طرح های کلان ملی بازهم آب رفت/ انتخاب نهایی ۲۰ پروژه

    کد خبر :404214

کاهش تعداد طرح های کلان ملی از ابتدای دولت یازدهم رقم خورد و اکنون در آخرین تصمیم گیری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تنها ۲۰ طرح مشمول این پروژه ها می شوند.

در آخرین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موضوع بررسی طرح های کلان ملی مطرح شد و در این جلسه مجددا تعداد این طرح ها کاهش یافت.

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، مسئولان وزارت علوم موضوع بازنگری طرح های کلان ملی را مطرح کردند و این رویه کلید خورد به نحوی که از ۴۷ طرح کلان ملی تنها ۲۲ طرح اولویت ادامه فعالیت را دریافت کردند.

شکل گیری طرح های کلان ملی به آذرماه سال ۹۰ باز می گردد که در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش موضوع از سوی مسئولان وقت مطرح و در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

طرح های کلان ملی با هدف توسعه علم، فناوری، ارتباط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنعت و عدم وابستگی کشور به فناوری های خارجی متولد شدند.

در آذرماه سال ۹۰ از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) تعداد ۳۷ طرح به عنوان طرح کلان ملی به تصویب رسید و طی چند سال تعداد آنها به ۴۷ طرح افزایش یافت اما در ابتدای فعالیت دولت یازدهم موضوع بررسی و بازنگری این طرح ها از سوی شورای عتف مطرح و اولین گام برای کاهش این طرح ها برداشته شد.

پس از ماه ها بررسی در جلسات شورای عتف در نهایت اعلام شد که طرح های کلان ملی باید دارای دستگاه متقاضی باشند تا بخشی از هزینه های آنها از سوی دستگاه متقاضی تامین شود که در مجموع ۲۲ طرح شانس تعیین دستگاه متقاضی و سفارش دهنده را داشتند.

در دولت یازدهم مجددا زمزمه های بازنگری و بررسی طرح های کلان ملی مطرح شد و اکنون در آخرین جلسه شورای عالی عتف تنها ۲۰ طرح در حوزه طرح های کلان ملی قرار گرفتند.

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در گفتگو با مهر گفت: در آخرین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) تعداد ۲۰ پروژه به عنوان طرح کلان معرفی شدند.

وی افزود: وزارت علوم قرار است برای اجرای ۲۰ طرح کلان ملی با وزرای مرتبط با هر پروژه جلسه مشترکی برگزار کند تا پس از آن درخصوص موضوعات زمانبدی، اجرا و میزان تخصیص بودجه برای فاز اول این طرح ها تصمیم گیری شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: درحال حاضر ارتباط خوبی میان دستگاه های مجری و پروژه های طرح کلان وجود دارد.

برومند خاطرنشان کرد: برخی از پروژه ها به دلیل اینکه ابتدا و انتهای مشخصی نداشتند از لیست طرح های کلان خارج شدند و این پروژه ها می توانند به عنوان یک فعالیت جاری دنبال شوند که سازمان برنامه و بودجه لازم است به آنها بودجه اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: برخی از پروژه ها نیز باتوجه به اینکه به عنوان ماموریت های سازمانی یک دستگاه شناخته شدند از دسته طرح های کلان ملی خارج شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید