وزیر خارجه جدید عراق ؛ میانجی بزرگ ایران و آمریکا؟

    کد خبر :403663

وزیر خارجه جدید عراق در روزهای ابتدایی با استقبال ایران و امریکا و تبریک همتایان خود روبرو شد. شرایط پیش رو نشان خواهد داد عراق به کدام سو می رود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق بالاخره توانست تشکیل دولت دهد. هر چند عدم رای اعتماد به برخی وزرای کلیدی، وضعیت شکننده ای را برای عراق ایجاد کرده است اما این روند می تواند شروعی دوباره برای عراق باشد.

به گزارش نامه نیوز، پنج ماه از انتخابات در عراق و کش و قوس فراوان آن گذشته است و عاقبت مردم عراق كم‌كم شاهد تشكيل دولت جديد است. عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير جديد اين كشور كه بعد از ماه‌ها رايزني و تشكيل ائتلاف‌هاي پارلماني نهايتا به عنوان نخست‌وزير معرفي شد، چهارشنبه شب اعضاي كابينه خود را به پارلمان عراق معرفي كرد. وضعیت جدید عراق مخصوصا سیاست خارجی عراق می تواند تحولات تازه ای را شاهد باشد. محمد علی الحکیم به عنوان وزیر خارجه عراق انتخاب شده است.

1- از ميان 22 عضو كابينه، سرنوشت 8 وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌هاي دفاع، دادگستري و كشور همچنان نامشخص است و گروه‌هاي رقيب عراقي هنوز بر سر آنها به توافق نرسيده‌اند. عادل عبدالمهدي گزينه‌هاي مورد نظر خود براي هر 22پست كابينه را معرفي كرده‌بود، اما با اختلاف‌نظرهايي كه در مورد عضويت سياستمداران نزديك به حشدالشعبي از يك سو و اتهام فساد اقتصادي و وابستگي به حزب بعث از سوي ديگر به برخي از وزراي پيشنهادي او وارد شد، 8 پست مهم وزارتي خالي ماند.

2- پست وزارت خارجه عراق از گذشته اهمیت فوق العاده ای داشته و حالا فرد انتخاب شده می تواند کار خود را شروع کند. محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه جدید متولد 1952 در شهر نجف اشرف است و شاید چهره ای است که می تواند با تحولات جدید عراق همسان باشد.

3- او از خاندان برجسته حکیم در عراق است اما از لحاظ منش سیاسی و اعتقادی سکولار است و ارتباطی با شاخه سیاسی خانواده حکیم ندارد.

4- الحکیم در دولت ایاد علاوی وزیر ارتباطات بود. وی مدرک کارشناسی در رشته آمار از دانشگاه بغداد، در علوم کامپیوتر از دانشگاه بیرمنگام در انگلیس و دکترای مدیریت اطلاعات از کالیفورنیای جنوبی دارد.

5- وی قبل از تصدی وزارت امور خارجه، معاون آنتونیو گوترش، دبیرکل فعلی سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا بوده و پیش از آن نیز نماینده عراق در سازمان ملل بوده است. او از چهره‌های سکولار و افراد نزدیک به ایاد علاوی محسوب می‌شود.

6- اینکه او در رقابتهای منطقه ای و بین المللی به ایران نزدیکتر است یا امریکا، هنوز زود است به این سوال پاسخ داد. عراق به شکل کلی با وضعیت جدیدی روبرو است که تحولات آتی می تواند روند شکلگیری منافع ملی و چینش سیاستهای آن را شکل دهد.

7- رايزني‌هاي پيش از برگزاري جلسه راي اعتماد باعث شد تا عادل عبدالمهدي از معرفي تعدادي از نامزدهاي مورد نظرش براي وزارتخانه‌هاي مهم صرف نظر كند. فالح الفياض كه پشتيباني گروه‌هاي مقاومت شيعه و فهرست فتح به رهبري هادي عامري را پشت خود مي‌ديد به عنوان وزير كشور معرفي شده‌بود، اما از رسيدن به اين مقام باز ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید