بنزن تهران، ۳.۵ برابر استاندارد جهانی

    کد خبر :378252

کارشناسان و مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با پیش‌بینی افزایش آلودگی هوای پایتخت همزمان با بازگشایی مدارس و بر اساس نتایج نمونه‌برداری مشابه با دوره یکساله در بیش از ۱۷۰ نقطه در شهر تهران اعلام کردند که جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای شناخته شده بنزن در هوای پایتخت بیش از ۳.۵ برابر حدود مجاز توصیه شده در دنیاست.

شهر تهران به عنوان یک کلانشهر پر جمعیت از نظر آلودگی هوا در مرتبه بالایی قرار دارد که بهداشت و سلامت ساکنان شهر را تهدید می‌کند. از جمله آلاینده‌های خطرناک در هوای تهران ترکیبات آلی فرار مانند بنزن است که منجر به ابتلا به سرطان و بیماری‌های مشابه می‌شود. از این رو شناسایی و کنترل این آلاینده از الزامات تمهیدات زیست محیطی شهری است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این کار با انتخاب تعدادی از نقاط آلوده شهر تهران برای بررسی مناطق آلوده‌تر امکان مدل‌سازی و برآورد دقیق‌تر آلودگی شهر تهران ممکن می‌شود. غلظت محیطی ترکیبات آلی فرار (بنزن) با روش نمونه‌برداری غیرفعال در ۲۲ منطقه شهر تهران در سال‌های گذشته به طور گسترده‌ای در بازه زمانی یکساله بررسی شد.

نمونه‌ برداری به روش غیرفعال یک تکنیک بسیار مرسوم برای اندازه‌گیری سطح ترکیبات آروماتیک – بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلن‌ها و تری متیل بنزن‌ها – در محیط داخل، محل کار و محیط بیرون است چرا که این روش آسان و مقرون به صرفه و فاقد الزاماتی مانند تامین برق و تعمیر و نگهداری است. همچنین این روش مطالعات انجام شده را با نظارت و پایش بیشتر برای سنجش و شناسایی تغییرات آلاینده‌ها در یک محیط کوچک و بزرگ مقیاس تسهیل می‌کند.

از طرفی در حال حاضر آنالایزرهای آنلاین جهت نمونه‌برداری مداوم و صحیح این آلاینده خطرناک و سرطان‌زا در شهر تهران وجود ندارد بنابراین بهترین مرجع و روش برای شناسایی این گروه از ترکیبات آلی فرّار استفاده از روش نمونه‌برداری غیرفعال خواهد بود که از گستردگی، سهولت در نصب و راه‌اندازی، دقت و صحت بالایی برخوردار است. نمونه‌برداری فراگیر با این روش در سال‌های ۹۴-۹۳ انجام شد و نتایج حاصل از آن صحت این روش را تایید می‌کند.

به گزارش ایسنا، در تمام کشورهای توسعه‌یافته، توسعه حمل و نقل عمومی و ارائه گسترده خدمات الکترونیک و اینترنتی را مهمترین راهکارها در کاهش آلودگی هوا شناخته‌اند. سوخت‌گیری صحیح و جلوگیری از هدررفت بنزین و مشتقات نفتی هنگام سوخت‌گیری و اصلاح الگوی مصرف سوخت و رانندگی نیز از جمله اقدامات شهروندان در کاهش مواجهه با این ماده سرطان‌زا است.

از سوی دیگر شهرداری تهران نیز از محل بودجه مصوب خود اقدام به توسعه شبکه حمل و نقل سریع‌السیر اتوبوسرانی و ایجاد خطوط ویژه کرده است که در صورت حمایت دولت این اقدامات از نقطه اثر بیشتر و مفیدتری برخوردار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید