انتخابات با طعم وحشت در فرانسه

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۲۳

فردا ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سایه سریال تمام نشدنی اقدامات تروریستی برگزار می‌شود.

داعش که مسئولیت عملیات تروریستی شانزه لیزه در قلب پاریس را بر عهده گرفت، فرانسه را در صدر فهرست عملیات تروریستی خود قرار داده است زیرا از زمان ظهور این گروه تروریستی و اعلام خلافت خود خوانده در موصل به دست ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه در تابستان 2013، هیچ سالی نمی گذرد مگر اینکه نقاط مختلف فرانسه صحنه جنایت های این گروه است.

کمتر از یک روز  به برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی است. رویدادی که تا پیش از این به دلیل رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، در کنار انتخابات فدرال آلمان در مهر ماه به عنوان نقطه عطفی در تحولات این قاره به شمار می رفت اما وقوع حادثه تروریستی اخیر نیز این انتخابات را حساس و البته با نگرانی همراه کرده است.

اهمیت انتخاب جانشین فرانسوا اولاند علاوه بر تاثیرپذیری از برگزیت، متاثر از حوادث داخلی این کشور است که در دو سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از 240 نفر در حملات تروریستی شد.

در همین راستا شعارهای ضد مهاجرتی نامزد راست افراطی یعنی خانم لوپن باعث شد تا وحشت مردم فرانسه بیشتر شود و این رویکرد در کنار افزایش نیروهای نظامی در داخل خیابان های مهم فرانسه برای تقویت تدابیر امنیتی، ماحصلی نداشت و 10 ماه پس از کشتار شارلی ابدو، عملیاتی وسیعتر با تلفاتی بسیار بالاتر در پاریس رخ داد. پاریس در این روز شاهد هفت عملیات همزمان تروریستی بود که طی آن دست کم 153 تن  از جمله 11 پلیس جان باختند و 200 تن مجروح شدند. در این عملیات‌ زنجیره‌ای و همزمان، افراد مسلح و بمب گذاران، به رستوران‌ها در مرکز پاریس، یک سالن کنسرت بتکلان و استادیوم ملی در پایتخت حمله کردند.

واقعیت این است که فرانسه در طول تاریخ خود هرگز تا این اندازه از حملات تروریستی ضربه نخورده است. این در شرایطی است که علاوه بر این کشور، بلژیک، آلمان و سوئد نیز مورد حمله تروریست های افراط گرا قرار گرفته اند و لذا نبود مرز میان کشورهای اروپایی می تواند تهدیدات امنیتی را بیش از پیش کند.

حمله تروریستی از نظر زمانی مانند حملات مشابه در برلین ولندن و نیس در جنوب فرانسه و بروکسل نشان می دهد داعش که از نظر جغرافیایی در سوریه و عراق در حال محدود شدن است  در حال انتقال به عملیات پنهانی و حملات تروریستی به عنوان سرفصل مرحله آینده است و پیش بینی کرده است سلطه آن بر موصل در عراق و رقه در سوریه در حال سقوط است.

تکرار حادثه ای مشابه روز پنجشنبه، در  روز رای گیری ممکن است بر میزان مشارکت اثر منفی بگذارد. بر این اساس وحشت از تروریسم و داعش که زمانی تصور می شد فقط بر سر مردم خاورمیانه سایه افکنده، امروز قلب اروپا و تمامی دستاوردهای نیم قرن اخیر آنها را هدف قرار داده است.

حمله به خیابان شانزلیزه به عنوان یکی ازمعروف ترین خیابان های پاریس و قبله جهانگرادن خارجی قابل توجه است، و این اقدام تروریستی این نگرانی را بیش از پیش در ذهن مقامات فرانسوی متبادر می‌کند که آیا انتخاباتی آرام و بدون وحشت برگزار خواهند کرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید