واردات ۲۴‌میلیون دلاری پوشاک

    کد خبر :39207

پوشاک یکی از عمده محصولات وارداتی به کشور به شمار می‌رود که بر اساس آمارهای غیررسمی نیمی از این واردات به شکل قاچاق انجام می‌شود.
گسترده بودن سهم قاچاق در واردات این محصول سبب شده تا اغلب تولیدکنندگان پوشاک در ایران با خطر ورشکستگی رو‌به‌رو باشند. به همین منظور در راستای بهبود واردات پوشاک، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای جدی دستورالعمل‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
به گزارش بازتاب به نقل از آرمان ، سال گذشته قرار شد بر اساس دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران، فقط اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) قادر به واردات پوشاک باشند و حتی ظرف دوسال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان رسمی واردات پوشاک باید حداقل 20‌درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید کنند. همچنین واردکنندگان موظف شدند از تولیدی که در داخل کشور با برند ثبت‌شده انجام می‌شود، حداقل 50‌درصد را به بازارهای هدف صادر کنند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این دستورالعمل باید 17 شهریور 95 اجرا می‌شد، اما برخی مشکلات باعث شد تاکنون این دستورالعمل به ‌صورت جدی اجرایی نشود و در این شرایط واردات پوشاک هر روز افزایش یابد. بر اساس آمار گمرک در سال 95، بیش از سه‌هزار و 393 تن پوشاک مردانه، زنانه، بچه‌گانه و انواع دیگر البسه از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم پوشاک، بالغ بر 24‌میلیون و 993‌هزار و 763 دلار، ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 78‌میلیارد و 477‌میلیون و 677‌هزار و 147 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش پوشاک از چین، ترکیه، اتریش، اسپانیا، فرانسه، مالزی، هلند، بلغارستان، ایتالیا، امارات متحده عربی، اتریش، هنگ کنگ و چند کشور دیگر وارد ایران شده است. در میان کشورهای ذکر شده، ترکیه و چین به ترتیب بزرگ‌ترین صادرکنندگان لباس به کشور بوده‌اند که ترکیه با صادرات بیش از‌هزار و 188 تن، درآمد حدود 12‌میلیون و 276‌هزار و 257 دلاری و چین با صادرات بیش از یک‌هزار و 713 تن، درآمد هفت‌میلیون و 931‌هزار و 358 دلاری را نصیب خود کردند. این ارقام اعلام شده بر اساس آمار گمرک بوده و از میزان واردات غیررسمی پوشاک اطلاعات دقیقی در دست نیست.
جولان برندهای ترک در بازار ایران
به گفته یکی از فعالان حوزه پوشاک این دستورالعمل اشکالات زیادی دارد، به همین دلیل هم واردکنندگان تمایلی به رعایت آن ندارند. به نظر می‌رسد تصمیم توقف ثبت سفارش واردات پوشاک تغییری در وضعیت تولیدکننده داخلی نخواهد داشت، چراکه واردکنندگان با دور زدن قانون و صدور برگ سبزهای مختلف واردات خود را قانونی جلوه داده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. امیرحسین نوریان با اشاره به اینکه از 12‌میلیارد دلار حجم بازار پوشاک کشور حدود شش‌میلیارد دلار پوشاک به ‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود، افزود: این روزها برندهای ترک در بازار ایران حضور پررنگی دارند، آنها کالاهای ارزان خود را وارد می‌کنند و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند به‌نحوی که اگر در آینده فکری به حال تولیدکننده داخلی نشود آنها بازار خود را از دست خواهند داد. این فعال حوزه پوشاک با اعلام اینکه با تصمیم توقف ثبت سفارش پوشاک باید شاهد تعطیلی فروشگاه‌های برندهای خارجی در سطح بازار باشیم، گفت: در حال حاضر برند ال‌سی وای کیکی نمایندگی رسمی از شرکت مادر را ندارد و باید با تصمیم وزارت صنعت تعطیل شود، اما سوال اینجاست چرا با توجه به این دستور العمل همچنان به‌راحتی مشغول فروش محصول است.
فروشگاه‌های برند تعطیل می‌شوند؟
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قانونمند کردن ورود پوشاک معتقد است: برندهای خارجی پوشاک و نمایندگی‌های آنها از سال‌های قبل در ایران فعالیت‌هایی را داشته‌اند، اما اکنون برای قانونمند شدن این فعالیت ما به آنها اعلام کرده‌ایم که در صورت سرپیچی از مواردی که در آیین‌نامه‌ها اشاره شده به آنها اجازه واردات نخواهیم داد و بر همین اساس از ابتدای سال جاری شیر واردات را به روی آنها بسته‌ایم. یدا… صادقی ادامه داد: آنچه اکنون در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اجناسی است که از گذشته توسط آنها وارد شده است. او در مورد تعطیلی تدریجی فروشگاه‌های برند در کشور معتقد است: تمایلی به گفتن کلماتی که کمبود را در جامعه القا می‌کند، نداریم، چراکه این موضوع نه به نفع تولیدکننده خواهد بود و نه مصرف‌کننده، اما در حوزه تولید پوشاک به گفته تولیدکنندگان این بخش با اینکه امکان تولید به اندازه کافی وجود دارد طی این سال‌ها آنچه کار را برای این صنف دشوار ساخته و برای آنها فضای نفس کشیدن باقی نگذاشته حضور کالاهای قاچاق و برندهایی که درست عمل نمی‌کرده‌اند، بوده است. حال ما اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید در گام اول برندهای خارجی را ملزم به رعایت قوانین کنیم. صادقی ادامه داد: اما اگر این اتفاق صورت نگرفت جلو ثبت سفارش آنها گرفته خواهد شد و در چنین شرایطی پس از مدتی اگر فعالیت آنها استمرار داشته باشد مشخص خواهد شد که کالای آنها از طریق قاچاق تامین می‌شود. در آن زمان ما مجاز خواهیم بود که طبق قوانین موجود در این زمینه با شرکت‌ها و برندهای مربوطه برخورد کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین عنوان کرد: آنچه به عنوان قاطعیت دولت در مبارزه با قاچاق یاد می‌شود در خصوص تدوین صریح و شفاف مقررات و ضوابط متجلی می‌شود. ما باید ببینیم که با توجه به شرایط موجود چه راهکارهایی وجود دارد و چگونه می‌توان با ابلاغ دستورالعمل‌های مناسب مشکل را برطرف کرد، اما باید توجه داشت که دولت نمی‌تواند بر روی مردم و واردکنندگان شمشیر بکشد یا با آنها دعوا کند. به هر صورت برای دولت اختیاراتی در نظر گرفته شده که بخش متولی باید با بهره‌گیری از این اختیارات برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت داده و زمینه مناسب برای حل مشکل را فراهم آورد.
تصمیمات جدید در واردات پوشاک
روند واردات به کشور از سوی فعالان عرصه تولید کشور با انتقاداتی همراه است. اکنون سال‌هاست که برخی کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. با وجود اقدامات صورت گرفته همچنان برخی صنف‌ها از جمله صنف پوشاک گلایه‌های متعدد داشته و از اجرایی نشدن دستورالعمل‌هایی که در این خصوص تدوین شده انتقاد دارند. به همین دلیل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک اعتقاد دارد که واردات قاچاق به صنعت پوشاک کشور لطمه وارد کرده، بر همین اساس دستورالعملی در این زمینه تدوین شده است. بنا بر این دستورالعمل واردات پوشاک به صورت فردی ممنوع اعلام شده است و برای انجام این کار تنها شرکت‌های ثبت‌شده و نمایندگی‌های مجاز می‌توانند اقدام کنند. بنا بر گزارش گمرک هرگونه واردات پوشاک به کشور به صورت تجاری تنها از طریق دریافت گواهی فعالیت، مطابق شرایط دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران مجاز است، در غیر این صورت، برابر مقررات با آن برخورد خواهد شد.گمرک در بخشنامه جدید خود اعلام کرده است که این اقدام بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در کارگروه پوشاک و در اجرای بند 17 «دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران» و «دستورالعمل واردات انواع پوشاک» صورت گرفته است.بر این اساس از این پس واردات پوشاک به کشور توسط دارندگان گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی صادره از مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه امکانپذیر خواهد بود.ساماندهی واردات پوشاک به کشور از ابتدای امسال در دستور کار گمرک ایران قرار گرفته است گمرک اواخر فروردین امسال از تهیه و اجرای هشت برنامه برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک نیز خبر داده است.در این برنامه، حسابرسی برندهای معروف پوشاک و اجرای شماره بارکد و شناسه کالا در دستور کار گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته و وارد‌کنندگان می‌توانند از این پس از طریق ثبت نشان تجاری (برند)، نسبت به واردات پوشاک اقدام کنند و اشخاص حقیقی دیگر، نمی‌توانند اقدام به واردات نمایند. بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، واردکنندگان از 31 اردیبهشت تا 31 تیر مهلت دارند تا کد رهگیری اخذ کنند و از دو ماه بعد ثبت سفارش از طریق کد مربوطه (جی تی آی ان) انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید