پایان مهلت پذیرش چک های قدیمی/ تبادل چک های غیرصیادی در سامانه چکاوک ممنوع شد

    کد خبر :403863

مهلت بانک مرکزی برای تعویض دسته چک های قدیمی با چک های «صیادی» به پایان رسید. این مهلت، پنجم آبان ماه خاتمه یافت و بانک مرکزی نیز اطلاعیه جدیدی برای تمدید آن منتشر نکرد و بنابراین از امروز چک های فاقد شناسه 16 رقمی ذیل شماره سری و سریال چک موسوم به صیادی، تنها با مراجعه حضوری مشتری به بانک صادر کننده چک قابل دریافت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شهریور سال گذشته بود که بانک مرکزی چک های متحدالشکلی را برای نظام بانکی طراحی و رونمایی کرد و بانک ها ملزم شدند تا اردیبهشت ماه امسال دسته چک های صادره مشتریان را تعویض کنند.

گستردگی کار و لزوم اجرای دقیق این طرح که هدف اصلی آن به حداقل رساندن امکان خطا در صدور چک و کاهش چک های برگشتی در نظام بانکی است، بانک مرکزی را بر آن داشت که در ابتدا اجرای این طرح را تا شهریور ماه تمدید کند و سپس بانک ها دو ماه دیگر برای اجرای این طرح از بانک مرکزی مهلت گرفتند.

این مهلت، پنجم آبان ماه خاتمه یافت و بانک مرکزی نیز اطلاعیه جدیدی برای تمدید آن منتشر نکرد و بنابراین از امروز چک های فاقد شناسه 16 رقمی ذیل شماره سری و سریال چک موسوم به صیادی، تنها با مراجعه حضوری مشتری به بانک صادر کننده چک قابل دریافت خواهد بود.

بنابراین دارندگان دسته چک های قدیمی باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض دسته چک های خود اقدام کنند.

دسته چک های صیادی با هدف «ارتقای ضریب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک»، «استانداردسازی جانمایی مورد نوشتاری و کاهش عملیات تصدی‌گری»، «بررسی صلاحیت دارنده دسته‌چک از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی بانک مرکزی» و «ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های ناشی از تبانی شعبه های صدور دسته ‌چک» در بانک مرکزی طراحی و اجرا شده است.

در بستر سامانه صیاد، بانک مرکزی قصد دارد در گام های بعدی صدور چک الکترونیکی را نیز اجرایی کند.

بر اساس برنامه جدید بانک مرکزی، هموطنان می توانند با ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید