ترامپ: کیم و من عاشق همدیگر شدیم

    کد خبر :380759

آقای ترامپ در سخنرانی خود در ویرجینیا در مورد دلیل رفع کدورت شخصی و ایجاد روابط ویژه بین خود و رهبر کره شمالی، گفت: “و بعد من و او عاشق هم شدیم، خوب؟ واقعیت است، او نامه‌های زیبایی برای من نوشت و این نامه‌ها واقعا عالی بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از ارتباط ویژه و محبت‌آمیز بین خود و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی سخن گفته است.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در جمع هواداران خود در ایالت ویرجینیا با یادآوری تنش در روابط بین ایالات متحده و کره شمالی تا پیش از ابراز آمادگی رهبر کره شمالی برای ملاقات با او، گفت: “در آن زمان من واقعا سرسخت بودم، او هم همینطور و سخنان تندی بین ما رد و بدل می‌شد.

” روابط بین ایالات متحده و کره شمالی که در چند سال اخیر به خاطر آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره متشنج شده بود با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به وخامت گرایید و با تبادل توهین‌های شخصی رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی و تهدید به کاربرد اسلحه اتمی علیه کشورهای یکیدیگر نیز همراه بود.

در آغاز سال نو میلادی، رهبر کره شمالی برای بهبود روابط با کره جنوبی و آمریکا ابراز آمادگی کرد و در ماه ژوئن، بین آقایان ترامپ و کیم ملاقاتی در سنگاپور صورت گرفت.

آقای ترامپ در سخنرانی خود در ویرجینیا در مورد دلیل رفع کدورت شخصی و ایجاد روابط ویژه بین خود و رهبر کره شمالی، گفت: “و بعد من و او عاشق هم شدیم، خوب؟ واقعیت است، او نامه‌های زیبایی برای من نوشت و این نامه‌ها واقعا عالی بود.”

در حالیکه حاضران در این سخنرانی می‌خندیدند و برای او دست می‌زدند، دونالد ترامپ گفت که حتما مفسران ستایش پرطمطراق او از رهبر کره شمالی را “مناسب شئونات ریاست جمهوری” نمی‌دانند اما افزود: “او از من خوشش می‌آید و من هم از او خوشم می‌اید، گمانم این دیگر اشکالی نداشته باشد. آیا اجازه دارم این را بگویم؟” پیشتر، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که کیم جونگ-اون “آدم معرکه‌ای است.”

سخنان آقای ترامپ در ستایش از آقای کیم ساعاتی پس از آن ایراد شد که ری یونگ-هو، وزیر خارجه کره شمالی در سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش بدون دریافت امتیازاتی از ایالات متحده حاضر به خلع سلاح کامل اتمی نیست.

همزمان، خبرگزاری رسمی کره شمالی هم در تفسیری تحت عنوان “گفتمان و تحریم همراه هم پیش نمی‌رود” نوشت که “این یک تناقض است که ایالات متحده با شریک خود از گفتمان سخن می‌گوید در حالیکه تحریم‌ها را شدت می‌بخشد؛ آمریکا باید به تحولات زمان توجه کند.” این خبرگزاری توجه آمریکا را به دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی از کره شمالی و ستایش از عزم دو کشور برای بهبود روابط جلب کرده است.

هفته گذشته مقامات آمریکایی گفتند که در حال آماده کردن مقدمات دومین دیدار بین رئیس جمهوری این کشور و رهبر کره شمالی هستند اما هنوز زمان این دیدار را اعلام نکرده‌اند.

اوایل ماه ژوئن سال جاری، رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در سنگاپور ملاقات و در مورد غیراتمی شدن شبه جزیره کره، توقف برنامه موشکی کره شمالی، بهبود روابط دوجانبه و کمک ایالات متحده به توسعه اقتصادی کره شمالی گفتگو کردند. در پایان این مذاکرات، بیانیه‌ای نیز حاوی اصول توافق صورت گرفته بین دو طرف بدون ذکر جزئیات و نحوه دستیابی به آنها منتشر شد.

در پایان جلسه سنگاپور، رئیس جمهوری آمریکا تلویحا از دستیابی سریع به غیراتمی شدن و توقف برنامه موشکی بالستیک کره شمالی و به جریان افتادن روند شتابان تحولات اقتصادی در آن کشور سخن گفت و برای کمک به این روند ابراز آمادگی کرد. به نظر می‌رسد که وی انتظار داشت رهبر کره شمالی، با برخورداری از نقش محوری و قدرت فراوان خود، بتواند به سرعت تحولات مورد نظر ایالات متحده را در ساختار سیاسی، نظامی و اقتصادی آن کشور تحقق بخشد.

در همانحال، برخی ناظران گفتند که حتی اگر رهبر کره شمالی واقعا در صدد ایجاد تحولات مورد نظر رئیس جمهوری آمریکا در آن کشور باشد، ممکن است چنین تحولاتی به سرعت تحقق نیابد. آنان سابقه و ساختار سیاسی کره شمالی از زمان ایجاد این کشور به خصوص نقش محوری ایدئولوژی مبتنی بر لزوم آمادگی همیشگی برای رویارویی با دشمن خارجی، موقعیت ممتاز نظامیان و اولویت طرح‌های نظامی در برخورداری از حمایت سیاسی و امکانات اقتصادی و الزام فداکاری مردم در این زمینه را به عنوان عواملی بر شمردند که ممکن تغییر در آنها به زمان نیاز داشته باشد.

در ماه‌های بعد اظهارات برخی مقامات آمریکایی و طرح انتظاراتی از کره شمالی داشتند گاه باعث ابراز ناخرسندی برخی مقامات کره‌ای و انتشار انتقادات آنان در رسانه‌های داخلی کره شمالی شد هرچند در این موارد، منابع خبری رسمی کره شمالی همزمان تفسیرهایی در ستایش از ابتکار کیم جونگ-اون برای “دیدار تاریخ‌ساز” با دونالد ترامپ منتشر کرده‌اند و گاه ارسال نامه‌های دوستانه از سوی رهبر کره شمالی برای رئیس جمهوری آمریکا نیز گزارش شده است.

رسانه‌های کره شمالی، که تحت تسلط شدید دولت قرار دارند، بخش مهمی از مطالب و گزارش‌های خود را به اخبار مربوط به رهبر آن کشور و ستایش از او، از جمله توسط مقامات و منابع خارجی اختصاص می‌دهند. با توجه به دستوری بودن محتوای رسانه‌های داخلی کره شمالی، قاعدتا اظهارات مثبت منابع خارجی برای حکومت آن کشور ارزش ویژه‌ای دارد.

به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ تعامل و تفاهم شخصی را عاملی مهم در پیشبرد روابط خارجی می‌داند هر چند گاه گزارش‌هایی منتشر شده حاکی از اینکه برخی مقامات دولتی آمریکا این رویکرد را، که در روابط تجاری کارآیی دارد، برای مناسبات سیاسی بین‌المللی غیرمتعارف دانسته و از آن خرسند نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید