تلاش برای استانداردسازی نمایشی موزیکال

    کد خبر :40373

آهنگساز نمایش «چل گیس» با اشاره به جزییات کار در یک نمایش موزیکال آن را تجربه ای متفاوت و مشکل در جریان ساخت موسیقی آثار نمایشی عنوان کرد.

شروین عباسی آهنگساز نمایش موزیکال «چل گیس» که این روزها به کارگردانی حسین جمالی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دغدغه ها و انگیزه های خود برای ساخت موسیقی این اثر نمایشی بیان کرد: با توجه به شرایط زمانی تولید اثر، تجربه های قبلی با حسین جمالی و روایت موزیکال از داستانی قدیمی سعی بر پرداختن به ایده های بهتر از ضربی خوانی داشتم بنابراین با توجه به اینکه عناصر تکنیکال نمایش و آیین ایرانی با تئاتر به شیوه غربی و دراماتیک آمیخته شده است، توجه به هماهنگ سازی عناصر صوتی و تکنیکال در این اثر مهم تر از سایر نمونه های رایج این شیوه اجرایی بود.

وی ادامه داد: ویژگی های تکنیکال و کمپوزیسیون صدایی و تصویری اثر به گونه ای است که سعی در ایرانی بودن و سادگی دارد. منظور از سادگی هم لودگی و دم دستی بودن پرداخت موسیقایی نیست بلکه استفاده از واریاسیون های متفاوت در ترانه ها و نواهای آشنای فرهنگ ایران زمین در این حوزه خاص فرهنگی است مثل ملودی ترانه های فولکلوریک و نواحی حتی مذهبی که حس آشنا و نوستالژیک را در تماشاگر بوجود می آورد. استفاده از این تکنیک و واریاسیون در آهنگسازی فرمال امری کاملاً عادی و تثبیت شده است.

عباسی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: با توجه به زمان کم تولید و توانایی شخص کارگردان در نوشتن ترانه های اورجینال نمایش، این فضا کمک شایانی به روند تولید موسیقی و تمرین با بازیگرانی که همگی توانمند و آشنا به آواز در موسیقی بوده اند، کرده است.

این هنرمند عنوان کرد: نظر به شرایط و فرایند تولید آثار موزیکال در ایران و نبود حمایت از این نوع نمایش ایرانی، کار تولید سخت است و به طور حتم کم و کاستی هایی هم دارد. با توجه به شرایط جامعه امروز ایران نیاز به حمایت از این نمایش به شدت احساس می شود و امیدوارم ارکان رسمی تئاتر در ایران آن را حمایت کنند، هر چند این امید همیشه راهگشا نیست و نخواهد بود ولی باز هم باید امید داشت.

آهنگساز نمایش «چل گیس» در پایان تصریح کرد: داستان نمایش موزیکال «چل گیس» به عشق، امید و تلاش اشاره دارد و شاید بیان این دغدغه در جامعه ما دچار شعارزدگی شده باشد اما باید به عشق و آینده امیدوار بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید