ابهام در تعداد قایق‌‌ها/ پاسخ «حمله به صیادان» پس از «سیلی به تکفیری‌ها»

    کد خبر :39908

یکی از تیرها پس از عبور از بدنه قایق به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت و منجر به فوت وی شد دیگر سرنشین این قایق صبح روز گذشته، جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرده است.

به گزارش میزان، صبح روز شنبه هفته جاری ماموران مرزبانی دریایی رژیم سعودی در اقدامی ضدانسانی و خلاف عرف و مقررات بین‌المللی به یک قایق حامل دو صیاد ایرانی شلیک کردند که در نتیجه آن یکی از صیادان ایرانی جان باخت.

این خبر ابتدا از ناحیه منابع محلی اعلام شد؛ حوالی شنبه شب بود که این خبر در رسانه‌های اصلی و مرجع کشور نیز منتشر شد؛ به دنبال انتشار این خبر، آقابابایی مدیرکل امور مرزى وزارت کشور در تشریح حادثه کشته شدن صیاد بوشهری، گفت: «امروز(شنبه) ۲ قایق ایرانی که در حال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج فارس بودند بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می‌شوند. بر این اساس و بدون تایید این مسئله که قایق‌های ایرانی وارد مرزهای عربستان شوند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق‌های ایرانی صورت می‌گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود».

سعودی‌ها و اصول انسانی؟!
آقابابایی با بیان اینکه این کار عربستان مطابق با اصول انسانی نبود، تصریح کرد:«حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا، آنها مجاز به شلیک به سوی قایق‌های ایرانی نبودند. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مشخص شود که آیا قایق‌های ایرانی وارد مرز عربستان شده بودند یا خیر».

اقدام غیرقابل توجیه
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز بلافاصله در واکنش به اقدام نیروهای سعودی در آتش گشودن به سمت یک صیاد ایرانی بی دفاع، گفت: «شلیک و تیراندازی به یک قایق صیادی کوچک غیر مسلح هیچ توجیهی ندارد».

قاسمی تصریح کرد: «ما هم‌چنان در حال بررسی این موضوع هستیم و بعد از مشخص شدن نتاج بررسی‌ها این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم. اقدام گارد مرزبانی عربستان در شلیک به این صیاد بوشهری مغایر با اصول مسلم حقوق بین‌الملل و اقدامی غیر انسانی است».

اخبار متفاوت از تعداد قایق‌ها
هنوز 24 ساعت از حادثه تلخ کشته شدن صیاد ایرانی به دست نیروهای سعودی نگذشته بود که یکی از خبرگزاری‌های رسمی داخلی به نقل از یک منبع آگاه نوشت:«اخبار متفاوتی از اینکه تعداد قایق‌ها یک یا سه قایق بوده است، وجود دارد».

استانداری بوشهر در همین رابطه اعلام کرد که در حال پیگیری این موضوع است که تعداد قایق‌ها چه تعداد بوده است؛ اگر تعداد قایق‌های هدایت شده به سمت آب های عربستان سه قایق بوده باشد بنابراین از سرنوشت دو قایق دیگر خبری نیست.

گزارش ناجا
نیروی انتظامی در این زمینه اعلام کرد که ساعت 5 و 30 دقیقه صبح شنبه یک قایق که سرنشین آن یک پدر و پسر بودند، برای ماهیگیری به آب‌های ساحلی بوشهر رفته بودند که ظاهرا آب اینها را به سمت حوزه سرزمینی عربستان هدایت می‌کند.

براساس گزارش ناجا نیروهای گارد مرزبانی عربستان به این قایق تیراندازی می‌کنند که پدر از ناحیه کمر مجروح و فوت می کند و پسر نیز پس از فرار خود را به ساحل کشورمان می‌رساند.

بی‌خبری از سرنوشت دو قایق دیگر
به گفته یک منبع آگاه، پسری که موفق به فرار از دست تیراندازی نیروهای سعودی شده است می‌گوید از سرنوشت دو قایق دیگر بی خبر است و توسط عوامل ناشناس به آنها شلیک شده است.

جزئیات تازه از اقدام غیرانسانی سعودی‌ها
اما شب گذشته حسن پور دادستان بوشهر جزییات تازه‌ای از شلیک مرزبانی سعودی به قایق صیادان ایرانی را اعلام کرد؛ بنا به گفته دادستان بوشهر، «براساس گزارش‌های رسیده به این مرجع قضایی و محتویات پرونده، 2 نفر از صیادان بوشهری که رابطه پدر و فرزندی با یکدیگر دارند در تاریخ 26خرداد ساعت 15.30 دقیقه از حوالی اسکله صیادی «جفره» بوشهر به قصد صید خروج کردند؛موتور قایق صیادان یادشده در حوالی چاه های میدان نفتی فروزان ( متعلق به ایران ) دچار نقص فنی شده بود به همین دلیل جریان آب صیادان را به سمت آبهای سرزمینی کشور عربستان هدایت که پس از رفع نقص موتور قایق و روشن نمودن آن حدود ساعت 23.45 الی 24 قصد حرکت به سمت سکوی فروزان داشتند که در همین حین یک قایق متعلق به مرزبانی عربستان که در تعقیب 2 قایق ناشناس دیگر بوده به سمت قایق صیادان بوشهری شلیک کرده است».

به گفته حسن پور،«یکی از تیرها پس از عبور از بدنه قایق به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت و منجر به فوت وی شد دیگر سرنشین این قایق صبح روز گذشته، جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرده است».

دادستان بوشهر همچنین تصریح کرد که «باتوجه به تحقیقات اولیه و نوع کالیبر اسلحه بکار رفته اقدام به تیراندازی عوامل مرزبانی کشور عربستان قریب به یقین است؛ در همین راستا پرونده ای در شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل و تحقیقات در حال انجام است».

فرار به جلو به سَبک سعودی
اما در این میان موضع سعودی ها قابل تامل است؛ آنها بجای عذرخواهی بابت این اقدام جنون آمیز که منجر به کشته شدن یک صیاد بی دفاع ایرانی شده است، استراتژی فرار به جلو را برگزیدند و با اتهام زنی اعلام کردند که قایق مورد شلیک قرار گرفته حامل سلاح بوده است!

بر همین اساس، شبکه العربیه به نقل از یک مقام سعودی که هیچ نامی از وی نیامده، ادعا کرد:«جمعه شب گذشته، نیروی دریایی عربستان، متوجه حضور سه قایق در نزدیکی سکوهای نفتی مرجان شده و فورا وارد عمل شد و به سوی این قایق‌های متجاوز تیراندازی کرد. یکی از قایق‌ها توقیف شد که پس از تفتیش، مشخص شد حامل سلاح بوده و هدف آن، خرابکاری است اما دو قایق دیگر گریختند»!

ضرورت پیگیری وزارت امور خارجه
بی‌تردید برای سعودی‌ها که قریب به 26 ماه است مردم مظلوم یمن را زیر شدیدترین نوع بمباران‌ها قرار داده‌اند و در ماجرای فاجعه منا، در خوشبینانه ترین فرض، با سوء تدبیرشان، بیش از 5 هزار زائر بیت‌الله الحرام را به کشتن دادن، تیراندازی به سمت یک صیاد و کشتن او که برای لقمه‌ای نان دل به دریا زده است، اکراهی ندارد؛ در این میان اما فارغ از مسائل فی مابین تهران و ریاض و اقدامات خصمانه سعودی ها، ضرورت پیگیری مسئولان کشورمان و وزارت امور خارجه و ستاندن غرامت و خون بهای این هم وطن عزیز، بسیار حائزاهمیت است.

همچنین هنوز مشخص نشده است که قایق‌ها چه تعداد بودند؛ قطعا اگر سه قایق در اتفاق شنبه صبح حضور داشتند، باید پیرامون سرنوشت آنها و سرنشینانش روشنگری شود؛ این امر می‌تواند فضا را برای موج سواری سعودی ها تنگ کند و راه سوء استفاده آنها از این اتفاق را سد کند.

هر چند حکام جنایتکارسعودی و مسئولان بی کفایت این رژیم، مفاهیمی همچون حسن همجواری و همزیستی مسالمت آمیز را درک نمی‌کنند، اما باید بدانند که لنج‌های صیادی عربستانی هم بارها به داخل آب‌های ایران آمده‌اند، اما هیچگاه به سمت آنها آتش گشوده نشده است.

قایق‌های ایرانی در آب‌های آزاد حضور داشتند؛ هیچ کشوری حق تعرض نداشت
مرتضی صفاری‌نطنزی در گفت‌وگو با خبرگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان درباره مفقود شدن یک قایق ماهیگیری و کشته شدن یک صیاد ایرانی توسط گارد مرزبانی عربستان در روز گذشته بیان کرد: طبق قوانین بین المللی شلیک به قایق‌ها و ماهیگیران درآبهای آزاد مرسوم نیست.

وی ادامه داد: شلیک مرزبانان عربستانی به صیادان ایرانی حکایت از عناد عربستان سعودی دارد، قایق‌های ماهیگیری در آب های آزاد حضور داشتند لذا هیچ کشوری حق تعرض به آنها نداشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اگراین قایق‌های ماهیگیری به آبهای سرزمینی آنها وارد می‌شدند در عرف بین المللی آمده است که در آن زمان هم نباید به قایق‌ها شلیک کرد و تنها می‌توانستند آنها را متوقف کنند.

صفاری‌نطنزی با انتقاد از طرز برخورد گارد مرزبانی عربستان با صیادان ایرانی گفت: این حرکتشان نشان دهنده روحیه داعشی گری است که به هیچ ارزش انسانی پایبندی ندارند و به هیچ مناسبات بین المللی خود را متعهد نمی‌بینند.

نماینده نطنز در مجلس عنوان کرد: این نوع برخورد غیر قانونی و خلاف موازین حقوق بشر و غیر انسانی بوده است و فکر می‌کنم اینها داغ شکست‌های پی در پی‌شان درمنطقه را دارند و اصلا تعادل روحی ندارند و به هرعمل جنایتکارانه‌ای دست می‌زنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: حاکمیت عربستان همان خو و خصلت داعشی گری را از خود نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برخورد وزارت خارجه ایران با این اقدامات عربستانی‌ها گفت: وزارت خارجه حتما باید این امر را توسط مجامع بین المللی پیگیری کند و این حادثه را محکوم کنند و با هیئت حاکم سعودی برخورد داشته باشند.

باید شرایط تنبیه گارد مرزبانی عربستان فراهم شود
ابوالفضل حسن‌بیکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به مفقود شدن یک قایق ماهی‌گیری و کشته شدن یک صیاد ایرانی توسط گارد مرزبانی عربستان در روز گذشته، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که ما داریم، ماهی‌گیران ایرانی روز گذشته به طرف مقابل اعلام کرده‌اند که ماهی‌گیر هستند و هنگامی که در حال برگشت بودند به سمت آنها تیراندازی شده است.

وی افزود: هنوز اینکه دو قایق ماهی‌گیری صیادان بوشهری وارد آبهای سرزمینی عربستان شده‌اند یا نه، تایید نشده است اما حتی اگر به دلیل گم کردن مسیر یا قرارگیری در جبر دریا، وارد آب‌های سرزمینی کشور مقابل شده باشند، آنها طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی باید با بلندگو اخطار و تذکر بدهند که از آبهای سرزمینی خارج شوید نه اینکه به سمت آنها تیراندازی کنند.

حسن‌بیکی ادامه داد: از این دست موارد که قایق‌ها و لنج‌های کوچک ماهی‌گیری کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی قایق‌های ماهی‌گیری کره و ژاپن، به اشتباه وارد آب‌های سرزمینی ما شده باشند، روزانه ده‌ها مورد اتفاق می‌افند اما ما با همه این موارد طبق قوانین موجود بین‌المللی رفتار می‌کنیم و به آنها اخطارهای لازم را می‎‌دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی دریابانی کشورها در ابتدای امر، مجاز به تیراندازی به سوی قایق‌های صیادی نیستند، عنوان کرد: تشخیص قایق ماهی‌گیری با قایق نظامی بسیار ساده و آسان است و نمی‌توان گفت که نیروهای گارد مرزبانی عربستان به اشتباه تصور کرده‌اند آن قایق ماهی‌گیری، یک قایق نظامی است.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها تحقیقا می‌دانند که تیراندازی به سمت قایق ماهی‌گیری، یک جرم بین‌المللی است، گفت: سربازان عربستانی این روزها به دلیل شکست‌های پیاپی نظامی و سیاسی‌شان در منطقه، به حدی وحشت‌زده شده‌اند که با حالت دیوانگی و جنون، به سمت هر شیء و وسیله‌ای که می‌بینند تیراندازی می‌کنند.

حسن‌بیکی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همانگونه که تا کنون عمل کرده است، باید این موضوع بسیار مشکوک را به صورت جدی بررسی کند تا شرایط تنبیه طرف مقابل فراهم شود.

پیگیری در کمیسیون امنیت ملی
محمدجواد جمالی‌نوبندگانی درگفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان از تعداد قایق های صیادی ایرانی که توسط مرزبانان عربستانی مورد تیراندازی واقع شد، اظهار بی اطلاعی کرد ولی گفت: موضوع حمله به صیادان ایرانی یکی از موضوعات خاص و مهم مملکتی است و حتما آن را درکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیری خواهیم کرد.

جمالی یادآورشد: ما این اقدام را جزو ماجراجویی های عربستان می دانیم اما عربستان از این موضوع که به صورت عادی حل می شد بعنوان یک تهدید و ماجرا جویی استفاده کرد و امیدوارم از این به بعد دچار توهم و اشتباه در محاسبات شان نشوند.

وی گفت: در حال حاضر ما آمریکا، عربستان و داعش را از هم جدا نمی بینیم واینها تکه های یک پازل هستند. آمریکا داعش جهانی و عربستان داعش منطقه ای است و گروه های تکفیری هم در کشورها تقسیم وظایف کرده اند.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که پس از «سیلی سپاه به داعش»؛ مسئولان چه واکنشی به حمله عربستانی ها به صیادان ایرانی خواهند داشت و اینکه آیا سرنوشت تعداد قایق های ایرانی به زودی مشخص خواهد شد یا به فرصت بیشتری نیازی است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید