کدام کشورها مشتری پروپاقرص فرش ایران هستند؟

    کد خبر :385334

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از تجهیز و احیای بیش از۲۰۰۰ کارگاه قالیبافی با حمایت بانک توسعه تعاون خبر داد و گفت: بر اساس آمارها بیش از یک میلیون بافنده در کشور وجود دارد و مشکل بیمه بسیاری از آنان هم‌چنان لاینحل باقی مانده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، عبداله بهرامی از فرش به‌عنوان بهترین کالا برای سرمایه‌گذاری نام برد و در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی فرش دستباف ایران را خریداری می‌کنند؟ گفت: آمریکا مشتری پروپاقرص فرش ایرانی است و پس از آن،‌ آلمان و امارات. کشورهای اروپایی و آسیایی، چین و ژاپن و آفریقای جنوبی هم از بهترین بازارهای محصول فرش ما به شمار می‌آیند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: با توجه به این که هنوز افزایش قیمتی در بخش فرش صورت نگرفته است، فرش هم بهترین کالا برای سرمایه‌گذاری هم در بحث داخلی و هم خارجی است و صادرات آن موجب ارزآوری بسیاری می‌شود.

به گفته بهرامی، در شرایط فعلی نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در بخش فرش داریم چون تولید فرش زمان‌بر و هزینه‌بر است و به‌همین دلیل باید به بافندگان و تولیدکنندگان که این زمان را طی می‌کنند تسهیلات بیش‌تری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون در مدت دو سال گذشته تلاش بسیاری برای احیا و تجهیز کارگاه‌های قالیبافی کرد، گفت: با مساعدت بانک توسعه تعاون حدود ۲۱۳۰ کارگاه قالیبافی را با اعطای تسهیلات بانک تجهیز و خرید آن‌ها توسط اتحادیه را ضمانت کردیم. این حرکت بسیار خوبی بود که صورت گرفت و امیدواریم در سال‌های آینده هم‌چنان تداوم داشته باشد.

این فعال بازرگانی در پایان به آمار قالیبافان و بافندگان فرش دستباف در کشور اشاره کرد و گفت: در بخش فرش دستباف شهری و روستایی بیش از ۳۵۰ هزار نفر عضو تعاونی‌های شهری و روستایی هستند و۱۱۳ هزار نفر نیز در عضویت تعاونی‌های زیرمجموعه وزارت تعاون قرار دارند. بر اساس آمار مرکز آمار ایران، یک میلیون بافنده در کشور فعالیت می‌کنند ولی متاسفانه مشکل بیمه بسیاری از آن‌ها هنوز حل نشده و قالیبافان نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار مصوب سال ۱۳۸۸، همه بافندگان کشور می‌توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت، از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ در بخش توزیع اعتبارات برای بیمه قالیبافان رقم سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را پیشنهاد کرد. رقمی که سالها در بودجه‌های سنواتی کشور تصویب می‌شود اما به دلیل کافی نبودن به نتیجه نمی‌رسد و جمع زیادی از بافندگان از دریافت آن محروم می‌مانند. در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده توسعه و ایجاد خانه فرش در بازارهای هدف، ارتقای کیفیت تولید، سفارش‌پذیری و حمایت از ایجاد و توسعه و تجهیز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری کشور را در دستور کار قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید