عادل الجبیر: کانادا با عربستان مانند یک «جمهوری موز فروش» رفتار کرده

    کد خبر :378984

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه خواستار عذرخواهی کانادا شد و کریستیا فریلند، همتای کانادایی خود را به دلیل انتشار توییتری که آن را دخالت در امور داخلی عربستان سعودی می‌دانست، محکوم کرد.

او اعلام کرد که کانادا با پادشاهی عربستان مانند یک «جمهوری موز فروش» (banana republic) رفتار کرده است.

عادل الجبیر در حاشیۀ نشست وزرای خارجه در نیویورک گفت: «ما چه هستیم؟ جمهوری موز فروشان؟ آیا کشور دیگری این رفتار را می‌پذیرد؟… شما به ما یک عذرخواهی بدهکار هستید و این کار را به راحتی می‌توان انجام داد. عذرخواهی کنید و بگویید که اشتباه کرده‌اید.»

این سخنان به شایعاتی که بیان می‌کرد دو طرف در حال حل و فصل سریع اختلافاتشان هستند، پایان داد.

وزارت خارجه کانادا روز جمعه ۳ اوت در پیامی توییتری ضمن ابراز نگرانی از دستگیری فعالان مدنی در پادشاهی سعودی از جمله سمر بداوی از فعالان برجسته حقوق زنان، خواستار آزادی فوری آنها شد. یک روز پیش از آن نیز کریستیا فریلند به نقد رفتار سعودی‌ها در این موضوع پرداخت.

در واکنش، ریاض سرمایه‌گذاری‌های جدید کانادا در این کشور همچنین داد و ستدهای تجاری با اتاوا را متوقف و سفیر کانادا را از ریاض اخراج کرد و سفیر خود را نیز از اتاوا فراخواند. عربستان همچنین برنامه‌های آموزشی و پزشکی خود را در کانادا متوقف کرد و از هزاران دانشجو و بیمار سعودی خواست که به دیگر کشورها بروند.

فریلند پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل، با همتای سعودی خود گفتگو کند. این در حالی است که هر دو کشور بارها تاکید کرده‌اند که در موضوع مورد اختلاف، همچنان بر موضع خود ایستاده‌اند.

عادل الجبیر روز پنج‌شنبه گفت: «ما در کانادا دچار یک فوتبال سیاسی شده‌ایم. با توپ دیگری بازی کنید، نه با عربستان.»
او افزود که کشورهای دیگری همچون آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز پیش از این به عربستان سعودی انتقاد کرده بودند اما هرگز «خواستار» انجام کاری از عربستان نشده‌اند.

وزیر خارجه عربستان گفت: «از نظر ما این ظالمانه است که کشوری سخنرانی کند و به ما درس بدهد و چیزی بخواهد. این درخواست که “ما می‌خواهیم آنها فورا آزاد شوند”. واقعا؟ ما هم می‌خواهیم که کبک فورا مستقل گردد و به سرخپوستان کانادا نیز حقوق برابر اعطا شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید