رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه روز مولانارا تبریک گفت

    کد خبر :381255

بهرام قاسمی،با تبریک روز بزرگداشت مولانا این شاعر و عارف پرآوازه ایرانی گفت: این روز را به تمامی فرهیختگان و مردم فرهنگ دوست ایران و همه پارسی زبانان و پارسی خوانان و پارسی دوستان عالم تبریک می گویم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مناسبت روز بزرگداشت مولانا پیامی به‌شرح ذیل منتشر کرد:

حضرت مولانا” نقطه اتصال شعر، عرفان و فلسفه در ادبیات فارسی است. نادرهِ نابغهِ تاریخ که در سایه شمس طی طریق کرد و ماندگارترین آثار عرفانی و مکتب عشق در زبان پارسی را آفرید و تا بدانجا رفت که مثنوی اش را “قرآن به زبان پارسی” خواندند.

“نی نامه” او که بسیاری آن را چکیده‌ای از شش دفتر مثنوی اش می‌دانند از ماندگارترین اشعار تاریخ ادبیات جهان است که عارف و عامی را به تامل و تعقل و ابتهاج و سرور وا می‌دارد.

زبان الهی مولانا، زبانی است جهان شمول که لاجرم بر فطرت الهی بشر می‌نشیند و آنرا جان و جلا می‌دهد. شاید همین جهان شمول بودن سخن مولانا، برخی را بر آن داشته که زلف خود را به این شاعر نامی گره زنند و برای تصاحب این خداوندگار شعر عرفانی، آسمان ریسمان در هم آمیزند و به افسانه سرایی و خلق صور گوناگون و خیال روی آورده و بر طبل انفصال حضرت مولانا از فرهنگ و ادبیات ایرانی بکوبند. حال آنکه او جز به پارسی نسروده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو،به باور ما، مولانا جزء لاینفک تاریخ، فرهنگ و ادبیات باشکوه ایران شکوهمند و تمامی جهان فرهنگی است که با گفتار و رفتار ایرانیان از دیرباز عجین شده است. با این حال، معتقدیم که شعر مولانا می‌تواند حلقه اتصال ملت‌ها و همگرایی بیشتر مردمی باشد که دل در گرو این شاعر برجسته ایران زمین دارند.

بی شک، در جهان تهی مانده از عرفان و عشق و معنویت کنونی، درک پیام مولوی می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه بشری باشد.

امروز، هشتم مهرماه روز بزرگداشت این شاعر و عارف پرآوازه ایرانی است. این روز را به تمامی فرهیختگان و مردم فرهنگ دوست ایران و همه پارسی زبانان و پارسی خوانان و پارسی دوستان عالم که شعر مولانا را بخشی جدا ناشدنی از هویت خود می‌دانند، تبریک می‌گویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید