آل اسحاق: در الحاق به FATF نباید عجله کرد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ۹:۲۲
    کد خبر :377422

لوایح چهارگانه FATF سرنوشتی مبهم دارند و هنوز معلوم نیست که بالاخره ایران به این معاهده می پیوندد یا خیر. برخی آن را از ضروریات اقتصاد می خوانند و برخی دیگر با دید منفی به آن می نگرد.

به گزارش نامه نیوز، ایران برای عادی‌شدن وضعیتش در اف‌ای‌تی‌اف (FATF) کمتر از ۲۷ روز فرصت دارد و گرنه به گفته برخی کارشناسان دچار خودتحریمی می‌شود، با این وجود هنوز معلوم نیست در نظام پارلمانی کشور لوایح چهارگانه چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. دو لایحه همچنان در مجلس بلاتکلیف است و دو لایحه دیگر نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد تا آن نهادحاکمیتی درباره شان تصمیم گیری کند.

اما یحیی آل‌اسحاق درباره مهلت رو به پایان ایران برای پیوستن به FATF گفت: هر کشوری اقتضائات خودش را دارد، شرایط کشور ما ویژه است بنابراین قیاس ایران با کشورهای دیگر در موضوع FATF مع الفارق است.

وی نوع برخورد قدرت های دنیا با ایران را دوگانه خواند و افزود: جمهوری اسلامی محدودیت ها و نگرانی های خود را در پیوستن یا نپیوستن به معاهدات بین المللی دارد، همان طور که مشاهده کردیم روزی با 5+1 به توافق رسیدیم اما نهایتا آمریکا پای برجام نماند و یک طرف از آن خارج شد.

عضو اتاق ایران تأکید کرد: قدرت های جهانی دنبال مستمسک هایی هستند تا به ایران فشار بیاورند بنابراین FATF یک چاقوی دولبه است، از یک طرف امکان دارد به محض پیوستن ما به FATF، غربی ها محدودیت هایی را در قالب قوانین و مقررات بین المللی بر ایران اعمال کنند و به اجرا درآورند و از طرف دیگر هم اگر نپیوندیم همین را توجیهی برای اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران می کنند.

وی ادامه داد: اگر به FATF بپیوندیم باید تمام اطلاعات نظام و شبکه بانکی را در همه سطوح تحویل آنها بدهیم، در حالیکه می توانیم با تأمل و بررسی بیشتر ببنیم اگر به FATF نپیوندیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا همه کشورها عضو این معاهده هستند که حالا اگر ما عضو نشویم به دردسر مواجه شویم؟ بررسی ها نشان می دهد که تعداد معدودی از کشور عضو FATF پیوستند.

عضو شورای مرکزی جمنا یادآور شد: ضرورتی در عجله برای پیوستن به FATF وجود ندارد، اگر بتوانیم با درنظر گرفتن همه ملاحظاتمان وارد شویم، یک بحث است اما اگر چنین نباشد ایران شرایط آن را ندارد که دربست وارد معاهده ای بین المللی شود.

وی با اشاره به بیان برخی که می گویند اگر تا پایان مهر به FATF نپیوندیم دچار خودتحریمی می شویم، ادامه داد: بین وضعیت سیاه و خاکستری تفاوتی وجود ندارد، در واقع این تعابیر را به کار می گیرند و ضرب الاجل می گذارند تا با ما بازی کنند، اگر هم به FATF بپیوندیم دچار خودتحریمی می شویم چون باید یکسری محدودیت ها را قبول کنیم بنابراین باید با در نظرگرفتن همه شرایط تصمیم گیری کرد.

اما پرویز حسابی دیگر عضو اتاق ایران دیدگاهی کاملا متفاوت داشت. او گفت: ما دو بار از FATF مهلت گرفتیم. نه برای آنکه لوایح چهارگانه به تصویب مجلس برسد بلکه قوانین و مقررات را به اجرا دربیاوریم.

وی با اشاره به عدم شفافیت و فساد مالی بسیار در حوزه بانکی کشور افزود: اقتصاد ایران از پایه در حال فروریختن است، روی این ساختمان لرزان نمی توان طبقه ساخت بلکه باید از پایه مسائل را درست کرد.

حسابی تأکید کرد: ایران باید به FATF بپیوندد. بانک های دیگر کشورها به خاطر تحریم نبود که با ایران کار نکردند بلکه مقررات شان اجازه نمی داد، با نظام های غیرشفاف بانکی همکاری کنند.

وی درباره استدلال های مخالفان الحاق به FATF ادامه داد: یکسری انسان های بی سواد که مبانی اولیه اقتصاد را نمی دانند حرفهایی می زنند که هیچ پشتوانه درستی ندارد. مگر می شود با هارت و پورت کردن کشور را به توسعه رساند.

این عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: اگر مهر به پایان برسد، مهلت ایران برای پیوستن به FATF تمام می شود، آن وقت دیگر امکان پیوستن به این معاهده از ما سلب می شود چون دو بار مهلت ایران را تمدید کردند و بعید است که برای بار سوم با تمدید این مهلت موافقت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید