باشد که طرح تحول سلامت نباشد تا بعضی ها هم نباشند

    کد خبر :379346

خوش شانسی وزیر بهداشت بود که به برکت افزایش قیمت نفت در یکی دو سال اول طرح تحول سلامت، همه چیز خوش و خرم بود تا اینکه با کاهش قیمت نفت، کسری بودجه بیش از هر زمان خودنمایی کرد.

یک فعال صنعت داروسازی کشور، در یادداشتی به رفتار وزیر بهداشت گلایه کرده است.

به گزارش مهر، وی نوشت: این برای رشد و توسعه جامعه بسیار خوب و اثرگذار است که گاهی اوقات شرایطی پیش آید تا مدیرانی که سرنوشت مردم را رقم می زنند، زیر بار فشار و بحران های کاری، به طور غیر ارادی، خود واقعی و پنهان شده زیر نقاب های مردم پسندشان را نشان دهند. تواتر چنین شرایطی سبب می شود ماسک هایی که از آنها چهره هایی حرفه ای، مؤدب، مردمی، همیشه در صحنه و کنار مردم بودن به نمایش گذاشته، به یکباره فرو ریخته و مردم با اصل جنس مواجه شوند. اگر چند نمونه از این موارد را در خصوص وزیر محترم بهداشت، مرور کنیم، حداقل به چهار مورد می توانیم اشاره کنیم.

۱. در اواخر سال ۱۳۹۵، آقای وزیر در سفر استانی، در پاسخ به مطالبه فرماندار یکی از شهرهای کوچک جنوب کشور که خواستار احداث بیمارستان در آن شهر بود، وارد درگیری لفظی شد و وی را با الفاظ زشتی خطاب کرد. اگر چه شاید از لحاظ فنی، درخواست آقای فرماندار وارد نبود، ولی واکنش خشم آلود و عتاب آمیز با الفاظ قبیح وزیر بهداشت، همه را شوکه کرد.

۲. در سال ۱۳۹۶ صحبت های در گوشی وزیر در هنگام عیادت از پزشکی که مورد ضرب و شتم همراهان بیمار شیرازی قرار گرفته بود از شنود خبرنگاران در امان نماند. آنجا که به پزشک توصیه کردند برخلاف قسم نامه پزشکی و وظیفه پزشک در کمک به بیمار در هر حال و با همه توان، تا دیدید هوا پس است، فلنگ را ببندید!

۳. در اوائل تابستان ۱۳۹۷ آقای وزیر در مواجهه با ضرورت پاسخگو بودن به مشکلات، افاضات جالب دیگری فرمودند و گفتند: خلاصه رأی دادید، رئیس جمهور انتخاب کردید و نماینده مجلس آن ها هم، ما را انتخاب کردند. خلاصه اگر وضع هر چقدر هم خراب است، پاسخگویی را فراموش کنید. همین است که هست!

۴. شاهکار جدید وزیر محترم بهداشت در ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ در بجستان یکی از شهرهای شرق کشور اتفاق افتاد. پیرمرد هفتاد و چند ساله بازنشسته از وزیر میخواهد یک فیزیوتراپ به شهرشان بفرستد و وزیر به وی جواب میدهد: خودت بمال! مگر فیزیوتراپ ها چه کار می کنند؟ چهل سال در تهران بودید و مالیدن را یاد نگرفته اید؟ ظاهراً درخواست این پیرمرد از نظر وزیر بهداشت عجیب است و عجیب تر به سخره گرفتن یک بازنشسته زحمتکش و دردمند

شاید همه کسانی که اخبار و رسانه ها را دنبال می کنند، با خندیدن و لطیفه ساختن از این چهار پرده، عبور کرده اند یا اینکه حداکثر همچون اعتراض رئیس انجمن فیزیوتراپی که از وزیر خواسته بود عذرخواهی کند، منتظر هستند که همان عاقبتی که رئیس انجمن ارتوپدی به آن مبتلا شد و بلافاصله پس از اعتراض به عملکرد وزارت بهداشت، بازنشسته شد، ایشان هم از برخی مسند ها به زودی حذف شوند، اما نکته اینجاست که عمق فاجعه بسیار عمیق تر از این ها است.

در اولین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی که تصدی وزارت بهداشت توسط این وزیر محترم آغاز شد، همه منتظر بودند وزیری که دارایی خود را اعلام کرده، میزان مالیاتی که تاکنون برای این کسب ثروت مشروع پرداخت کرده را هم اعلام کند، ولی این انتظار تاکنون به درازا کشیده است. شروع وزارت ایشان با آغاز طرح تحول سلامت بود که هرچند در برخی جنبه ها مفید بود ولی بدلیل عدم درنظر گرفتن منابع و مصارف، عدم ایجاد سیاست ارجاع بیمار به صورت هرمی و عدم وجود تعریف دقیق از افرادی که می توانند تحت پوشش قرار گیرند، از همان ابتدا تبدیل به چاه ویل و بلعیدن منابع ریالی کشور شد. خوش شانسی آقای وزیر این بود که به برکت افزایش قیمت نفت و واریز شدن دلارهای نفتی در یکی دو سال اول، همه چیز خوش و خرم بود تا اینکه با کاهش قیمت نفت، کسری بودجه بیش از هر زمان خودنمایی کرد و اجرای طرح را با مشکل مواجه کرد. ولی جناب وزیر فرمودند: تا زمانی که من هستم، طرح تحول سلامت هم هست.

وقتی که در سال ۱۳۹۶ به دلیل افزایش نرخ ارز به میزان بیش از ۳۵ درصد قیمت تمام شده دارو و تجهیزات پزشکی نیز افزایش یافت، ایشان با افزایش قیمت ها مخالفت کردند و فرمودند که شرکت های تامین کننده، قبلاً سود زیادی برده اند و حالا موقع پس دادن است! و در اظهار نظر دیگری فرمودند: اگر سود نمی کردند، به فعالیت ادامه نمی دادند. سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که یک کارخانه داروسازی و یا یک شرکت واردکننده که در چنبره وزارت بهداشت هم به عنوان قانونگذار، هم خریدار و هم به عنوان پرداخت کننده گیر افتاده و چند صد کارگر و کارمند دارد، اگر قیمت ها افزایش نیابد، فردای آن روز باید کار خود را تعطیل کند؟ آیا اگر مقام عالی وزارت پس از دوره تصدی گری وزارت خود به سازمان خود برگردند و وزارت بهداشت به یکباره بر فرض محال تعرفه عمل های چشم را نصف کند، دیگر به چشم پزشکی ادامه نمی دهند و مشغول واردات سایر اقلام مانند موبایل می شوند؟

حال تصور کنید قیمت نفت پایین نیامده بود و بریز و بپاش های طرح تحول سلامت ادامه داشت و اتلاف منابع کشور را زیادت بود! اینجاست که باید خدا را شاکر باشیم که قیمت نفت افت کرد که البته با تمام چالش هایی که برای ما درست کرد، از یک بزنگاه ما را رهانید! باشد که مسئولین پاسخگو باشند. باشد که طرح تحول سلامت نباشد تا بعضی ها هم نباشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید