۷.۴میلیون سالمند داریم/افزایش جمعیت سالمندان ۱۰۰ ساله

    کد خبر :380071

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پیامی به مناسبت هفته سالمند، گفت: ارائه خدمات فعال به سالمندان جزو برنامه های طرح تحول سلامت است.

در متن پیام علیرضا رئیسی آمده است: پیشرفت جامعه بشری، بهبود وضعیت بهداشتی درمانی، افزایش امید به زندگی نهایتا موجب افزایش درصد جمعیت سالمند شده است. سالخوردگی جمعیت، پیامد طبیعی افزایش امید به زندگی است. براساس سرشماری ۱۳۹۵ بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد جمعیت کشور سالمند هستند.

سالخوردگی جمعیت (بجز در مناطق محدودی مانند افریقا که هنوز مرگ و میر بالای ناشی از بیماری های واگیر وجود دارد) پدیده جهانی است.

ویژگی دیگر سالخوردگی جمعیت این است که بدون بازگشت است. یعنی اینطور نیست که این زیاد شدن جمعیت سالمند در آینده کم شود بلکه روز به روز درصد جمعیت سالمند بیشتر می شود و جامعه با سالمندان پیرتری روبرو خواهد بود. مثلا اگر الان بیشتر جمعیت سالمند ما ۶۰ تا ۹۰ ساله هستند در سال های آینده سالمندان ۹۰ تا ۱۰۰ ساله را بیشتر خواهیم داشت. یعنی خود این جمعیت سالمند هم به طرف پیر شدن می رود.

به گزارش مهر ،طبیعی است هر چه افراد مسن تر باشند به مراقبت ها و خدمات بیشتری احتیاج دارند. بنابراین با توجه به زیاد شدن جمعیت سالمند، برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، ضروری است.

سالمندی فرصتی است که اگر برنامه ریزی نداشته باشیم تبدیل به تهدید می شود.

سیاستگذاری برای سالمندان در ایران

بند ۷ سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری “فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب”

بند ۱۵ سیاست های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری: اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی از آنان.

برنامه تحول نظام سلامت: در برنامه تحول نظام سلامت ارائه خدمات فعال به سالمندان جزو برنامه های تحول سلامت (خدمات نوین سلامت به روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خدمات نوین سلامت به حاشیه نشینان و شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر، خدمات نوین سلامت به جمعیت شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر و کلانشهرها) می باشد.

در حال حاضر اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس معاونت بهداشت به اقتضاء رسالت سازمانی خود و با هدف تامین سلامت سالمندان و تکریم آنان، اقدامات زیر را با تاکید بر برنامه تحول سلامت در دستور کار خود دارد:

۱- مراقبت های ادغام یافته سالمندی . در دو سطح غیرپزشک و پزشک. در خصوص: اختلالات فشارخون، اختلالات تغذیه ای، اختلالات چربی خون، دیابت، سقوط و افسردگی

۲- برنامه آموزش شیوه زندگی سالم در سالمندی. به دو شکل آموزش گروهی و چهره به چهره. درخصوص: تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پاها، پوکی استخوان، پیشگیری از حوادث، بهداشت دهان و دندان، یبوست، بی اختیاری ادرار، یائسگی، استرس، حافظه، خواب، روابط زناشویی، رانندگی، استعمال دخانیات، ترک سیگار.

۳- اجرایی شدن سند ملی سالمندان.

۴- تعاملات و هماهنگی های درون و برون بخشی با نهاد ها، سازمان ها و… مرتبط با برنامه های سالمندی به منظور حساس سازی مسئولین در جهت اهمیت سالخوردگی جمعیت، سلامت سالمندان و تکریم آنان.

۵- برگزاری جلسات آموزشی، کارگاه ها، همایش ها و… به منظور توانمند سازی کارکنان بهداشتی کشور.

۶- تهیه، چاپ و توزیع رسانه های آموزشی در زمینه خودمراقبتی سالمندان با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت.

۷- اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی عموم جامعه از طریق برنامه های بهداشتی صدا و سیما مانند نشست های خبری، آموزش به خانواده و مراقبین سالمندان و…

از آنجایی که ارائه خدمت بر اساس پرونده الکترونیک انجام می گیرد (سامانه سیب، سینا، ناب و برکت تل) از مجموع ۷ میلیون و ۴۱۴ هزار نفر ۹۱ نفر سالمند، جمعا ۶ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۷۴۹ نفر (۹۰ درصد سالمندان) در سامانه ها ثبت نام شده اند . که از این تعداد ۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۶ نفر مختص سامانه یکپارچه بهداشت “سیب” می باشند که ۴ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۲۸ نفر ( ۵۷ درصد سالمندان ثبت نام شده )حداقل یک بار خدمت گرفته اند.

در اطرافمان هر روز بزرگوارانی را می بینیم که گذر زمان، چهره خسته شان را با خط هایی عمیق نقاشی کرده است. اینان، نمایندگان کهن سال یک نسل هستند؛ نسلی که از روزها و سال ها، خاطرات زیادی را در کوله بار عمرشان انبار کرده اند. ما به این نسل و به سپیدی ها و تجربه هایشان سخت محتاجیم و وظیفه داریم حرمتشان را حفظ کنیم.

با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به مطالب فوق مطابق روال هر سال، هفته جهانی سالمند با شعار ملی “تحکیم حقوق سالمندان” و روز شمار هفته به شرح زیر برگزار می شود:

شنبه هفتم مهر “مشارکت سالمندان در مناسبت های مذهبی ”

یکشنبه هشتم مهر “مناسب سازی فضاها برای سالمندان ”

دوشنبه نهم مهر “تجلیل از پیشکسوتان عرصه اجتماع و زندگی”

سه شنبه دهم مهر “بهره مندی سالمندان از خدمات اجتماعی و بهداشتی – درمانی”

چهارشنبه یازدهم مهر “تداوم آموزش و یادگیری سالمندان”

پنجشنبه دوازدهم مهر “استمرار روابط خانوادگی و اجتماعی سالمندان”

جمعه سیزدهم مهر “امنیت اجتماعی برای سالمندان”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید