مدیرکل منابع طبیعی استان اعلام کرد:

وجود 25 هزار هکتار کانون ریزگرد در البرز

    کد خبر :389507

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: در حال حاضر البرز با استان‌های قزوین، تهران و مرکزی بیش از 150 هزار کانون ریزگرد مشترک دارد که این کانون‌ها بر کیفیت هوای استان تأثیر به سزایی دارد.

حامد فرضی در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به دلیل توسعه نامتوازن شهرها، کاهش بارندگی، کاهش سطح منابع آب‌های سطحی و فقیر شدن پوشش گیاهی شاهد افزایش عرصه‌های بیابانی در استان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 25 هزار کانون ریزگرد در البرز فعال است که عمده این کانون‌ها در اشتهارد و نظرآباد هستند. البته کانون‌های ریزگرد استان‌های همجوار هم بر آلودگی هوا و افزایش ذرات گرد و غبار در البرز تأثیر به سزایی دارند.

وی افزود : در حال حاضر البرز با استان‌های قزوین، تهران و مرکزی بیش از 150 هزار کانون ریزگرد مشترک دارد که این کانون‌ها بر کیفیت هوای استان تأثیر به سزایی دارد.

این مسئول توضیح داد: برای کاهش تأثیر کانون‌های ریزگرد منابع طبیعی استان طی سال‌های گذشته اقدام به اجرای طرح‌های مختلف از جمله احیا، تثبیت و مهار بیابان‌های استان کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی البرز با اشاره به اجرای طرح قرق برای جلوگیری از گسترش بیابان‌های استان بیان کرد: در این طرح از ورود احشام به مناطق بیابانی جلوگیری می‌شود تا ضمن اینکه پوشش گیاهی این مناطق به حد استاندارد برسد از افزایش ریزگردها نیز جلوگیری شود.

فرضی ابراز کرد: یکی از راه‌های اصلی برون رفت از معضل گرد و غبار و ریزگردها توسعه جنگل‌ها و فضای سبز است.

وی با اشاره به وسعت عرصه‌های ملی در استان افزود:84 درصد از عرصه‌های استان را عرصه‌های ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد. به طور استاندارد برای هر پنج هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی باید یک نیروی حفاظت به‌ کارگرفته شود ولی این امکان نه تنها در البرز بلکه در هیچ یک از استان‌های‌کشور فراهم نشده است. در حال حاضر 14 نفر وظیفه حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی استان را به عهده دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید