بیانیه 50 مقام برجسته امنیتی و سیاسی آمریکا خطاب به ترامپ در مورد ایران

    کد خبر :376657

سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال ایران، روز به روز تهاجمی‌تر می‌شود و دولت این کشور تحت تأثیر مشاوران و مقامات امنیت ملی ترامپ که رویکردی به شدت ضد ایران دارند به دنبال فشار گسترده و همه جانبه در راستای کشاندن ایران پای میز مذاکره هستند.

به گزارش تابناک؛ در همین راستا، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان، مقامات سابق و تحلیلگران آمریکایی نیز از رویکرد تهاجمی دولت آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کرده اند. به عقیده آنها، رویکرد ترامپ و مشاورانش در قبال ایران بیش از هر چیز ممکن است دو کشور را به سمت جنگ سوق دهد.

در همین رابطه، بیش از 50 تن از مقامات و سیاستمداران پیشین و متخصصان امنیت ملی برجسته آمریکایی در بیانیه ای نسبت به سیاست های ترامپ در قبال ایران هشدار دادند و اعلام کرده اند که سیاست فعلی دولت آمریکا در برابر ایران می تواند منجر به جنگ شود.

مادلین آلبرایت وزیر خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون، «جیمز کلیپر» رئیس سابق اداره امنیت ملی آمریکا، «پل اونیل» وزیر خزانه داری سابق آمریکا در دوره جورج دبلیو بوش، نیکلاس برنز معاون سابق وزیر امور خارجه در امور سیاسی و سفیر واشنگتن در ناتو، رایت کرایکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان، ریچارد مورفی معاون سابق وزیر امور خارجه در امور جنوب آسیا و سفیر در عربستان سعودی، ریچارد نفیو معاون هماهنگ کننده سیاست تحریم ها در وزارت امور خارجه و مدیر امور ایران در شورای امنیت ملی، جوزف نای، معاون سابق وزیر دفاع و رئیس شورای اطلاعات ملی و گری سیک، مدیرکل پیشین ایران و خلیج فارس شورای امنیت ملی، از جمله مهم ترین و برجسته ترین امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آن ها در این بیانیه بر آن بوده اند که فشار و دیپلماسی مؤثرتر از دو گزینه تسلیم یا جنگ است. از نظر آنها، اعمال فشار و تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران بدون ایجاد روزنه قابل اعتمادی به دیپلماسی ممکن است به بحرانی پایدار، خطرناک و ویرانگر با ایران در منطقه بینجامد.

امضاکنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند، خروج دولت آمریکا از برجام، مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، جلوگیری از توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تأمین امنیت اسرائیل نخواهد شد.

مقامات سابق آمریکا در این بیانیه نوشته اند: دولت آمریکا برای رسیدن به اهدافش در ایران به هر دو سیاست «فشار و دیپلماسی» نیاز دارد، در حالی که سیاست‌های کنونی دولت ترامپ، تنها گزینه تسلیم یا جنگ را فراروی ایران قرار داده است.

آنها تاکید کرده اند ترامپ باید برای جلب حمایت بین المللی برای مهار فعالیت های غیر هسته ای ایران دوباره وارد برجام شود.

امضاکنندگان این بیانیه افزودند: ما از برخی اهداف دولت آمریکا در برابر ایران حمایت می کنیم اما بر این باوریم که این اهداف تنها می توانند از طریق همکاری ها و تعاملات چند جانبه با متحدانمان و سایر قدرت ها حاصل شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید