نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و طلا ادامه دارد

    کد خبر :380586

اواخر هفته گذشته قیمت ارز و به تبع آن طلا و سکه رشدی افسارگسیخته را تجربه کرد. علت آن هم سوار شدن هیجانات کاذب بازار بر این شاخص‌ها بود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، اما پس از سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری در نیویورک و حمایت ضمنی کشورهای اروپایی از برجام، مراودات با ایران مسیر قیمت‌ها را تغییر داد. به این ترتیب اگرچه تغییری در پارامترهای اقتصادی و سیاسی مرتبط با افزایش قیمت ارز رخ نداده اما گویا بازار به نتایج حضور روحانی در سازمان ملل واکنش مثبت نشان داده است. قیمت‌ها در روز گذشته بخوبی این موضوع را بیان می‌کند. البته زمان بازگشایی بازار کاهش قیمت‌ها بیشتر از زمان تنظیم این گزارش بود اما در تمام شاخص‌ها شاهد کاهش قابل ملاحظه نسبت به 4 مهرماه هستیم. 4 مهر رکورد قیمتی بی‌سابقه‌ای در تمام شاخص‌ها به ثبت رسید.

بازگشت نرخ دلار به دامنه 17 هزار تومان

قیمت هر دلار امریکا در روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش 17 هزار و 530 تومان بود. در حالی که در تاریخ چهارم مهرماه این شاخص به 18 هزار و 668 تومان رسیده بود.

در این بازه زمانی یورو نیز یک هزار و 600 تومان کاهش قیمت داشت. به این ترتیب که قیمت هر یورو از 21 هزار و 927 تومان در 4 مهر به 20 هزار و 381تومان در روز گذشته رسید.

پوند نیز از 24 هزار و 596 تومان به 22 هزار و 889 تومان کاهش یافت؛ یعنی یک هزار و 700تومان کاهش.

البته ناگفته نماند که قیمت ارزهای ذکر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی قابل توجه داشته است که بخش اعظم این رشد ناشی از هیجانات غالب بر بازار است.

کاهش 200 هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز در روز چهارم مهر به 5 میلیون و 360 هزار تومان رسیده بود. اما روز گذشته با بازگشایی بازارها و کاهش نسبی قیمت دلار، هر قطعه 5 میلیون و 162هزار تومان فروخته شد. یعنی کاهش نزدیک به 200 هزار تومان. اگرچه قیمت سکه بهار آزادی در بازار خرده فروشی هنوز نزدیک به 4 برابر قیمت در مدت مشابه سال قبل است اما این موضوع نشان دهنده کاهش اندک التهاب هیجانی بازار در روزهای اخیر بود.

در این باره محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلاوجواهر با بیان اینکه از صبح پنجشنبه افزایش قیمت طلا و سکه در بازار فروکش کرد و هیجان کاذب قیمت‌ها متوقف شد، می‌گوید: «در مجموع هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، هفته خاص در بازار و اقتصاد کشور بود و با افزایش شدید قیمت ارز رکوردهای جدیدی در بازار سکه و طلا به ثبت رسید.»

در همین حال قیمت هر قطعه نیم سکه تک فروشی از تاریخ 4 مهر تاکنون 120هزار تومان کاهش داشته و از 2 میلیون و 773 هزار تومان به 2 میلیون و 653هزار تومان در زمان تنظیم این گزارش رسید.

همچنین قیمت هر قطعه ربع سکه تک فروشی از یک میلیون و 452 هزار تومان در روز 4 مهرماه به یک میلیون و 462هزار تومان در 7 مهرماه رسید که نشان دهنده کاهشی 10هزار تومانی است.

گفتنی است قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 549 هزار تومان به 501هزار و 440 تومان رسید.

روند قیمت ارز، طلا و سکه در این هفته قابل پیش‌بینی نیست اما کشتی‌آرای معتقد است: «به‌نظر می‌رسد که تا اواسط هفته جاری قیمت‌ها با ثبات همراه باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید