لاریجانی: پارلمان ایران تلاش می کند روابط تجاری با گرجستان را تسهیل کند

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۲۷

رییس مجلس درخصوص نحوه گسترش سطح روابط اقتصادی با گرجستان گفت: ما در پارلمان ایران تلاش می کنیم که با تصویب قوانینی بتوانیم در زمینه تسهیل روابط تجاری میان دو کشور گام مثبتی برداریم.

 علی لاریجانی امروز(شنبه ۲۲ اردیبهشت) در دیدار با گئورگی کوبریکاشویلی نخست وزیر گرجستان، اظهارداشت: سطح روابط اقتصادی میان دو کشور اکنون در سطح مناسبی قرار ندارد ولی امیدوارم که سفر شما و هیات همراه بتواندگام‌های مثبتی را در این راه بردارد.

وی تصریح کرد: همکاری های توریستی یکی از راههای موثر جهت نزدیک کردن مردم دو کشور به یکدیگر است که برخی از کشورها این امر را تسهیل کرده اند.

رییس مجلس در ادامه اظهار داشت: برخی از بنگاه های اقتصادی بزرگی در ایران هستند که می توانند در کشور گرجستان سرمایه گذاری کنند و در زمینه پتروشیمی هم امکانات همکاری دوجانبه وجود دارد.

توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران یکی از خواسته های دولت گرجستان است

همچنین در این دیدار نخست وزیر گرجستان، گفت: توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران یکی از خواسته های دولت گرجستان است و ما می خواهیم پس از گذشت ۲۵ سال روابط سیاسی، فصل جدیدی را در این ارتباط بگشاییم.

وی تصریح کرد: ما به منظور تشکیل کمیسیون مشترک به ایران آمده ایم و مذاکرات خوبی هم با مسئولین داشتیم که امیدواریم بتوانیم این مذاکرات را به سطح عملی برسانیم.

گئورگی کوبریکاشویلی اظهار داشت: خوشبختانه روابط پارلمانی ما توسعه یافته است و باتوجه به سفر سال گذشته رئیس مجلس گرجستان به ایران، سطح روابط پارلمانی نیز توسعه یافت.

وی درخصوص روابط بانکی میان دو کشور اظهار داشت: باتوجه به آنکه روابط بانکی سرمنشا روابط اقتصادی است و باید تجار بتوانند به راحتی با یکدیگر تبادل مالی داشته باشند، ما در تلاشیم که موانع موجود را برطرف نماییم.

نخست وزیر گرجستان درخصوص ارتقاء روابط اقتصادی تاکید کرد: قراردادهای تجاری میان دو کشور آماده شده است که امیدواریم هرچه سریعتر به مرحله امضاء برسد، اما لازم است که در پارلمان ایران در مورد کاهش تعرفه ها و توافقنامه تجارت آزاد مصوباتی داشته باشیم.

وی گفت: در زمینه ترانزیت گام های خیلی مهمی برداشته شده و با ایجاد کریدور خلیج فارس در آسیا از امکانات و تعرفه های خوبی می توانیم بهره ببریم. زیرا این طرح ظرفیت زیادی دارد که هنوز از آن استفاده نشده است.

گئورگی کوبریکاشویلی درخصوص طرح انرژی هم اظهار داشت: همکاری های چهارجانبه بین ایران، گرجستان، ارمنستان و روسیه می تواندبسیار مناسب باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم ایران تایید مدارک دانشگاه های گرجستان را موردبررسی قرار دهد تا در زمینه های فرهنگی هم بتوانیم ارتباطات خوبی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید