بن سلمان در محاصره / آیا محاسبات ولیعهد سعودی درباره روابط ریاض با واشنگتن اشتباه بود؟

    کد خبر :400888

محمد سالم بنعبد الفتاح در الجزیره نوشت: بدفهمی بن سلمان از ساز و کارهای بین المللی مربوط به روابط کشورش با دولتهای غربی و در رأس آنها، ایالات متحده، به اضافه ناتوانی وی از تعامل با زمان بندهای مربوط به دوره های انتخاباتی در آمریکا، که اکنون در نزدیکی انتخابات تعیین اعضای کنگره قرار دارد و نیز حساب کردن ولی عهد سعودی روی روابط و شراکتهای استراتژیک آمریکا با عربستان، سیاستمداران امریکایی را بر آن داشته است که دونالد ترامپ را به خاطر روابط او با ال سعود، به چالش بکشند.

به گزارش بازتاب، الجزیره ادامه داد: بن سلمان بسیاری از اعتبارهای سیاسی مهم را در نظر نگرفته و تنها تلاش کرد بر اسب سرکش قدرت در مملکت سعودی سوار شود. وی همچنین از ارائه خوانش و ارزیابی درست از روابطی که یکی از مهمترین دولتهای منطقه را با غرب و بویژه ایالات متحده مرتبط می کند، ناتوان بوده و تصور می کرد که یک تنش گذرا در روابط ترکیه و آمریکا، می تواند به او اجازه تجاوز از عرف دیپلماسی مربوط به رابطه با ترکیه را بدهد؛ از این رو، هیئت دیپلماتیک سعودی را به استانبول فرستاد تا خاشقجی را به قتل برسانند.

بن سلمان امیدوار بود که شرکای آمریکایی اش به او کمک کنند تا به ماجرای قتل خاشقجی سرپوش بگذارد، اما دولت ترکیه توانست بر بن سلمان فشار شدیدی وارد کند.

با اینکه کشته شدن خاشقجی به این شکل فجیع، در مقایسه با جنایتهایی که نظام های دیکتاتوری عربی در حق ملتهای مظلوم مرتکب می شوند، قیاس متوازنی محسوب نمی شود، اما همین جنایت سعودیها کافی بود تا مقامات و اداره های رسمی در ایالات متحده و تعدادی از دولتهای غربی، به بن سلمان پشت کنند. در حالی که پیش از این، بن سلمان و هم پیمان او، محمد بن زاید، به روابط خود با شخصیتهای سیاسی نزدیک به کاخ سفید، بویژه کوشنر، و لابی های صهیونیستی در ایالات متحده، تکیه داشتند.

اما هم پیمانان بن سلمان و بن زاید در واشنگتن هم نتوانستند درباره کشته شدن خاشقجی، از آنها دفاع کنند و حتی افراد نزدیک به ترامپ نیز طی اظهار نظرهایی نظام سعودی را به خاطر ارتکاب این جنایت، محکوم نموده و خواستار توقف تعامل آمریکا با سعودیها و ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان شدند.

اینگونه فشارها باعث شد بن سلمان مجبور شود تعدادی از مسئولان امنیتی نزدیک به خود را بعنوان گوسفند قربانی، عاملان اصلی قتل خاشقجی معرفی کرده و آنها را برکنار کند، تا به این شکل، خود را تبرئه نماید. اما این اقدامات نیز باعث تبرئه مسئولان بلند پایه سعودی در ماجرای قتل خاشقجی، که در رأس انها، بن سلمان قرار دارد، نشد؛ چرا که مسئولان غربی و ترکها در صحت روایت رسمی سعودی ها در این باره، تردید داشته و خواهان انجام تحقیقات گسترده تری برای کشف جسد خاشقجی شدند.

این تحولات، بن سلمان را در موقعیت محاصره ای قرار داده است، در حالی که پیش از این، او سعی داشت مخالفان سیاسی خود در داخل و خارج را محاصره کند! همزمان، دولتهای بسیاری با انتشار بیانیه های رسمی اعلام کرده اند که سفرهای خود به عربستان را به حالت تعلیق دراورده و قصد دارند در صورتی که ضرورت اقتضا کند، معاملات سلاح با سعودیها را نیز متوقف کنند.

این علاوه بر خواسته مشاهیر و شخصیتهای برجسته در دولتهای غربی، مبنی بر قطع فعالیتهای سیاسی و اقتصادی است که بن سلمان با سرمایه گذاری های گسترده ای تلاش دارد به این وسیله تصویر خود در بین دولتهای غربی را بهبود بخشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید