ورود شاخص بورس به کانال 180 هزار واحدی با جهش 6 هزار پله ای

    کد خبر :378195

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، با رشد 6 هزار و 17 پله ای نسبت به دیروز در جایگاه 180 هزار و 635 واحدی قرار گرفت.

موج جدید رشد نرخ ارز باعث افزایش جذابیت شرکت های بورسی شد و زمینه رکوردشکنی دوباره بازار سرمایه را فراهم کرد.
بخش عمده شرکت های بورسی از نوسان نرخ ارز تاثیر می گیرند و شماری از شرکت ها، صادرات محورند. بر این اساس، با رشد نرخ ارز درآمدشان افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا ،افزایش نرخ ارز از طریق بالا بردن ارزش جایگزینی شرکت ها نیز بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد و ارزش سهام آنها را بالا می برد.

** رشد دسته جمعی شاخص های اصلی
امروز چهار میلیارد و 560 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 15 هزار و 732 میلیارد ریال در 283 هزار و 453 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 758 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، یک هزار و 37 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 733 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 6 هزار و 105 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 473 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 11 هزار و 790 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس)، ونوین (بانک اقتصاد نوین) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین تاثیر سهم را در رشد شاخص داشتند.

** صدرنشینی گروه پالایشی و فراورده های نفتی
گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 173 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 506 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 2 هزار و 233 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش یک هزار و 982 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش یک هزار و 398 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه بانک ها نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و 977 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رکوردشکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 58 پله رشد کرد و در جایگاه 2 هزار 71 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و 276 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هشت هزار و 861 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، مارون (پتروشیمی مارون) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید