با «ذوالفقاری» که بر سر داعش فرود آمد آشنا شوید + مشخصات

    کد خبر :39022

موشکی که در حمله به مقر تروریست های داعش در دیرالزور مورد استفاده قرار گرفته موشک ذوالفقار نام دارد. در ادامه گزارشی را که سایت مشرق در شهریورماه سال ۹۵ برای معرفی این موشک منتشر کرده بود می خوانید.

مشرق نوشت : جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380 شمسی با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

موشک ذوالفقار که در جریان رژه نیروهای مسلح رونمایی شد بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوا فضای سپاه چیزی در حدود 750 کیلومتر برد دارد.

به صورت ظاهری و با نگاه به تصاویر این موشک می توان این گونه گفت که تغییر خیلی چشمگیری در ظاهر این موشک به نسبت فاتح 313 ایجاد نشده است و به طور معمول، برای افزایش برد یک موشک به نسبت نمونه های قبلی – در حالی که اندازه و شکل ظاهری آن تغییر خاصی نکرده – به دو صورت می توان عمل کرد.

یکی از گزینه ها آن است که باید سر جنگی سبک تری بر روی آن نصب شود، یا اینکه بایستی از سیستم سوخت یا پیشران جدیدی برای این موشک استفاده کرد. به نظر می رسد صرف کم کردن سر جنگی، چنین توانمندی را به یک موشک نخواهد داد که از بردی در حدود 300 کیلومتر در نمونه های فاتح 110، به بردی در حدود 750 کیلومتر برسد لذا، قطعا باید گزینه دستیابی عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان به سیستم پیشرانه و سوختی که با همان ابعاد موشک های گذشته، می تواند بردی در حدود 2 برابر را فراهم کند، یک اتفاق خاص و مهم است.

نصب کلاهک بارانی روی موشک جدید ایران نیز اتفاقی مهم و قابل توجه است. این کلاهک دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است و با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد.

این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر …

این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند.

اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی نیروهای مسلح را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد. البته اطلاعات بیشتری درباره وزن سر جنگی، سیستم هدایت و یا سرعت این موشک منتشر نشده است.

با طراحی و ساخت این موشک مشخص شده است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از طرح خانواده فاتح 110 به یک مدل مشخص و موفق برای توسعه موشک های بالستیک تاکتیکی دست یافته که اکنون از کلاس کوتاه برد به میان برد (بر اساس تقسیم بندی برد موشک های ایرانی) جهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید