دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری بهره هوشی پایین‌تری دارند؟

    کد خبر :380286

یک روان شناس اجتماعی گفت: یادگیری یک فرآیند مهم است که می‌تواند به وسیله عوامل مهمی دچار اختلال شود و با شناخت این اختلالات می توان فرآیند یادگیری را در کودکان تسهیل کرد.

مرجان انصاری در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به موضوع مهم آموزش در کودکان عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی همواره برای کودکان و والدین همراه با شعف و هیجان است، مقطعی حساس که در آن موضوع آموزش دارای اهمیت بسیاری است.

این روان شناس اجتماعی افزود: با همه تاثیر مثبتی که شروع سال تحصیلی در کسب علم دارد، پس از مدتی برخی از والدین با شکایاتی از سوی معلم مبنی بر عملکرد ضعیف درسی فرزندان خود روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: نقص در عملکرد تحصیلی می‌تواند به اشکال مختلف بروز کند؛ ناتوانی در خواندن، نوشتن، محاسبه، گوش کردن و استدلال مشکلاتی هستند که در متون علمی از آن‌ها تحت عنوان “اختلال یادگیری” یاد می‌شود.

انصاری بیان کرد: هرنوع اختلال در یادگیری در صورت عدم درمان می‌تواند تا سنین بالاتر و حتی تا بزرگسالی افراد را درگیر کند، به همین علت توجه به مشکلات آموزشی در دانش آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان بسیار حائز اهمیت است.

این پژوهشگر اجتماعی اظهار کرد: دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از لحاظ بهره هوشی تفاوتی با سایر کودکان ندارند اما بدلیل نقص در پردازش اطلاعات، عملکرد ذهنی پایین تری دارند و این مساله کودک‌ را به دانش آموزی کُند تبدیل می‌کند.

وی گفت: برخی از کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، حالاتی از بیش فعالی و نقص توجه نیز از خود بروز می‌دهند، در نتیجه والدین باید همزمان با مشکلات آموزشی و رفتاری کودک نیز دست و پنجه نرم کنند. علل ایجاد اختلال یادگیری بسیار متنوع و مشخص هستند و می‌توان با شناخت این عوامل در تسهیل فرآیند یادگیری گام برداشت.

وی با اشاره به برخی از عوامل در اختلال یادگیری کودکان بیان کرد: عوامل محیطی مانند تغذیه و سلامت جسمانی کودک، ارتباط رفتاری ضعیف والدین با کودک، ارتباط کلامی محدود با کودک، استرس و تنش، ضربه و آسیب های مغزی و نخاعی در اختلال یادگیری کودکان موثر است.

این جامعه شناس اظهار کرد: عوامل وراثتی نیز شامل مشکلات دوران جنینی و تولد، تاخیر رشد دستگاه عصبی و عوامل بیوشیمیایی و ضعف آموزشی در سیستم درسی از دلایل عمده اختلال یادگیری هستند.

وی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که با تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در سنین پایین، می‌توان به شکل دهی شخصیت کودک در بزرگسالی کمک کرد و از بروز افسردگی ناشی از انزوای اجتماعی در این کودکان جلوگیری کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید