سنجاب‌های غیربومی بلای جان باغات سنتی و تاریخی قزوین

    کد خبر :404317

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: سنجاب‌های غیربومی، بحرانی نوظهور که باغات سنتی و تاریخی قزوین را تهدید می‌کند.

قدرت‌الله مهدیخانی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان در جلسه‌ای که به‌منظور ساماندهی وضعیت سنجاب‌ها در باغستان‌های سنتی قزوین و با حضور تنی چند از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های متولی امر تشکیل شد، اظهار کرد: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد رشد تصاعدی و افزایش چشمگیر جمعیت سنجاب‌های غیربومی و مهاجر در باغستان‌های سنتی و تاریخی قزوین هستیم که تهدید بسیار جدی برای سلامت و بقای این جنگل‌های دست کاشت و بی‌نظیر که بنا بر نظر کارشناسان امر، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های مثمر و انسان‌ساز در جهان هستند، به شمار می‌روند.

وی افزود: باغات سنتی قزوین علاوه بر تولید مقادیر قابل‌توجهی از محصولات مرغوب پسته، بادام و انگور که قزوین را به قطب تولید و صادرات این موارد نیز تبدیل کرده، نقش بسیار ارزنده و حائز اهمیتی در تعدیل و تلطیف هوای شهر و به‌تبع آن استان قزوین ایفا می‌کند که مسلماً وجوب حفظ و نگهداری این گنجینه ارزشمند را آشکارتر می‌سازد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: سنجاب‌های غیربومی نه‌تنها درختان موجود در باغات را بیمار کرده و از بین می‌برند بلکه ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز هستند که از آن جمله می‌توان به هاری اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، مهدیخانی در پایان عنوان کرد: در این جلسه مصوب شد که دستگاه‌های مسئول بهترین راهکار غیر شیمیایی مقابله با این آفت را که می‌تواند تله‌گذاری و رهاسازی پرندگان شکاری برای شکار مستقیم باشد انتخاب و با نظارت و هماهنگی اداره کل مدیریت بحران اجرایی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید