بخش‌خصوصی عراق در دوره تحریم کنار ایران می‌ماند

    کد خبر :377276

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق با بیان اینکه بخش‌خصوصی عراق در دوره تحریم کنار ایران خواهد ماند، گفت: تجار و تولیدکنندگان ایرانی، بابت صادرات به عراق نگران نباشند.

به گزارش مهر، غلامحسین شافعی در دیدار با هیات عراق، ضمن اشاره به گسترش بی‌سابقه حجم صادرات ایران به عراق طی شش ماه اخیر، برخی مشکلات موجود به ویژه در مبادی ورودی و گمرکی مورد بررسی قرار گرفت. قدیمی بودن ساختمان‌ها و تجهیزات موجود در مرزها و در عین حال فساد اداری، مهم‌ترین عواملی بودند که در این نشست به عنوان موانع توسعه مناسبات ایران و عراق مطرح شدند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر این نکته که ایران در تعامل با عراق تنها به صادرات کالا و خدمات توجه ندارد و خواستار سرمایه‌گذاری مشترک در عراق و در مقابل حضور سرمایه‌گذاران عراقی در ایران است، گفت: در این مسیر برخی موانع وجود دارد که با رایزنی‌ میان بخش خصوصی و دولت‌های دو کشور برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر آینده روشنی که برای روابط اقتصادی بین دو کشور قابل تصور است، بهسازی، نوسازی و توسعه زیرساخت‌های مرزی را اقدامی ضروری خواند و تأکید کرد: پایانه‌های مرزی و تجهیزات گمرکی در مرزهای بین ایران و عراق، نیازمند نوسازی است. البته در این رابطه با گمرک ایران مذاکراتی انجام شده و توافق اولیه را صورت گرفته است.

رئیس اتاق ایران همچنین از لزوم اجرای یکسان قانون در مرزهای بین دو کشور سخن گفت و تصریح کرد: عدم ثبات در قانون تجارت هم در ایران و هم در عراق مشکل‌ساز است. در این رابطه دولت‌های دو کشور باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا اعتماد بخش خصوصی جلب شود و در صحنه اقتصادی حضور پررنگی پیدا کنند.

شافعی پیشنهاد داد: به همت اتاق‌های مشترک دو طرف و اتاق‌های دو کشور، کمیسیون داوری تشکیل شود تا مشکلات و چالش‌های به وجود آمده ببین تجار در شرایط آسان‌تری مورد بررسی و قضاوت قرار گیرد.

تلاش عراق برای حذف مراحل و هزینه‌های اضافی در روند تجارت خارجی

جعفر الحمدانی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق ضمن تأکید بر همراهی عراق با ایران با آغاز تحریم‌های آمریکا گفت: در دوران سختی است که برادر باید در کنار برادر خود بایستد. ایران در روزهای سخت در کنار عراق ماند و امروز وظیفه ماست که ایران را تنها نگذاریم. بخش خصوصی عراق در کنار ایران خواهد ماند.

وی مهم‌ترین پیام این نشست را محکوم کردن تحریم‌ها علیه ایران از سوی عراق عنوان کرد و گفت: عراق نه تنها روابط خود را با ایران حفظ می‌کند بلکه در صدد افزایش مناسبات خود با این کشور است.

الحمدانی، از پیشنهاد رئیس اتاق ایران مبنی بر تأسیس کمیسیون داوری استقبال کرد و آن را راهی برای توسعه سطح روابط تجاری بین دو کشور دانست.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق از یکسان شدن تعرفه‌های گمرکی در کلیه مرزهای عراق خبر داد و گفت: دولت عراق به دنبال حذف مراحل و هزینه‌های اضافی در روند تجارت خارجی است تا از این طریق مسیر را برای توسعه اقتصادی این کشور هموارتر کند.

وی در مورد نوسازی مبادی ورودی نیز پیشنهاد داد: با توجه به توان اندک عراق برای ورود به این زمینه، بهتر است ایران در مورد نوسازی تجهیزات و ساختمان‌های موجود در طرف عراق نیز سرمایه‌گذاری کند. به تازگی از این مناطق دیدن کردم و متوجه شدم که قدیمی بودن این تجهیزات به شدت بر کند شدن روند تجارت اثر می‌گذارد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید