هزینه میلیارد دلاری ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه!

    کد خبر :377108

به تازگی دولت ترکیه، داده‌های رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۸ شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی، بیشترین تعداد خانه را در ترکیه خریده اند. این آمار نشان می‌دهد، اگر خرید خانه به انگیزه گرفتن حق شهروندی در ترکیه صورت گرفته باشد، بیش از ۱.۶ میلیارد دلار ارز از ایران خارج و در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری شده است!

به گزارش بازتاب؛ در گذشته دیدیم تبلیغات گسترده فروش مسکن در کشورهایی چون امارات، کانادا و مالزی، شهروندان ایرانی را تحریک می کرد که در هر یک از این کشورها، خانه ای خریداری کنند؛ هر چند شاید این تبلیغات پر زرق و برق بر تصمیم گیری شهروندان ایرانی جهت خرید خانه در این کشورها تأثیرگذار بود، انگیزه های دیگری نیز برای خرید خانه در این کشورها وجود داشت؛ از جمله می توان به حفظ ارزش دارایی و گرفتن حق شهروندی این کشورها اشاره نمود.

در یک سال اخیر، خبرها حکایت از آن دارند که ایرانیان به بازار مسکن ترکیه جهت خرید خانه هجوم برده و ماه به ماه بر خانه های خریداری شده توسط شهروندان ایرانی در ترکیه افزوده می شود.

به تازگی داده های رسمی که از سوی دولت ترکیه منتشر شده است، نشان می دهند، شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018 بیشترین خانه را در ترکیه خریداری نموده اند. طبق همین آمار، شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018، 3515 خانه در ترکیه خریداری کرده اند و پس از آن ها شهروندان ایرانی با خرید 1659 خانه در این کشور در رتبه دوم قرار دارند. در رتبه های بعدی خرید خانه در ترکیه به ترتیب شهروندان عربستانی با خرید 1573 خانه، شهروندان روسی با خرید 1180 خانه، شهروندان کویتی با خرید 1048 خانه و شهروندان افغانستانی با خرید 1045 خانه قرار گرفته اند.

همان گونه که گفته شد، یکی از انگیزه های خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان ایرانی، اخذ حق شهروندی این کشور بوده است. یکی از قوانین ترکیه برای اعطای حق شهروندی به فرد خارجی این است که آن فرد خارجی خانه ای به ارزش حداقل یک میلیون دلار در آن کشور بخرد؛ بنابراین، با این قانون می توان ادعا کرد، در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل یک میلیارد و 659 میلیون دلار توسط شهروندان ایرانی از کشور ایران جهت خرید خانه در ترکیه، خارج شده است. اگر شهروندان باقی کشورهای مذکور نیز به منظور گرفتن حق شهروندی ترکیه، اقدام به خرید خانه در این کشورها کرده باشند، می توان گفت در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل و مجموعاً 10 میلیارد و 20 میلیون دلار از شش کشوری که بیشترین تعداد خانه ها را در مدت مذکور در ترکیه خریداری کرده اند، خارج شده است.

گفتنی است، به تازگی و به واسطه قانون جدیدی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اواخر شهریور ماه سال جاری آن را وضع کرد، گرفتن حق شهروندی ترکیه آسان تر از گذشته نیز شده است؛ این خبری بود که روزنامه هاریات دیلی ترکیه آن را منتشر کرده است.

بر اساس جدول زیر، تا پیش از وضع قانون جدید، میزان سرمایه گذاری جهت دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی ها دو میلیون دلار بود که این رقم به ۵۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.

همچنین متقاضیان تا پیش از این باید خانه‌ هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می ‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را بگیرند که حالا این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. به موجب قانون جدید، سپرده گذاری از حداقل ۳ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار در بانک های ترکیه ای برای خارجی ها کاهش پیدا کرده است. همچنین آن دسته از خارجی هایی که اقدام به ایجاد حداقل ۵۰ شغل کنند، می توانند پاسپورت ترکیه ای بگیرند؛ حال آنکه پیش از این، باید دست کم ۱۰۰ فرصت شغلی توسط خارجی ها برای دریافت شهروندی ترکیه ایجاد می شد.

بنابراین با توجه به این قوانین جدید ترکیه پیرامون اعطای حق شهروندی، پیش بینی می شود در ماه های آینده، ایرانیان بیشتری برای خرید خانه در این کشور اقدام کنند؛ این یعنی خروج سرمایه بیشتر از کشور و ورود آن به ترکیه.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید