آیت الله مصباح یزدی؛ از ابتکار «طرح اعزام طلاب به غرب» تا «انتقاد علنی از تحصیل برخی مقامات در غرب»+سند

    کد خبر :38697

امروز، آیت الله مصباح یزدی چنان 4 سال اخیر، به دولت و شخص حسن روحانی حمله کرده است، اتفاقی که دیگر به امری معمول و عادی تبدیل شده است.

به گزارش انتخاب؛ آیت الله مصباح که ریاست موسسه پژوهشی امام خمینی را برعهده دارد، همواره در طول چندین سال اخیر تحصیل برخی از چهره های دولت روحانی و شخص او را در غرب مورد انتقاد شدید قرار داده است.

بار اول خرداد 1393 بود که آیت الله مصباح در کنایه ای مشخص گفت: تحصیل کردگان انگلیس و بعد آمریکا و فرانسه مهمترین انحرافات فرهنگی کشور را رقم زده اند؛ چرا که ساختار فکری آنها به دست آن کشورها ساخته شده است.

وی همچنین در خرداد همان سال با طعنه به روحانی، اظهار کرد: «برخی افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دین‌ات را از کجا یاد گرفته‌ای؛ از فیضیه یا انگلستان؟»

امروز نیز آیت الله مصباح گفته است: «در کشور ما بسیاری از کسانی که مقامات برجسته دارند تحصیل کرده های انگلیس و آمریکا هستند، حالا این که دکترا را گرفتند یا خیر نمی دانم اما می گویند در آن تشکیک وجود دارد اما تحصیلات آن ها غالبا در انگلیس و آمریکا بوده و به این موضوع هم افتخار می کنند.»

آیت الله مصباح؛ مبتکر طرح اعزام طلاب به غرب

شاید کمتر کسی نداند، اما آیت الله مصباح که این روزها روحانی و چهره های برجسته دولت را به خاطر تحصیل در غرب نکوهش میکند، خود مبتکر اعزام طلاب به خارج در سال 1372 است. موسسه تحت نظر آیت الله مصباح در اولین مرحله از این اقدام، تعداد ده تن از طلاب مؤسسه به کشور کانادا و امریکا عزیمت کردند.

علی الظاهر دانشگاه مورد علاقه موسسه آیت الله مصباح، دانشگاه معتبر و مشهور مک گیل در کاناداست. آیت‏ الله مصباح یزدى خود نیز در ابتدا با سفر به کانادا و دیدار مستقیم با مسؤولین دانشگاه مک‏گیل سعی کرد پلی بین موسسه خود و این دانشگاه کانادایی برقرار کند.

تکته قابل توجه اینکه هزینه این اعزام ها و…نه از جیب موسسه امام خمینی که از بودجه فرهنگی کشور می رود. در واقع، موسسه آیت الله مصباح در طول این سال ها همواره از بودجه سالانه کشور بهره مند بوده است.

نامه آیت الله مصباح به آیت الله هاشمی و درخواست 150 هزاری از او برای سفر جمعی از طلاب به نیویورک

حجت الاسلام سقای بی ریا و حجت الاسلام آقاتهرانی از جمله شاگردان مشهور آیت الله مصباح هستند که در کانادا و امریکا تحصیل کرده و حتی «گرین کارت» این کشورها را هم اخذ کرده اند.

آقاتهرانی در اردیبهشت 91، در واکنش به انتقادات به ماجرای گرین کارت، گفت: «حضرت آیت‌الله مصباح گفتند بین اصولگراها، جبهه پایداری‌ها را درست‌تر می‌بینم. آن وقت طرف می‌آید می‌گوید فلانی گرین‌کارت دارد، خب! دارد. می‌خواهی چه کارش کنی؟ آیا دعوا سر این است؟ اصلا محل دعوا اینجاست؟ داری مردم را از دعوا منحرف می‌کنی. چرا کسی که آقا درباره‌اش می‌گوید اسلام‌شناس است و بعد از شهید مطهری و علامه طباطبایی، الان چشمم به وجود مبارک ایشان روشن است و جای خالی آنها را ایشان پر کرده است، نظرشان درباره جبهه پایداری این است؟ آن وقت ما می‌آییم و حرف‌هایی می‌زنیم که اینها گم بشود. دعوا این چیزهایی است که دارند می‌گویند؟ عین آمریکایی‌ها.»

وی همچنین در آبان ماه سال 90 به داشتن گرین کارت آمریکا اذعان کرده و گفته بود: «باید از افرادی که درباره گرین کارت داشتن من سخن گفتند، پرسید که ایا اصلا کارت باطل شده من را دیده‌اند یا خیر؟ اصلا آنها می‌دانند که من در آمریکا چکار می‌کردم؟ واقعا این افراد از چه چیزی فرار می‌کنند و هدفشان چیست؟!»

باتوجه به مسائل پیش گفته، انتقادات به دولت و روحانی بابت تحصیل در غرب چه درست باشد چه نباشد، که از اساس دلیل و برهانی برای نادرست بودن آن وجود ندارد، نباید از لسان چهره ها و گروه هایی بیان شود که خود مبتکر اعزام دانشجو به غربند و بهتر است چهره های برجسته، با دقت بیشتری سخن بگوید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید