مروری بر طرح های اشتغالزایی بنیاد علوی در استان اردبیل

    کد خبر :384057

استان اردبیل به عنوان یکی از استان های شمال غرب کشور که در منطقه آذربایجان ایران واقع است، با مساحتی بالغ بر 17953 کیلومتر مربع دارای بیش از یک میلیون و 249 هزار نفر جمعیت است؛ استانی که به لحاظ شاخص های اقتصادی و توسعه در مقایسه با برخی استان های مرکزی کشور شرایط خوبی ندارد و روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته فراوانی در آن دیده می شود.

به گزارش بازتاب، این استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری شامل 10 شهرستان، 25 بخش، 21 شهر و 66 دهستان است و در 22 دی ماه سال 1371 و بر اساس لایحه استان شدن اردبیل به استان ارتقاء یافت؛ منطقه ای خوش آب و هوا در شمال غرب ایران که علی رغم توانمندی های بالای توسعه در برخی شاخص ها از محرومیت مضاعفی رنج می برد.

موضوع اشتغال و ثبات محل تأمین معاش برای مردم روستایی استان اردبیل که به دلیل دوری از مرکز سیاسی کشور از برخی فرصت های سرمایه گذاری کم بهره بوده اند، از جمله مسائل و دغدغه های مهمی بوده است که هر چند در سال های اخیر توسط دولت های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته، اما هنوز به میزان قابل انتظار ارتقاء نیافته است.

علی رغم این تفاسیر، در سال های اخیر و با همت برخی نهادهای فرادولتی مثل بنیاد علوی، مسیرهای جدیدی برای سرمایه گذاری و توسعه در این استان شمال غربی کشور فراهم شده است که نوید بخش فردایی روشن برای استان اردبیل و مردم روستایی این استان است.

توانمندی های قابل تأمل استان اردبیل در برخی زمینه های اقتصادی مثل پرورش ماهی، پرورش طیور، ایجاد مجتمع های رفاهی، احداث سردخانه محصولات کشاورزی و باغی، پرورش زنبور عسل، تولید پروفیل، بهره برداری از معادن، ایجاد کمپ های گردشگری و ده ها توانمندی دیگر بهانه ای شد تا بنیاد علوی به این استان ورود جدی کند و با اعطای تسهیلات خرد و کلان در پی ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل برآید.

بر اساس آمارهای موجود و تنها در سال 1397 در استان اردبیل چیزی حدود 370 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است که این حجم از سرمایه گذاری برای آغاز به کار و فعالیت نزدیک به 40 واحد تولیدی و اقتصادی در سطح استان بوده است.

اگرچه اشاره به همه این موارد در این مجال میسر نیست، اما اشاره به برخی از این واحدهای تولیدی خالی از لطف نیست.

ایجاد مجتمع خدمات بین راهی در شهرستان مشکین شهر با اعتباری بالغ بر 14 هزارمیلیون ریال، ایجاد کارخانه تولید آسفالت در شهرستان نمین با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیون ریال، ایجاد شهربازی سرپوشیده در شهرستان بیله سوار با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیون ریال، ایجاد واحدهای پرورش زنبور عسل در شهرستان های هیر و اردبیل با اعتباری بالغ بر 4هزار و پانصد میلیون ریال، ایجاد واحد پرورش گاوهای شیری شهرستان بیله سوار با اعتباری بالغ بر چهار هزار و پانصد میلیون ریال، ایجاد واحدهای تولید فرش دست بافت در شهرستان خلخال با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیون ریال تنها بخشی از نزدیک به 40 اقدام تولیدی و حمایتی در استان اردبیل توسط بنیاد علوی است.

تلاش ها و سرمایه گذاری هایی که در استان اردبیل در سال جاری دنبال شده است، در مجموع برای نزدیک به هزار و دویست شهروند روستایی در روستاهای استان اردبیل اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

نکته مهم در مورد این اقدام های اشتغالزایی آن است که بنیاد علوی نسبت به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در این واحدها نیز حساسیت بالایی دارد و اجازه نمی دهد که فعالان تحت حمایت در تلاطم بازار اقتصادی متضرر شوند.

روندی امیدآفرین و رو به توسعه که می تواند فردای بهتری را در برابر مردم و جامعه روستایی استان اردبیل قرار دهد و تا حدود زیادی مانع موج روز افزون مهاجرت از این روستاهای این استان به دیگر مناطق کشور باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید