آتش‎نشانی، آمیزه‌ای از عشق و وظیفه

    کد خبر :379870

آتش ‎ نشانی یکی از پرخطر ‎ ترین مشاغل دنیا محسوب می ‎ شود اما در ایران هنوز در زمره مشاغل پر خطر قرار ندارد و به نظر تا زمانی که پلاسکویی فرو نریزد و آتش ‎ نشانی جان خود را در این راه از دست ندهد، کسی برای تصویر آتش ‎ نشانانی در راه خدمت جان باخته‏‌اند، بال نمی ‎ گذارد و جایگاه واقعی آن‏ها را نمی ‎ شناسد .

آتش ‎ نشان شدن علاوه بر داشتن توانایی‏‏‌هایی بالای جسمانی، روحیه‏‌ای بسیار مقاوم برای مقابله با شرایط ناگوار می‏‌خواهد و در واقع داشتن هر دوی این امتیازات لازمه این پیشه سخت و دشوار است .

قطعاً تنها عشق و علاقه در وجود آتش ‎ نشانان است که مشکلات و سختی‌‏های این حرفه را در مقابل آن‏ها کوچک نشان می ‎ دهد و عشق است که آن ‎ ها را در مقابله با ماموریت ‎ های سختی که خطرات آنها، جانشان را تهدید می ‎ کند برای ماموریت احتمالی بعدی آماده نگاه می ‎ دارد .

خبرنگار ایسنا به مناسبت هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی»، به سراغ چند نفر از آتش ‎‎ نشانان جان بر کف شهر یزد رفته تا ضمن اشاره به سختی ‎‎ های این شغل، اهمیت فعالیت ‎‎ های پر خطر آنها را انعکاس دهد.

«محمدرضا رحیمی» معاون عملیات آتش ‎ نشانی در مورد پیشه‌ ی پر مشقت آتش ‎ نشانی می ‎ گوید: اگر عشق نبود هرگز آتش ‎ نشان نداشتیم و در واقع آتش ‎ نشانی پیشه ‎ ی عشق است و بس .

وی اضافه می ‎ کند: کسی که وارد این شغل می‏‌شود باید تمام خطرات آن را به جان بخرد و زمانی که همه از شعله ‎ های آتش گریزانند به دل آتش بزند .

وی بیان می ‎ کند: قریب 19 سال پیش وارد حرفه ‎ ی آتش ‎ نشانی شدم و بارها و بارها بعد از عملیات ‎ هایم با دیدن مصیبت ‎ های وارد شده بر خانواده ‎ های آسیب‌‏دیده، روح و روانم ضربه می‏‌خورد ولی بعد از هر عملیات موفقی هم که انجام می ‎ دادیم، مدت ‎ ها شاد بودم .

رحیمی ادامه می ‎ دهد: گاهی با دیدن سوختن تمام دسترنج شهروندانم و حتی عزیزانشان چنان درد می ‎ کشیم که انگار در همان شرایط هستیم. گاهی دیدن دختری که بعد از آتش ‎ زدن خانه، خود را حلق آویز کرده و مادری که خود و فرزند 7 ساله‏‌اش را تنها به دلیل یک سوءتفاهم آتش زده است، خاطره تلخی می‏‌شود که سال‏ها با آن زندگی می‏‌کنیم و مدام با کوچک‏ترین تلنگری در ذهن ‎ مان تداعی می ‎ شود .

وی با اشاره به حوادثی مانند پلاسکو، می ‎ گوید: توجه مسئولان و مردم بعد از حادثه پلاسکو و تجهیز کردن آتشنشانان به امکانات به ‎ روز در صورتی موثر خواهد بود که تداوم داشته باشد نه این که آتش ‎ نشانان باز به فراموشی سپرده شوند .

رحیمی از خاطرات متعدد ناگوارش در این شغل به جان دادن طفل دو ساله ‎ ای اشاره می ‎‎ کند که در زیر آوار ساخت و ساز غیراستاندادی گرفتار بوده و به رغم رهایی از آوار با تلاش آتشنشانان بر روی دستانش جان داده است .

وی ضمن تاکید بر توجه و نظارت بیشتر متولیان امر در رابطه با این نوع ساخت و سازها، به مرگ 13 نفر که تنها به دلیل سهل ‎ انگاری راننده در حین تصادف، بر اثر حریق سوختند و اجساد سوخته آنها در بدترین شکل از درون خودروی سوخته خارج شد نیز به عنوان یکی دیگر از این حوادث تلخ کاری خود اشاره می‏‌کند .

این آتش‏نشان یزدی معتقد است که وجود مشاوران بعد از عملیات می ‎ تواند نقش زیادی در بهتر کردن حال و هوای آتش نشانان داشته باشد و آن ‎ ها را از فضای ناگوار زمان عملیات ‎ شان دور کند اما هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است .

وی همچنین می‏‌گوید: تمام این حوادث زاییده بی‏‌توجهی مردم به نکات ایمنی است، هرچند که با وجود تکرار حوادث ناگوار باز هم اکثر مردم به مسئله ایمنی بی‌توجه هستند .

معاون عملیات آتش نشانی یزد به اتفاقات شگفتی که در میان حوادث با آنها مواجه شده است نیز اشاره و بیان می‏‌کند: همسر یکی از حادثه‏‌دیدگان می‏‌گفت وقتی شوهرم برای کندن کانال به پایین ساختمان رفت با لبخند شماره آتش‌نشانی را به من یادآور شد و گفت: به دلم افتاده که این زمین ترک‌خورده روی سرم آوار می‏‌شود. متاسفانه همین اتفاق می ‎ افتد ولی موضوع سریع به آتش‏‌نشانی گزارش می‌شود.
وی ادامه می‌ ‎ ‌ دهد: به دلیل این که محل این حادثه در درون بافت تاریخی شهر قرار داشت، آتش‏‌نشانان به سختی خود را به محل حادثه رسانند و بعد ار 26 دقیقه به طور ناباورانه‌ای فرد حادثه ‎ دیده را صحیح و سالم از زیر آوار بیرون آورند.

رحیمی می‏‌گوید: همسر این فرد حادثه ‎ دیده پس از نجات شوهرش در حالی که گریه می کرد، زنده ماندن پدر دوقلوهای 7 ساله‏‌اش را مدیون اشک‏‌های آنان و تلاش به موقع آتش ‎ نشانان می ‎ دانست .

«علی‏‌محمد دشتی» کارمند ستاد فرماندهی آتش ‎ نشانی و فرزند شهید آتش‏‌نشان «محمد دشتی» نیز در مورد پیشه ‎ ی پرخطر آتش ‎ نشانی، می‏‌گوید: 7 سالی است که با عشق و علاقه آتش‏‌نشان هستم .

وی در مورد انتخاب شغل خود بیان می‌کند: تقریباً چهار و نیم ساله بودم که پدرم در عملیات اطفای حریق در دل آتش سوخت و تنها نامش را بر تصویر تاری که از چهره‌اش درخاطرم داشتم، به جا گذاشت لذا علاقه به آتش‌نشان شدن با توجه به عشق و علاقه به پدرم و ارتباط نزدیک با آتش‌نشانان در من شکل گرفت و تمام تلاشم را برای رسیدن به درجه آتش‌نشانی انجام دادم .

دشتی آتش‏ نشانی را حرفه‏‌ای می ‎ داند که عشق می‏‌خواهد و به نظر او با هیچ منطقی نمی‏‌توان با مشقت‌های آن سازگاری کرد .

به اعتقاد وی، آتش‏‏نشان کسی است که باید همیشه برای روبرو شدن با سختی‏‌ها آماده باشد و چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روحی باید توانایی رفتن به دل مشکلات را داشته باشد .

دشتی در مورد حرفه پراسترس ستاد فرماندهی آتش‌نشانی نیز می‏‏‌گوید: زمانی که مردم با حادثه ناگوار یا حریقی روبرو می‏‌شوند و با آتش‏نشانی تماس می‏‌گیرند، آنقدر مضطرب و نگران هستند که گاهی نمی‌توانند به درستی آدرس محل حادثه را گزارش دهند .

وی می ‎ گوید: بعد از تماس این قبیل افراد باید در کوتاه ‎ ترین فاصله زمانی به نزدیک‏ترین ایستگاه آتش‏نشانی اطلاع‌‏رسانی شود تا نیروها با تجهیزات مربوطه به حادثه یا حریق مذکور در محل حضور پیدا کنند .

دشتی توصیه می‌‏کند: در این مواقع باید کسی با آتش‌نشانی تماس بگیرد که از لحاظ روحی آرام ‎ تر از سایرین باشد تا بتواند آدرس درست را به آتش‌نشانی بدهد و نیروها به موقع در آن محل حضور یابند .

وی در مورد فعالیت‌های حوزه ایمنی آتش‌نشانی به غیر از موارد حریق می‏‌گوید: ریزش آوار، تصادفات داخل شهری، محبوس شدن افراد در مکانی مانند اتاق یا آسانسور و مزاحمت حیوانات موذی، از جمله کارهایی است که آتش‌نشانی آنها را پوشش می‌دهد .

به گزارش ایسنا، دشتی از بی‌توجهی مردم نسبت به آتش‌نشانان گلایه می‌کند و می‌گوید: البته در چند سال اخیر به ویژه پس از حادثه پلاسکو، توجه بخش کثیری از مردم به آتش‌نشانان جلب شده است .

وی معتقد است که آتش‌نشانی که بعد از عملیاتی سخت با شرایط روحی نامساعدی روبرو می‌شود، در جمع خانواده نیز متاثر از این روحیه است لذا خانواده آتش‌نشانان نیز با صبر و تحمل خود بار مشکلات این حرفه را به دوش می‌کشند .

«مهدی حسینی»‌ معاون آموزش پیشگیری آتش‌نشانی یزد هم به ارائه آموزش‌های نکات ایمنی در این سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: این آموزش در در بخش درون سازمانی و برون سازمانی ارائه می‌شود .

وی تصریح می‌کند: آموزش‌های درون سازمانی ویژه نیروهای آتش‌نشان در دو مرحله برای پرسنل جدید سازمان و آموزش‌های ضمن خدمت برای تمام پرسنل به صورت روزانه انجام می‌شود .

وی از آموزش شهرشناسی ویژه آتش‌نشانان در دوره‌های شیفت عملیاتی نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: آتش‌نشانان در قالب این آموزش‌هااز محدوده‌های عملیاتی خود بازدید می‌کنند و این بازدیدها برای ساختمان‌های مهم به صورت ویژه‌تری انجام می‌شود تا در صورت رخداد حادثه یا حریق، آشنایی کافی با محل، مسیرهای دسترسی و موانع موجود کسب شود و ضمن این بازدیدها نیز نواقص موجود شناسایی و در مورد رفع آنها هشدارهای لازم ارائه می‌شود .

حسینی از نظارت آتش‌نشانی بر ساختمان‌های تازه تاسیس نیز خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: خوشبختانه برای کسب پروانه ساخت از شهرداری، آتش‌نشانی هم بر نحوه ساخت استاندارد و ایمن ساختمان‌ها نظارت می‌کند و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی اجازه ساخت به محل مذکور داده نمی‌شود .

وی مشکل عمده را مربوط به سازه‌هایی می‌داند که از قبل ساخته شده و نکات ایمنی در آن‌ها رعایت نشده که در این موارد جز متذکر شدن نکات ایمنی نمی‏توان هیچ اقدام خاصی را صورت داد و تنها امید در این موارد توجه شهروندان به نکات ایمنی متذکر شده است .

وی بازار سنتی یزد را به عنوان یکی از سازه ‎ های غیر ایمن یزد می ‎ داند و می‌‏‏گوید: با وجود این که بازار مذکور یکی از پر‏‏ترددترین اماکن تجاری و حتی گردشگری است، فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی است و سیستم برق و راه‏‏های دسترسی آن نیز با مشکل اساسی روبرو است .

حسینی عنوان می‏‌کند: با توجه به جهانی شدن شهر یزد باید دستگاه‏‏‌هایی مانند استانداری، میراث فرهنگی و شهرداری اعتبار لازم را جهت رفع مشکلات این بازار فراهم کنند که البته تامین بخشی از این هزینه‏‏‌ها هم بر عهده مغازه داران بازار است .

معاون آموزش و پیشگیری آتش‏‏نشانی اینچنین مشکلاتی را مبتلا به شهرک صنعتی یزد نیز می‏‏‌داند و اظهار می‏‏‌کند: عدم اطلاع آتش ‎‎ نشانی از نوع مواد اولیه و محصولات برخی از کارنجات از جمله مشکلاتی است که در صورت رفع این عوامل آتش‏‏نشانی می‌‏تواند با اعمال نکات ایمنی در پیشگیری برخی از حوادث این شهرک اقدام کند ولی متاسفانه به دلیل عدم همکاری کارخانجات تاکنون هیچ‏گونه اقدامی در این باره نشده است ولی در نظر داریم با تشکیل کارگروهی از واحدهای مربوطه به صورت گروهی بازدید داشته باشیم .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید