نماینده مخالف وزیر کار:

شریعتمداری در وزارت صنعت چه گلی به سر صنعت خودرو و دیگر صنایع زده که حالا برای وزارت کار معرفی شده؟ اگر شریعتمداری وزیر کارامدی بود چرا استعفا داد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۳۳
    کد خبر :403239

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل جلسه علنی خود را به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت د‍‍‍ژپسند، شریعتمداری، اسلامی و رحمانی آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه با حضور ۲۰۱ نماینده جلسه رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز کردند.

براساس اعلام هیات رییسه مجلس، نمایندگان در دو نوبت عصر و شب صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی فوق الذکر را بررسی خواهند کرد.

در جلسه علنی امروز جمعی از وزرای کابینه دولت حضور خواهند داشت.

* سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.

* شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.

* محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.

* بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.

اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.

در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی رای موافق خود را نسبت به چهار وزیر پیشنهادی اعلام کرد؛ در جلسه صبح امروز این فراکسیون شریعتمداری با ۵۸ درصد، رحمانی با ۸۷ درصد، اسلامی با ۶۳ درصد و دژ پسند با ۷۶ درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب اعضای فراکسیون اعلام کردند که به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.

در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی نیز برای جمع‌بندی درباره‌ چهار وزیر پیشنهادی وزارت‌خانه‌های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی؛ فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به رحمانی آتش به اختیار عمل کند. درباره‌ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.

هم‌چنین اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام کردند. براساس رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافت و پس از دفاع یک ساعته خود از چهار وزیر پیشنهادی به سخنان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گوش کرد و پس از آن با همراهی جمعی از نمایندگان جلسه علنی مجلس را ترک کرد. رئیس جمهور پیش از ترک جلسه در جمع تعدادی از نمایندگان به گفت و گو با آنها پرداخت.

سبحانی فر، نماینده موافق با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی: دژپسند خود یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد ای تی از ۱۵ سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است .

علی ساری، نماینده مخالف فرهاد دژپسند: شنیده ها حاکی از آن است که سالانه بودجه هایی تحت عنوان پاداش مصوب کرده اید در این باره و ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آینده پژوهی توضیح دهید.

برنامه های دژپسند تکرار نگرانی هاست و‌ راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه مشهود نیست.

کاتب، نماینده موافق فرهاد دژپسند: شاخصه تصمیم گیری باید فقط منافع ملی باشد؛ به همکاران توصیه می کنم با دقت انتخاب کنید تا مجبور نشوید دوباره استیضاح کنید و به وزرا نیز توصیه می کنم عهد ببندید آنچه می گویید را عملی کنید.

خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

درادامه علی ساری فر، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهاد اقتصاد با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.

وزیر پیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند گره کور اقتصادی کشور را باز کند

یحیی کمالی پور، عضوفراکسیون مستقلین مجلس نیز در مخالفت با دژپسند گفت: اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این گونه است قسمتی از آن به دکتر دژپسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد.وی بیان کرد:‌ قبل از این که بخواهیم به برنامه‌های پیشنهادی آقای دژپسند نگاه کنیم و از آن انتقاد کنیم و به بیان مخالفت با آن بپردازیم باید بگویم که همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده ما است، بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

دژپسند مکانیزم‌ها و راهکارهای خود را برای تئوری‌هایش ارائه کند

ولی ملکی، نماینده مشکین شهر در مجلس هم به عنوان مخالف به دژپسند گفت: مکانیزم شما برای مبارزه با بانک‌ها رفع موانع تولید، بالا بردن تولید ناخالص ملی (GNP) چیست؟ وی افزود: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟

با رای قاطع به دژپسند در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم

همچنین رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با دژپسند از نمایندگان خواست با رای قاطع به دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستند و گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

«دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در موافقت با وی گفت که وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند همگرایی و همفکری را در بین تیم اقتصادی دولت ایجاد کند. وی افزود: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

«دژپسند» به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند

مهدی مقدسی، نماینده اراک هم به عنوان موافق با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد، گفت: آقای دژپسند باید بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس از قبول نیروهای سفارشی در این وزارتخانه خودداری کند و نسبت به اجرای مصوبات اقتصادی اهتمام ورزد. وی اضافه کرد: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

دردامه این جلسه محسن علیجانی، نماینده مردم تهران نیز در موافقت با دژپسند گفت: تاکید بر عدالت اجتماعی و رونق تولید ملی در اقدامات و سیاست‌های اجرایی دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد به چشم می‌خورد. وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شأن وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم

در این جلسه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های جدیم تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی متشکل از دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است. فرهاد دژپسند افزود: انتظار دارم ارتباطم با نمایندگان ارتباطی تعریف شده و مستمر باشد؛ چرا که هیچ فردی نمی‌تواند در این شرایط کشور ادعای معجزه داشته باشد. وی ادامه داد: شرایط کشور امروز متفاوت است. برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی و نقطه‌ای ارتباط داشته‌ام و ظرفیت‌ها و فرصت‌های این وزارتخانه را می‌دانم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید