کمیسیون اروپا ازلهستان به دیوان دادگستری اروپا شکایت کرد

    کد خبر :376382

در پی انتقادها از قانون جدید در لهستان که استقلال دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برد، کمیسیون اروپا از ورشو به دیوان دادگستری اروپا شکایت کرد.

اتحادیه اروپا از لهستان به دلیل نقض استقلال دادگاه‌های این کشور و بازنشستگی اجباری قضات به دیوان دادگستری اروپا شکایت کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته اجرایی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه این خبر را اعلام کرد. بر طبق قانون جدید در لهستان سن بازنشستگی قضات از 70 سال به 65 سال کاهش می‌یابد و به این ترتیب این امکان وجود دارد که 27 کرسی از 72 کرسی قضات به زور بازنشسته شوند.

کمیسیون اروپا از دادگاه اروپایی در لوکزامبورگ خواسته است تا درخواست قانون جدید را تا زمانی که مانع از بازنشستگی اجباری قضات و جایگزنی فردی جدید به جای آنها شود به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که دوشنبه گذشته عضویت لهستان در شبکه شوراهای قضایی اروپا (ENCJ) معلق شد چرا که این باور وجود دارد که شورای لهستان مستقل نیست و سیاستمداران به جای قضات آن را شکل می‌دهند.

کمیسیون اروپا از بیش از یک ماه پیش از ورشو خواست تا قانونی که بر طبق آن قضات باید زودتر بازنشسته شوند را اصلاح کند. و به ورشو یک ماه فرصت داد که به این درخواست پاسخ دهد.

این نهاد اروپایی چندی پیش در قالب بیانیه‌ای اعلام کرده بود که روندی را در راستای نقض قوانین لهستان به دلیل اصلاحات در دیوان عالی این کشور، آغاز کرده است. بر طبق این بیانیه که شاخه اجرایی کمیسیون اروپا آن را منتشر کرده بود این قوانین، استقلال ساختار قضایی را نقض می‌کنند و نارضایتی قضات را به دنبال دارد.

به گزارش فارس ،دسامبر گذشته هم کمیسیون اروپا اعلام آمادگی کرد تا در اعتراض به تغییرات در دستگاه قضایی این کشور، بند هفتم پیمان لیسبون را درباره لهستان اجرایی کند و حق عضویت ورشو را در اتحادیه اروپا و حق رای این کشور در شورای اروپا را تعلیق کند.

انتقاد از چنین روندی انتقادهای فراوانی را در داخل لهستان به دنبال داشت به طوری که مردم این کشور در قالب چندین تظاهرات، اعتراض خود را به چنین سیاستی اعلام کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید