تهدیدات خارجی را می‌توانیم با غلبه بر خودتحریمی‌ها خنثی کنیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۰۱
    کد خبر :401623

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای کاش فشار تحریم‌های خارجی باید بر مشکلات داخلی و خودتحریمی‌ها غلبه کنیم.

به گزاش مهر، سعید جلیلی در دیدار با صنعتگران برتر کشور گفت: علی‌رغم گلایه هایی که امروز در زمینه اقتصاد کشور به حق مطرح است، اما یک مجموعه عظیم و چشمگیر از موفقیت های صنعتی نصیب ملت ما شده و صنعت فولاد کشور نسبت به سال های گذشته خود بسیار پیشرفت داشته است.

نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، موفقیت های بزرگ در نمونه هایی از عرصه های نرم افزاری و سخت افزاری را مایه عبرت سایر عرصه هایی دانست که احساس ضعف در آن‌ها نمود دارد.

جلیلی صنایعی چون موشکی و هسته ای کشور را که در طراز جهانی دارای جایگاه قابل توجه هستند، از جمله‌ی این نمونه های الگویی خواند که می‌توان با نگاه به روند پیشرفت آنها به سایر صنایع نیز جان تازه ای بخشید.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و لزوم به حداقل رساندن فشار ها و تهدید های خارجی ابراز داشت: بسیاری از این تهدید ها زمینه ساز تقویت بنیه کشور شده‌اند و خواهد شد چرا که برای رفع آنها راهی جز تقویت خود نداریم.

وی درخصوص صنعت فولاد عنوان کرد: با توجه به واقعیت های موجود وضعیت فعلی کشور، از جمله منابع انسانی، معادن و فناوریهای این حوزه و همچنین مراودات و مشکلات بانکی، مشورت با خود صنعتگران که با تمام وجود درگیر جزئیات حوزه هستند، برای تصمیم گیری یک امر ضروری است. در برنامه ریزی برای رفع مشکلات و رسیدن به چشم انداز های پیشرفت صنعتی باید نظرات صنعتگران قبل از تصمیم گیری ها گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این موجب تاسف است که در اکثر جلساتی که برگزار می‌کنیم، ترجیع بند گلایه ها به مشکلات ناشی از دیوان‌سالاری ختم می‌شود که البته محدود به دولت مستقر فعلی نیست.

جلیلی تعداد زیاد و غیرقابل قبول بخشنامه های وزارت صنعت از ابتدای امسال را نمونه ای از این دیوان‌سالاری غیرمنطقی خواند و گفت: تعداد بخشنامه ها در بازه زمانی محدود و تعارض آنها با هم می‌تواند تبدیل به منافذی برای فساد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مشورت پذیری قبل از صدور این دست بخشنامه ها می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات باشد. مشارکت صنعتگران در تصمیم گیری ها یک امر لازم در حوزه کاری آنهاست و صنعتگر باید احساس کند که هر بخشنامه جدید باعث تقویت آن صنعت خواهد شد. توضیح چرایی صدور بخشنامه ها باید برای فعالان اجرایی در لایه های درگیر صنعت روشن باشد تا آنها را اقناع کند و بتوانند مسیر خود را به درستی طی کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر پتانسیل های کشور از دو آسیب «منفعل شدن» و «منحرف شدن» مصون بمانند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

جلیلی راه‌حل برون رفت از مجموعه مشکلات را دارای اولویت داخلی دانست و تصریح کرد: آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم، این است که بتوانیم در این شرایط از مشکلات داخلی خود که برخی از آن‌ها به خودتحریمی تعبیر می‌شود، بکاهیم تا بتوانیم فشار تحریم های خارجی کشور را به خوبی مدیریت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید