسرائیل را نابود و فلسطین را به مسلمانان بازخواهد گرداند.

*بنابراین تاکنون توافقی دال بر آتش بس میان حماس و صهیونیست ها حاصل نشده است؟

تاکنون این توافق در دست واسطه ها به ویژه مصر است اما نمی توانیم بگوییم که وارد مرحله اجرایی شده است زیرا همچنان مسیرها موجود است و جنگنده های اسرائیلی در فرودگاه ها مشغول پرواز هستند. وضعیت از ابتدا آرام تر است اما نمی توانیم بگوییم توافقی مشخص در موضوعی معین حاصل شده است که از طرفین عدم تشدید تنش ها را بخواهد.

*چه موانعی بر سر دستیابی به این توافق وجود دارد و شما چه انتظاراتی از صهیونیست ها برای توافق آتش بس دارید؟

اولا ما خواستار جنگ علیه نیروهای خود نیستیم بلکه درصدد آماده کردن نیروهای خود برای نبرد آزادسازی فلسطین هستیم. در صورتی که شرایط وخیم شود، به «آرام سازی» اوضاع پناه می بریم و نه «آتش بس» که شروطی الزام آور دارند؛ در آرام سازی اوضاع، درگیری و تیراندازی میان طرفین متوقف می شود و در صورت نقض طرف مقابل در هر زمانی، امکان پاسخگویی به آن بدون توجه به التزاماتش وجود دارد.

*تاثیر راهپیمایی های بازگشت بر دشمن صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟

تاثیر متعددی داشته است؛ نخستین تاثیرش این است که شرایط پرداخت حقوق و قطع آب و برق موجب خیزش و مقاومت مردم علیه اشغالگران شد. ثانیا اشغالگران درک کردند که اکنون توازن واقعی در واکنش نشان دادن وجود دارد؛ به این معنا که حجم پاسخ های ما به جنایات آنها غیرمتناسب است. بنابراین دستاوردهای بسیاری داشته و بر عدم تداوم محاصره تاکید دارد. همچنین هر نوع حمله ای را با قدرت پاسخ می دهیم و مردم فلسطین نیز قادر به گسترش این قدرت تا مرحله آزادسازی فلسطین هستند.

*اکنون شاهد برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق هستیم. اولا نظر شما درباره این راهپیمایی چیست و ثانیا چگونه می توان از آن علیه صهیونیست ها و به نفع فلسطین استفاده کرد؟

اولا هر نوع پیاده روی که موجب افزایش آگاهی مردم و حضور شخصیت های محوری برای آگاهی بخشی به مردم در مبارزه با اشغالگران در عراق و هر جای دیگری برگزار شود، موجب تقویت مقاومت فلسطین می شود و به ویژه در زمان عادی سازی روابط با صهیونیست ها، فلسطینی ها احساس می کنند تنها نیستند. بنابراین ما درخواست می کنیم که این راهپیمایی ها به موضع سیاسی دولت عراق و دیگران علیه اشغالگران اسرائیلی و در حمایت از مقاومت فلسطین تبدیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید