اوباما خطاب به هواداران دموکرات: در انتخابات عقلانیت را به سیاست بازگردانید

    کد خبر :399459

رئیس جمهوری سابق آمریکا از هواداران دمکرات‌ها خواست تا خانه نشینی را رها کرده و در انتخابات شرکت کنند و گفت: با شرکت در انتخابات، عقلانیت را به سیاست آمریکا بازگردانید.

به گزارش ایرنا، باراک اوباما عصر دوشنبه به وقت محلی در لاس وگاس ایالت نوادا در جمع انتخاباتی حزب دمکرات سخن گفت و نسبت به تباهی‌های عوامفریبی هشدار داد که برای مردان کوچکی مبارزه و سپس نهاد‌های ضروری دمکراسی را تضعیف می‌کنند.
وی جمهوریخواهان را در برخی ایالت‌ها به شست و شوی مغزی رای دهندگان متهم کرد و ادامه داد: این نوع سیاست، محافظه کارانه نیست بلکه چپ گرایی است.
اوباما خطاب به رای دهندگان نوادا گفت: خانه نشینی شما عمیقا برای دمکراسی ما خطرناک خواهد بود.
وی به کاهش مالیات توسط دولت ترامپ اشاره کرد و گفت: جمهوریخواهان مبلغ ۱.۵ تریلیون دلار برای کاهش مالیات به جیب کسانی واریز کرده اند که پیش از این هم زندگی مرفهی داشته اند.
رئیس جمهوری سابق آمریکا متحیرانه اظهار کرد: آن‌ها حتی تلاش هم نکرده بودند که این مالیات‌ها را پرداخت کنند.
اوباما تاکید کرد: اشتباه نکنید، خانه نشینی به کسی کمک نمی‌کند، اما رای دادن کمک کننده است. منتظر دو هفته دیگر نمانید و از همین الان رای دادن را آغاز کنید.
چهره‌های شاخص دو حزب جمهوریخواه و دمکرات این روز‌ها سرگرم کارزار‌های انتخاباتی هستند. اوباما در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، رای نوادا را به دست آورد.
هیلاری کلینتون نیز در سال ۲۰۱۶ رای نوادا را تصاحب کرد، اما جمهوریخواهان در حال حاضر تمام دفاتر دولتی را در اختیار دارند و امیدوار هستند که در سال جاری نیز رای این ایالت را از آن خود کنند.
انتخابات کنگره و فرمانداران آمریکا روز ۶ نوامبر ۲۰۱۸ برابر با ۱۵ آبان ۱۳۹۷ برگزار می‌شود، در این انتخابات، تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ عضو مجلس سنا و ٣٦ فرماندار انتخاب می‌شوند.
از این تعداد تا کنون ٢٦ قرمانداری در اختیار جمهوریخواهان، ٩ فرمانداری در دست دمکرات‌ها بوده و یک فرمانداری هم توسط مستقلین اداره می‌شده است.
برگزاری این انتخابات درست در میانه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود که درصورت پیشی گرفتن دمکرات‌ها دراین انتخابات و به دست آوردن اکثریت کرسی‌ها در مجلس نمایندگان، کار برای دولت ترامپ که هم اکنون حزبش اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، به مراتب دشوار‌تر خواهد ساخت.
درحال حاضر از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با در اختیار داشتن ۲۳۵ کرسی در برابر ۱۹۳ کرسی حزب دمکرات، از اکثریت برخوردار هستند. هفت کرسی هم به دلیل استعفا یا اشتغال در دولت بدون تصدی بوده است.
درصورتی که حزب دمکرات بتواند دراین انتخابات ۲۵ کرسی دیگر را از حزب جمهوریخواه پس بگیرد، آنگاه با کسب ۲۱۸ کرسی در قبال ۲۱۷ کرسی و تنها با اختلاف یک کرسی این حزب قادر خواهد بود اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کند.
در سنا نیز دمکرات‌ها اگر به سه کرسی دیگر در صورت حفظ کرسی‌های فعلی دست یابند اکثریت ۵۱ کرسی را از آن خود کرده اند.
کارشناسان معتقدند که برای نخستین بار مسایل سیاست خارجی همچون خروج از پیمان‌ها و نهاد‌های بین المللی و موضع گیری چندگانه و ضعیف درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری سعودی دراستانبول ازمهمترین رویداد‌های دوران ریاست جمهوی ترامپ بوده و بر انتخابات این دوره تاثیر خواهد گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید