تصویب فوریت طرح ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال در مجلس

    کد خبر :377615

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی خواستار پرداختن هر چه سریعتر مجلس به مسئله ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند.

۶۷ نماینده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در قالب طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ضمن تشریح آسیب‌های اجتماعی، روانی، جسمی، جانی، محرومیت از تحصیل، مشکلات به وجود آمده در تربیت فرزندان و افزایش نرخ طلاق خواستار ورود سریعتر مجلس به ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند.

احمد امیرآبادی در مخالفت با این فوریت، گفت: غیر از آنچه که تشخیص شرع مقدس اسلام است، یقینا شوران نگهبان آن را رد می‌کند علاوه بر آن مجلس نمی تواند به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود کند. باید به این مسائل توجه کنیم تا در مجلس کار عبثی انجام نشود.

نماینده مردم قم در تهران مخالفت خود با فوریت این طرح را متوجه مشکلات اقتصادی کشور کرد و افزود: اصل مسئله این است که مردم با گرفتاری‌های عدیده اقتصادی دست به گریبان هستند. اولویت کشور امروز روز کوروش و تغییر ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی نیست بلکه رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم است.

این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: در شرایطی که حقوق کارگر افزایش نیافته، قیمت انواع و اقسام کالاها توسط زالو صفت‌ها افزایش یافته است و نظارت جدی هم روی توزیع آنها نمی‌شود.

امیرآبادی افزود: نرخ دلار امروز از ۱۷ هزار تومان هم عبور کرد. باید به این مسئله فکر کنیم نه به دختر خانمی که ظاهرا غیرایرانی هم هست و والدینش اجازه ازدواج داده‌اند، اما به خاطر توقف اجرای حکم عقد این دختر خانم توسط دادستان. این مسئله اولویت ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: به فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی رای ندهید تا طرح‌های اولویت‌دار در دستور کار مجلس قرار گیرد.

همایون هاشمی دیگر نماینده مردم در موافقت با درخواست فوریت، گفت: آقای امیرآبادی برای شما واقعا متاسفم که این حرفها را زدید و حق مطلب را خراب کردید.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس ادامه داد: در مباحث اجتماعی یک فرد، مساوی با کل ملت است. چطور قضیه‌ای به این بزرگی را کوچک کردید؟ شما به فرزندان خودتان که نه به اقوام درجه سوم‌تان اجازه می‌دهید تن به چنین ازدواج‌هایی بدهند؟ بنده به عنوان یک کنشگر اجتماعی از حرف شما، دلم سوخت. چطور اجازه دادید در چند دقیقه مسیر طرح را به جایی برید که انسان فکر کند غیرواجب است در حالی که از اوجب واجبات است.

وی تاکید کرد: اگر به دختر خانمی ظلم مضاعف می‌شود مجلس به عنوان سکاندار کشور باید جلوی ظلم را بگیرد. دست بوس شما هستم به این مسئله اخلاقی و اجتماعی اهمیت بدهید چرا که آسیب‌های اجتماعی در اوج خودش است. عمده طلاق‌ها ناشی از ازدواج‌های زودهنگام است. آیا باید چشم بر آثار روانی و اقتصادی و جنایی این ازدواج‌ها بست؟ با حداکثر آراء فوریت این طرح را تصویب کنیم.

به گزارش ایسنا، این صحبت‌های نماینده مردم میاندوآب در مجلس انتقاد نماینده مخالف فوریت طرح مذکور را در پی داشت. امیرآبادی خواستار دادن تذکر اصل ۷۹ شد اما علی مطهری رییس جلسه سخنان هاشمی را در سطحی ندانست که امیرآبادی بخواهد تذکر اصل ۷۹ بدهد.

با پایان سخنان نمایندگان موافق و مخالف از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه ۱۵۱ نماینده با رای موافق، ۳۴ نماینده با رای مخالف و ۷ نماینده با رای ممتنع با رسیدگی فوریتی مجلس به این مسئله اجتماعی موافقت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید