خیز دوباره ترامپ برای دوشیدن بیشتر عربستان

    کد خبر :380610

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی اعلام کرد که به حاکمان عربستان سعودی گفته معلوم نیست بدون حمایت واشنگتن چه بلایی بر سر آنها می آید.

به گزارش مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که در دو سال گذشته نشان داده تبحر خاصی در دوشیدن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد بار دیگر برای کسب دلارهای بیشتر اظهاراتی را در این رابطه ایراد کرد.

«واشنگتن اگزماینر» با این تیتر که «چرا آمریکا باید به ارتش عربستان سوبسید بدهد» در این باره می نویسد: ترامپ در یک سخنرانی در ایالت ویرجینیای غربی با اشاره به تماس تلفنی خود با پادشاه عربستان اظهار داشت: امروز گفتگویی با ملک سلمان داشتم. گفتم که شما تریلیون ها دلار پول دارید. کسی چه می داند که بدون ما چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید شما دیگر نتوانید هواپیماها را حفظ کنید. می دانی چرا؟ چون به آنها حمله می شود. آنها با ما کاملا ایمن هستند. اما آنچه را باید به دست آوریم به دست نمی آوریم.

ترامپ افزود: ما به ارتش آنها سوبسید می دهیم. گفتم بگذار سوالی بپرسم. چرا ما به ارتش شما سوبسید می دهیم. اگر کشوری دچار مشکلات عمیق یا در خطر باشد، مساله چیز دیگری است چیز وحشتناکی که می تواند چیز زشتی هم باشد و میلیون ها نفر کشته شوند. اما وقتی کشورهای ثروتمندی مانند ژاپن و کره جنوبی را دارید چرا ما باید به ارتش سوبسید بدهیم. مشکل این است که هیچ کسی در این باره سوال نمی کند.

به گزارش مهر، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک فرد تاجر مسلک و نه یک سیاستمدار از زمان روی کار آمدنش، همواره به عربستان سعودی به چشم یک «گاو شیرده» نگریسته ترامپ به خوبی از اهداف سعودیها برای سروری در منطقه آگاهی دارد و به بهانه کمک به آنها برای تحقق هدفشان، مدام در حال باج گرفتن از آنها (دوشیدن شیر) است.

به عنوان نمونه می توان به توافق بی سابقه حدود یک سال گذشته واشنگتن و ریاض اشاره کرد که بر اساس آن، دو طرف قراردادهایی به ارزش ۳۱۰ میلیارد دلار با یکدیگر منعقد کردند؛ قراردادهایی که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آن تنها به بخش نظامی و خرید تسلیحات آمریکا توسط ریاض تعلق داشت.

در همین سفر اخیر «محمد بن سلمان» به واشنگتن نیز قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار میان دو طرف منعقد شد. درحالی که ولیعهد سعودی سرمست از امضای توافقنامه های کلان با ایالات متحده بود، دونالد ترامپ در اقدامی که در واقع نوعی تحقیر برای عربستان محسوب می شود، لیستی از توافقات میلیاردی میان ریاض و واشنگتن را در مقابل دوربین ها گرفت و خطاب به بن سلمان گفت: «این مبالغ برای شما چیزی نیست. ما از شما انتظار خریدهای بیشتری داریم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید