نتیجه بررسی تاثیر وزن مادر بر وزن و زمان تولد نوزاد اعلام شد

    کد خبر :404224

محققان به بررسی اثر افزایش وزن مادران در طول بارداری بر سزارین، زمان تولد و وزن جنین پرداختند که نتیجه نشان داد وزن مادر در این موارد تاثیر زیادی ندارد.

بارداری با تغییراتی در کارکرد و ظاهر بدن مادران همراه است. یکی از این تغییرات افزایش وزن است. افزایش وزن بارداری که متناسب با شاخص توده بدنی مادر، به تدریج و درحین بارداری اتفاق می‌افتد، می‌تواند تأثیراتی بر مادر و جنین داشته باشد.

محققان کشور به منظور بررسی اثر افزایش وزن بارداری بر سزارین، وزن هنگام تولد نوزاد و سن تولد جنین در مادرانی که پیش از بارداری شاخص توده بدنی نرمال داشتند، تحقیقاتی را به نتیجه رساندند.

در این تحقیق، ۲ هزار و ۳۹۴ مادر باردار با شاخص توده بدنی نرمال پیش از بارداری و بارداری تک قلو در ۱۰۳ بیمارستان در تهران بین ۶ تا ۲۱ جولای ۲۰۱۵، مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان داد از نوزادان متولد شده، ۵.۴۱ درصد حین تولد کم وزن و ۲.۱۸ درصد دچار ماکروزومی (نوزاد با جثه‌ای بزرگ‌تر از حد معمول) بودند.

همچنین میزان تولد نوزادان کم وزن در مادرانی که افزایش وزن بارداری آنان کمتر از حد توصیه شده بود ۲.۱۳ برابر بیشتر از مادرانی بود که وزن توصیه شده را کسب کرده بودند.

در این پژوهش تفاوت معنی‌داری در میزان تولد نوزاد کم وزن بین مادرانی که به میزان توصیه شده افزایش وزن داشتند و مادرانی که افزایش وزن آنان بیش از میزان توصیه شده بود، یافت نشد.

همچنین بررسی‌ها نشان داد تفاوت در افزایش وزن بارداری مادران، تفاوتی در سزارین و تولد پیش‌از موعد نوزاد ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مهر، نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Obstetrics and Gynecology of India به چاپ رسیده است، توسط رضا عمانی سامانی، سعید صفاری، آرزو اسماعیل‌زاده و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی مراغه و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به انجام رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید