انتقادهای ادامه دار از پایان بندی سریال «دلدادگان»

    کد خبر :402961

یک منتقد تلویزیون با اشاره به مشکل پیش آمده برای قسمت آخر سریال «دلدادگان» گفت که این مشکل قابل رفع بود ولی عوامل تلاشی برای مدیریت مشکلِ پیش آمده نکردند.

حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «دلدادگان» ساخته منوچهر هادی که دیشب ۴ آبان ماه پخش آن در شبکه سه سیما به پایان رسید، گفت: من نتوانستم قصه این سریال را دنبال کنم اما از دیروز که حاشیه های نبود یک بازیگر در پایان بندی سریال را می بینم متعجب شده ام.

وی ادامه داد: مردم مدتی سریالی را با همه فراز و فرودهایش دنبال کرده اند و بعد در قسمت آخر، عاقبت بازیگر اصلی سریال را نمی بینند چون آن بازیگر به دلایل مالی یا هر مساله دیگری که با گروه سازنده داشته، نتوانسته است در پایان بندی حضور یابد. مساله این است که آیا کارگردان یا فیلمنامه نویس نمی توانستند پایان بندی دیگری برای این مجموعه بیندیشند که مخاطب دچار سردرگمی نشود و یا نمی شد از فردی مشابه یا گریم مشابه استفاده شود و یا حتی با نمای دوربین از بالا و یا پشت بازیگر صحنه ای را نشان دهند و به گونه ای قصه را رقم بزنند که برای مخاطب سوال ایجاد نشود تا اینکه مطرح شود که او سریال را رها کرده است؟

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: ما قوانین کارفرما و کارگر داریم و اگر بازیگر در پایان بندی کار حضور نیابد این مساله مربوط به مباحث اداری و مالی می شود که پشت صحنه ماجراست و نباید روی صحنه دیده شود و این نشان می دهد که تیم سازنده نتوانسته است پایان فیلمنامه و هدفی را که در نظر داشته است به مخاطب برساند.

ضعف تیم سازنده بود که نتوانستند کار جمع کنند

وی با اشاره به اینکه بازیگر نیز رفتار غیرحرفه ای داشته است، اضافه کرد: این پایان بندی که نمایش داده شد ضعف تیم سازنده بود که نتوانستند کار جمع کنند و بعد از اینکه مخاطب سردرگرم می شود تقصیر را صرفا بر گردن بازیگر می اندازند. این کوتاهی است که ما در اینجا مسئولیت فیلمبردار، کارگردان و فیلمنامه نویس را سهیم ندانیم چراکه می توانستند پایان بهتری را برای مخاطب رقم بزنند.

سلطان محمدی اظهار کرد: تماشاگر به تماشای یک سریال عادت کرده است و منتظر است بداند انتهای روایت چیست اما با یک پایان بندی سردرگم مواجه می شود. به هر حال این سریال توانسته است مخاطب را به خود جذب کند و مشخص است که مخاطب آن را دوست داشته که دنبال کرده است و باید برای پایان بندی هم نتیجه درستی را رقم می زدند و بر مشکل پیش آمده فائق می آمدند.

این منتقد با اشاره به قصه سریال «دلدادگان» اظهار کرد: امروزه درصد بالایی از مردم جامعه ماهواره دارند اما همین که قصه «دلدادگان» را دنبال کرده اند یعنی سریال در جذب آنها موفق بوده است. البته مخاطب تلویزیون قانع است و با توجه به سریال هایی که در دیگر شبکه ها وجود دارد این اثر را با همه فراز و فرودها در پخش و ضعف های آن دنبال کرده است.

وی با اشاره به علاقه بیننده ایرانی به سریالی با فرهنگ خودش گفت: هر تحلیل سختگیرانه ای هم که نسبت به تلویزیون وجود داشته باشد باید بپذیریم که تصاویر و کاراکترهای تلویزیونی نسبت به دیگر حوزه ها و حتی شبکه نمایش خانگی همخوانی بیشتری با اصول ما دارد. سریال های تلویزیونی با ذهنیتی عمومی تولید می شوند و المان هایی در آنها رعایت می شود که اصول ابتدایی فرهنگ و کل کشور را پوشش دهد.

این منتقد و کارشناس حوزه رسانه درباره دیگر سریال های تلویزیونی در این شب ها اظهار کرد: من مشتاقانه به انتظار پخش سریال «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی نشستم چون بازیگرانی حرفه ای در این کار بازی می کنند اما همان قسمت اول را که دیدم دلزده شدم. سریال باید بتواند معرفی خوبی نسبت به شخصیت ها داشته باشد و داستان را در موقعیت مناسبی جلو ببرد درحالیکه در این سریال داستان اینگونه پیش نمی رود.

«نجوا» نتوانسته است جریان سازی کند

سلطان محمدی با اشاره به قصه این سریال اظهار کرد: من شک دارم که این سریال به خوبی بتواند قصه اش را روایت کند و تعجب می کنم که شبکه یک که اصلی ترین شبکه است چرا باید چنین اثری را نمایش دهد. «نجوا» در مدتی که روی آنتن رفته است حتی واکنش و نقدی هم در بر نداشته و نتوانسته است جریان سازی کند و معلوم می شود برای مخاطب عام هم جذاب نبوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه این شب ها سریال کره ای «افسانه اوک نیو» را از شبکه سه دنبال می کند، گفت: این مجموعه، اثری قصه محور است که به صورت چندوجهی داستان هایش را جلو می برد و کاراکترهایی دارد که برای مخاطب جذاب است.

سریال «دلدادگان» با قصه چند خانواده در سه فاز حال، گذشته و حال روی آنتن شبکه سه سیما رفت که پانته آ بهرام بازیگر نقش افسانه یکی از شخصیت های اصلی این سریال بود. این بازیگر در قسمت پایانی سریال که باید عاقبت کارهایش نمایش داده می شد حضور نداشت. این پایان بندی با سوال مخاطبان مواجه و باعث شد پانته آ بهرام ماجرا را به بدقولی صداوسیما ارتباط دهد و بعد از آن کارگردان و برخی دیگر از بازیگران اعلام کردند که او برای بازی در قسمت آخر حضور نیافته و ممیزی در کار نبوده است. آنها همچنان گفتند و نوشتند که کاش پانته آ بهرام در قسمت آخر حضور پیدا می کرد تا داستان به شکل بهتری خاتمه می یافت. گرچه پانته آ بهرام اشاره ای به مضمون بدقولی صدا و سیما نکرده است ولی گفته می شود این مشکل به تسویه نشدن دستمزدها برمی گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید