نفت را نسیه و با ریسک بالا نفروشید/امکان پولشویی در بورس اندک است

    کد خبر :403165

کارشناس ارشد از دولت و شرکت ملی نفت ایران خواست که در فروش نفت در بورس انرژی، از فروش محموله‌های نفتی به صورت نسیه خودداری کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نفت، حسین عبده‌تبریزی، به ماهیت بین‌المللی بودن بورس نفت اشاره کرد و با بیان این که مهم‌ترین چالش عرضه نفت در بورس، شرایط بین‌المللی کنونی است، تصریح کرد: بعضی کشورها هم اکنون علیه ایران به طور پیگیر اقدام می‌کنند و این اقدام‌ها بدون تردید، بازار مالی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط که آمریکا تلاش دارد صادرات نفت ایران به صفر برسد تلاش خواهد کرد بورس بین‌المللی در ایران شکل نگیرد.

وی با تاکید بر این که اگر ایران بخواهد به مرکزی برای فروش نفت در جهان تبدیل شود، الزام‌هایی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن داشتن روابط بین‌المللی مناسب با جهان است، اظهار کرد: در شرایط فعلی، ایران به عنوان صادرکننده نفت می‌تواند با محوریت یکی از بنادر در مناطق آزاد، فروش نفت در بورس را آغاز کند، اما این موضوع که سطح معاملات چه خواهد شد، ارتباط مستقیمی با موقعیت بین‌المللی ایران و روابط با دیگر کشورهای جهان دارد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه، موفق بودن بورس نفت در «منطقه» را حداکثر انتظار از بورس در صورت عرضه شدن نفت خام در آن عنوان کرد و گفت: موفقیت در این زمینه طبعا بین‌المللی نخواهد بود و موفقیت در سطح منطقه نیز منوط بر رعایت قواعد بورس همانند فراهم بودن نقدینگی، شفافیت، ایفای تعهدها، اخذ تضامین و… است؛ با رعایت همه اینهاست که می‌توان دریچه کوچکی روی منطقه‌ای شدن باز شود.

وی با بیان این که ایجاد بورس نفت در شرایط کنونی طبعا شروع فعالیت در بهترین زمان نیست، با این همه، راه‌اندازی آن می‌تواند بخش خصوصی را در بحث فروش نفت به‌ عنوان نهاد مکمل در کنار شرکت ملی نفت ایران قرار دهد، تصریح کرد: البته برای فروش نفت از طریق بازار سرمایه این حداقل بازار منطقه‌ای لازم است تا عده‌ای از خارج کشور بتوانند نفت ایران را خریداری کنند.

عبده‌تبریزی درباره این‌که آیا بخش خصوصی توانایی پرداخت پول محموله‌‏های نفت و تسویه آن را (۸۰ درصد به صورت ارزی و ۲۰ درصد به‌صورت ریالی) دارد، اظهار کرد: لازم نیست هر شرکت به تنهایی قادر باشد منابع لازم را برای پرداخت محموله نفتی فراهم کند. چند شرکت می‌توانند با هم شریک شوند و امکانات بانکی برای خرید محموله نفتی ایجاد کنند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این‌که دولت و شرکت ملی نفت ایران باید از سپردن محموله‌های نفتی به صورت نسیه یا همراه با ریسک به شدت اجتناب کنند، افزود: بدون تردید موافقان و مخالفان عرضه نفت در بورس هم توقع ندارند نفت به افراد غیرمطمئن فروخته شود.

وی با تاکید بر این که بدیهی است پول حاصل از فروش نفت باید در بورس تسویه شود و نظام کارگزاری هم باید پاسخگو باشد، ادامه داد: با توجه به این که محموله‌های نفتی، محموله‌های بزرگی است، بنابراین بورس باید با کارگزار قوی‌تر آغاز کند، کارگزارانی که بتوانند تعهد بدهند و قادر باشند معامله انجام شده را تسویه کنند.

عبده تبریزی با بیان این که توانایی افراد و شرکت‌ها در خرید محموله‌های نفتی به تدریج و با گذشت زمان مشخص می‌شود و بهبود خواهد یافت، تصریح کرد: حجم معاملات در بورس کالا ۱۰ سال قبل بسیار پایین بود، اما با گذشت زمان این میزان بالا رفته است.

کارشناس ارشد بازار بورس امکان تخلف در بورس را بسیار اندک و از نوع بحث‌هایی مانند پولشویی دانست و افزود: رقابتی نبودن و باز نبودن شرایط برای حضور افراد حقیقی و حقوقی ممکن است فضا را برای ایجاد تخلف در بورس فراهم کند و روشن است بورس باید مراقب سلامت وجوهی باشد که وارد بازار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید