سرنوشت احتمالی شریعتمداری در وزارت کار/ وزارت صمت، سهم «جهانگیری» و وزارت راه، سهم «نوبخت» شد

    کد خبر :388284

مطابق با اعلام «بهروز نعمتی»، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، قرار است فردا سه شنبه، حسن روحانی رئیس جمهور گزینه های مورد نظر خود برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را که اکنون با سرپرست اداره می شوند، معرفی کند. همچنین مطابق با خبری که «تابناک» پنجشنبه هفته گذشته منتشر کرده بود، قرار است محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهاد دژپسند به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شوند.

به گزارش تابناک؛ همچنین رئیس جمهور به دنبال جابه جایی محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «رضا ویسه» را عنوان وزیر پیشنهادی صمت و همچنین با برکناری «عباس آخوندی» علی اکبر حاج محمدی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کند تا دو تغییر مهم دیگر در بدنه کابینه ظرف یک سال صورت گرفته باشد.

آن گونه که در خبرها آمده، معرفی ویسه و حاج محمدی برای وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی قطعی شده است؛ موضوعی که نشان می دهد، یکی از این وزارتخانه ها با معرفی یک فرد نزدیک به «اسحاق جهانگیری» و تیم کارگزارانی کابینه، سهم این افراد شده و وزارتخانه دیگر با معرفی یک شخص نزدیک به «محمد باقر نوبخت» و تیم اعتدال و توسعه ای های دولت روحانی، سهم آنان شده است.

اما در معرفی چهار گزینه در نظر گرفته شده از سوی رئیس جمهور برای چهار وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و راه شهرسازی می توان ضمن معرفی افراد و گزینه های دیگری که با آنان بحث و رایزنی صورت گرفته بود، به نکاتی اشاره کرد که در این گزارش به تشریح آن خواهیم پرداخت.

چرا شریعتمداری؛ چرا وزارت کار؟

شریعتمداری گزینه مورد نظر روحانی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم و در دولت اول و دوم «سید محمد خاتمی» وزیر بازرگانی بوده‌ است.

هرچند شریعتمداری از هفتم شهریورماه ۱۳۹۶ که توانسته از مجلس رأی اعتماد بگیرد، به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم مشغول به کار شده است، به تازگی بحث های زیادی در ارتباط با جدی بودن طرح استیضاح او در مجلس مطرح است، تا جایی که هفته پیش، خبری در ارتباط با استعفای او مطرح شد؛ هرچند این خبر بلافاصله از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب و روز بعد از تکذیب از روی خروجی وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف شد!

طرح استیضاح محمد شریعتمداری از روز سه شنبه، ششم شهریور ۱۳۹۷ تحویل هیأت رئیسه مجلس شده و در انتظار اعلام وصول است. به گفته «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیش از ۷۰ امضا در پانزده محور تدوین شده که از جمله محورهای آن می توان به «ضعف مدیریت»، «عدم کنترل و مدیریت بازار» و همچنین «افزایش بی‌رویه قیمت‌ها» اشاره کرد؛ با این حال وزیر صمت امروز به جلسه استیضاح کنندگان نرفت تا خود را برای وزارت در وزارتخانه ای دیگر آماده کند.

وی که از آغاز به کار دولت یازدهم حسن روحانی، مسئولیت های زیادی نظیر سرپرستی وزارت ورزش، معاونت اجرایی رئیس جمهور و وزارت صمت را بر عهده داشته و ریاست ستاد انتخاباتی روحانی را در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری عهده دار بود، قرار است برای گرفتن رأی اعتماد دوباره به مجلس برود؛ اما این بار قطعا کار راحتی نخواهد داشت، چون بخشی از نمایندگان به ویژه هفتاد امضاکننده طرح استیضاح او، شریعتمداری را مسبب آغاز گرانی ها می دانند و خیلی نظر مثبتی به او ندارند.

برخی هم رودربایستی رئیس جمهور با شریعتمداری را دلیل برکناری او از وزارت صمت و معرفی اش به عنوان وزیر کار می دانند و اعتقاد دارند روحانی با علم به اینکه مجلس، شریعتمداری را حائز و واجد شرایط لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی داند و به او رأی نخواهد داد، تصمیم گرفته تا او را وزیر پیشنهادی معرفی کند. برخی می گویند حتی گزینه جایگزین برای وزارت کار هم آماده است و قرار است در صورت عدم رأی آوری شریعتمداری، «علی اصغر مونسان» به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار ورفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود.

کار سخت گزینه وزارت اقتصاد

فرهاد دژپسند، دانشيار دانشکده علوم اقتصادي و سياسي و متولد شهرستان بهشهر است و بسیاری او را از طیف اقتصاددانان با گرایش «اقتصاد اسلامی» می شناسند. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی است که در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می‌کند.

دژپسند مدتی دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که سال گذشته «اسحاق جهانگیری» تصمیم گرفت «حمید پورمحمدی» را جانشین او کند. گزینه پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان معاون هماهنگی برنامه و بودجه این معاونت مشغول به کار شده است.

وی در دولت هشتم (دولت سید محمد خاتمی) معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در یک دوره یک ساله (۱۳۸۴_۱۳۸۵) و در جریان ریاست «فرهاد رهبر» بر سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، معاونت تولیدی این سازمان را بر عهده داشت. او به همراه برخی دیگر از معاونان سازمان مدیریت از جمله «مهدی رحمتی» معاون امور زیربنایی و «علی طیب‌نیا» معاون اقتصادی وقت پس از جدی شدن تغییرات ساختاری و آغاز شدن فرایند تبدیل سازمان مدیریت به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در دولت احمدی نژاد، از سمت خود استعفا داد.

حالا شنیده شده پس از بررسی های فراوان و رایزنی های مختلفی که رئیس جمهور با برخی چهره ها برای تصدی سکان وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته است، تصمیم گرفته که «فرهاد دژپسند» را به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی کند. چالشی جدید برای این اقتصاددان که اتفاقا آزمون سختی هم خواهد بود، چون بسیاری از روندهای فعلی اقتصادی کشور باید با روی کار آمدن وزیر جدید و به واسطه در پیش بودن تحریم های جدید اصلاح شود.

وزارت صمت؛ سهم جهانگیری و یاران

رضا ویسه زاده ۱۳۳۴ در کرج و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور است. وی ریاست هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ بر عهده داشته است. وی در این پروژه، فاز یک و فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی را انجام داد. در دوره ریاست ویسه بر ایدرو، وابستگی خودروسازان به این سازمان زیاد شد و او در پی دولتی‌تر کردن صنعت خودرو بود.

در سال ۱۳۷۹ او نشان دولتی درجه سوم کار و تولید را از هیأت وزیران ایران دریافت کرد و در دولت هشتم به عنوان معمار اصلی صنعت خودرو ایران شناخته شد.

ویسه هم در دولت یازدهم و هم در آغاز دولت دوازدهم، جزو گزینه های مطرح برای وزارت صمت بود و تلاش زیادی هم برای معرفی او صورت گرفت؛ اما زور حامیان او به چهره هایی نظیر «محمد رضا نعمت زاده» پیرترین وزیر دولت یازدهم و «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت در دولت دوازدهم که اتفاقا هر دو ریاست ستاد انتخاباتی رئیس جمهور را بر عهده داشتند نرسید.

حالا با معرفی ویسه به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بسیاری بر این باورند با توجه به نزدیکی او با «اسحاق جهانگیری» و تیم کارگزارانی کابینه؛ این وزارتخانه سهم آنان شده و رئیس جمهور تصمیم گرفته که تفکر جدیدی را متفاوت از آنچه شریعتمداری و نعمت زاده به دنبال آن بودند، بر این وزارتخانه حاکم کند؛ هرچند نام افرادی نظیر «علیرضا رزم حسینی» استاندار سابق کرمان و «مهدی کرباسیان» رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای این وزارتخانه به گوش می رسید.

جانشین آخوندی از اردوگاه نوبخت و اعتدال و توسعه‌ای‌ها آمد

گفته می شود «علی اکبر حاج‌محمدی» که تا پیش از این مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی بوده است، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود. حاج محمدی در آذر ماه سال پیش، از سوی «محمدباقر نوبخت» به عنوان رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود.

با توجه به انتخاب حاج محمدی برای وزارت راه و شهرسازی که با برکناری «عباس آخوندی» به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه احتمالا معرفی خواهد شد، گفته می شود که وزارتخانه مذکور پس از این در اختیار اردوگاه «محمد باقر نوبخت» و اعتدال و توسعه ای های کابینه که در رأس آنان می توان به «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور اشاره کرد، قرار خواهد گرفت.

البته در جریان بررسی نامزدها و چهره های مطرح و با توجه به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان شنیده می شد که «محمد علی افشانی» و «قاسم تقی زاده خامسی» شهرداران بازنشسته تهران و مشهد که باید به زودی کرسی مدیریت عالی شهری را واگذار کنند، جزو گزینه های وزارت راه و شهرسازی هستند. همچنین برای این وزارتخانه نام افرادی نظیر «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران و «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز شنیده می شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید