شرایط مطلوب صادرات از کشور

    کد خبر :400987

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی در خصوص علت بالا بودن قیمت کامیون در کشور گفت: علت بالا بودن قیمت کامیون‌ها در کشور به بالا بودن تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های تمام شده شرکت‌های سازنده داخلی (مونتاژکار) باز می‌گردد.

به گزارش میزان، بهاروند در خصوص علت بالا بودن قیمت کامیون در کشور بیان کرد: علت بالا بودن قیمت کامیون‌ها در کشور به بالا بودن تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های تمام شده شرکت‌های سازنده داخلی (مونتاژکار) باز می‌گردد به علاوه در گذشته قطعات از بنز و ولوو وارد می‌شد، ولی در حال حاضر همگی چینی است که این دو علت موجب شده تا متاسفانه قیمت تمام شده کامیون در ایران نسبت به کشور‌های همسایه، چون ترکیه و افغانستان سه برابر باشد.

وی در ادامه افزود: در تمامی کشور‌ها خرده مالک یعنی یکی بودن مالک و راننده کامیون امکان پذیر نیست، زیرا شرکت‌های حمل و نقل شکل گرفته و راننده تنها یک وظیفه دارد و مسئول دخل و خرج و تامین آن نیست به همین دلیل عدیده‌ای این مسئولیت‌ها بر عهده شرکت‌های حمل و نقل است و از نظر اقتصادی هم این موضوع به صرفه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به ارائه پیشنهاد برای ایجاد شرکت‌های حمل و نقل گفت: در سال‌های گذشته پیشنهادی برای ایجاد شرکت‌های حمل و نقل همانند سایر جهان داده شد تا کامیون با نرخ جهانی و تسهیلات مناسب به شرکت‌ها واگذار کند به جای اینکه راننده در کشور به فکر تامین مخارج و قطعات باشد تنها وظیفه رانندگی را بر عهده بگیرد که در این شرایط وضعیت رانندگان نیز بهبود خواهد یافت که متاسفانه این طرح قبول نشد و همچنان با روش‌های منسوخ شده پیش می‌رویم.

بهاروند با اشاره به فزایش مصرف سوخت با وجود ناوگام فرسوده در کشور تصریح کرد: وجود ناوگان فرسوده در کشور موجب افزایش مصرف سوخت نیز شده که اگر وزارت راه و شهرسازی همانند سایر کشور‌ها کامیون و سوخت را با نرخ واقعی در اختیار مردم قرار دهند می‌تواند مصرف سوخت کامیون‌ها که در حال حاضر سه برابر مصرف واقعی است را به حداقل برساند و در این راسا با نوسازی کامیون‌ها مصرف و هزینه سوخت در کشور به یک سوم می‌رسد.

وی تصریح کرد: طرح نوسازی کامیون‌ها از سوی اتاق تا نیمه آبان ماه آماده و در اختیار شورای عالی ترابری قرار می‌گیرد و امیدواریم این طرح تصویب شد تا از این طریق ایران هم همانند که جهان دارای شرکت‌های حمل و نقل ریلی باشد و از طرفی ناوگان فرسوده ز. رده خارج و مصرف سوخت به حداقل برسد.

عضو اتاق بازرگانی در خصوص وضعیت صادرات تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و قیمت ارز، تقاضا برای کالای ایرانی بیشتر شده، ولی دولت با یک سری بخشنامه‌های یک شبه به جای تقویت صادرات روند آن را نیز کندتر کرد.

بهاروند در انتها خاطر نشان کرد: در مجموع شرایط صادرات در کشور خوب است و امیداواریم در این بخش با صدور بخشنامه‌های یک شبه از سوی دولت روبرو نشویم تا این روند به همین منوال ادامه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید