دولت فورا صادرات کالا را کنترل کند

    کد خبر :379658

یک اقتصاددان با اشاره به افزایش قیمت اقلامی مانند گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی این مساله را به‌خاطر گران‌ شدن ارزهای خارجی و صادرات این محصولات دانست و چاره کار را در دخالت به موقع دولت برای تنظیم بازار از طریق کنترل صادرات ارزیابی کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وحید شقاقی شهری – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران – با بیان این‌که در حال حاضر هر کدام از گروه‌های کالایی که صادرات محور بوده‌اند، سود بالایی نصیب‌شان می‌شود، گفت: وقتی دلار چند برابر می‌شود، طبیعی است که سودآوری صادرات هم بیش‌تر شود. به‌همین دلیل عمده کالاهایی که تا حالا برای مصرف داخلی تولید می‌شدند، به سمت بازارهای خارجی تغییر مسیر داده‌اند. این به لحاظ منطقی برای تولیدکننده و صادرکننده قابل توجیه است، اما بازارهای داخلی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان این‌که دولت باید پیش از اینها وارد می‌شد و میزان تقاضای داخلی را برآورد می‌کرد، اظهار کرد: اگر تولیدات بیش‌تر از نیازهای داخلی بود، نباید اجازه صادرات می‌داد. صادرات در این شرایط تنها درصورتی که مازاد تولید داشته باشیم، قابل توجیه است.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران با بیان این‌که اگر دولت نتواند نیازهای داخلی را تامین کند با کمبود کالا مواجه خواهیم شد، ادامه داد: در چنین شرایطی مکانیسم عرضه و تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد، چرا که به‌دلیل سودآوری بالا تولیدات داخلی تمایل دارند به بازارهای خارجی صادر شوند.

شقاقی شهری با بیان این‌که ممکن است با پدیده‌های «شب عیدی» مواجه شویم، اظهار کرد: در شب عید هم ما با کمبود برخی از میوه‌ها و اقلام خوراکی روبه‌رو هستیم، اما آن پدیده بسیار مقطعی است، در حالی که در ماه‌های آینده باید دولت بتواند کالاهای مختلف را برای بازار داخل تامین کند که این نیازمند چابکی دولت است.

وی با بیان این‌که دولت باید با پدیده قاچاق صادرات در این شرایط مقابله کند، گفت: در بحث بنزین هم ما حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین داریم و در مناطق ویژه هم گردشگران از طریق تجارت چمدانی سعی می‌کنند حداکثر استفاده را از ارزهای خود بکنند. در چنین شرایطی دولت باید بتواند اوضاع را کنترل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران در ادامه هم‌چنین با اشاره به هزینه پایین‌تر تولیداتی که همه عوامل تولیدش داخلی است، اظهار کرد: برای محصولات کشاورزی، صادرات بسیار به صرفه‌تر از محصولاتی مانند لوازم خانگی یا خودروست، چرا که خودرو و لوازم خانگی از قطعات خارجی استفاده می‌کند که متناسب با این شرایط، آن‌ها گران‌تر هم شده‌اند، اما محصولات کشاورزی به دلیل آنکه کاملا داخلی هستند، هزینه‌های تولید کمتری دارند، بنابراین صادرات برای آن‌ها خیلی به‌صرفه‌تر است.

در روزهای گذشته قیمت برخی اقلام کشاورزی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی در بازار داخلی بالا رفته است، به طوری که باعث شده تا این اقلام که جزو پرمصرف‌ترین اقلام داخلی هم هست از اندازه قدرت خرید برخی از اقشار فقیرتر مردم بیش‌تر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید