گوگل مجبور است ۹ میلیارد دلار به اپل پرداخت کند

    کد خبر :380182

گوگل سالانه مبلغ زیادی به اپل پرداخت می‌کند تا در اپلیکیشن سافاری سیستم عامل iOS به عنوان موتور جست و جوی پیش فرض باقی بماند. این مسئله موجب می‌شود که صاحبان آیفون و آیپد با جست و جوی مطالبشان به صفحه سرچ گوگل ارجاع داده شوند. حال تحلیگری معروف مدعی شده که امسال رقم قرارداد گوگل و اپل ممکن است به شدت افزایش یابد و به مبلغ ۹ میلیارد دلار برسد.

اینکه ساکنین مانیتین ویو سالانه مبلغی برای مسئله یاد شده به کمپانی کوپرتینویی پرداخت می‌کند، رازی در پس پرده نیست و رسانه‌ها از مبلغ پرداخت‌های یاد شده اطلاع دارند. در واقع سال ۲۰۱۴ گوگل مجبور شد، یک میلیارد دلار برای تعهدنامه یاد شده پرداخت کند و رقم این قرارداد سال گذشته به ۳ میلیارد دلار رسیده است.

حال «راد هال» تحلیلگر معروف مدعی شده از آن جایی که اپل با کاربران آیفون و آیپد‌هایش، بیشترین میزان ترافیک را برای موتور جست و جوی گوگل فراهم می‌کند، بار دیگر قصد دارد رقم قراردادش را به شدت افزایش دهد. جالب اینجاست که گوگل هم خود را موظف می‌داند مبلغ یاد شده را پرداخت کند و نمی تواند از حجم ترافیک فراهم شده توسط کاربران سیستم عامل iOS صرف نظر کند.

اکنون رقم قرارداد همکاری میان گوگل و اپل ۳ برابر مبلغ مشابه سال قبل شده و به گفته کارشناسان بعید نیست که این رقم بعد از گذشت ۱۲ ماه در پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

بدین ترتیب تا زمانی که ساکنین مانتین ویو بدون هیچ مشکلی مبلغ درخواستی کمپانی کوپرتینویی را فراهم آورند، اپل به سو استفاده از سخاوتمندی غول اینترنتی ادامه خواهد داد. جالب اینجاست اگر روزی گوگل از پرداخت چنین مبلغی سر باز زند، اپل می‌تواند به راحتی پیشنهادش را به مایکروسافت ارائه داده و بدین شکل بینگ (موتور جست و جوی مایکروسافت) را به موتور جست و جوی پیش فرض سیستم عامل iOS تبدیل کند.

به هر حال کمپانی کوپرتینویی با تعداد کاربران بالای خود، برگ برنده را در اختیار دارد و می‌تواند با ایجاد یک شرایط برد-برد معادلات و قرارداد‌ها را به نفع خود رقم بزند. به هر حال اپل اکنون اولین شرکت آمریکایی است که ارزش سهامش به یک تریلیون دلار رسیده و بعید است به راحتی بخواهد قید دستاورد‌های این چنینی را بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید