نظام بازار جایگزین ارز 4200 تومانی شود

    کد خبر :376368

هیات رئیسه اتاق ایران در نشستی فوری با نماینده بانک مرکزی، رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس و رئیس‌کل گمرک خواستار حذف قیمت 4200 تومانی ارز شدند و تاکید کردند: دولت اجازه دهد نظام عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شده و قیمت واقعی ارز به دست آید.

در این جلسه «امیرحسین شکوهی» مشاور بانک مرکزی تاکید داشت که سامانه نیما هیچ محدودیتی برای عرضه و تقاضای ارز قائل نیست و هر کس می‌تواند ارز خود را با هر قیمتی در این سامانه عرضه کند. بر این اساس مشخص شد که دولت برای کنترل تورم اجازه نمی‌دهد ارز پتروشیمی‌ها از یک قیمت بالاتر برود و حتی تقاضا در این بازار نیز کنترل می‌شود.
البته به اعتقاد شکوهی آنچه موجب محدودیت در بازار می‌شود، نپذیرفتن اصل آزادسازی در قیمت ارز است و وجود سامانه نیما در این محدودسازی تاثیری ندارد.
وی تاکید کرد: دولت برای اینکه به اقشار مختلف جامعه فشار نیاید برای عرضه ارز پتروشیمی‌ ها سقف قیمتی تعیین کرده است؛ از طرفی بالغ‌ بر 70 درصد ارز موجود در سامانه نیما مربوط به پتروشیمی‌ها و 30 درصد دیگر به صادرکنندگان دیگر مربوط می‌شود. دولت سعی دارد با کنترل قیمت ارز مانع تورم در جامعه شود.
در این رابطه «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس نیز از دولت خواست که اجازه دهد قیمت ارز در بازار ثانویه حرکت کند و این‌گونه قیمت ارز آزاد با ارز نیما به هم نزدیک شوند. هر چه این دو به هم نزدیک‌تر شوند، میزان فساد و رانت‌خواری نیز در بازار کاهش پیدا می‌کند.
«فرود عسگری» رئیس‌کل گمرک نیز با انتقاد از روند ابلاغ بخشنامه‌های متعدد در مدت کوتاه که همگی مانعی در برابر تجارت هستند، تصریح کرد: تا به امروز 14 دستور از سوی سازمان توسعه تجارت در خصوص صادرات ابلاغ شده که همگی به نوعی روند صادرات را مختل کرده است.
وی در مورد خواب طولانی ‌مدت کالاها در گمرک به دلیل تغییر سیاست‌های تجاری و اقتصادی کشور از برگزاری نشست‌هایی برای حل‌ و فصل این مسئله خبر داد و افزود: در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که به زودی اعلام و اجرایی می‌شود.
این مقام مسئول همچنین از برنامه‌ریزی در مورد تعیین چارچوب‌های مشخص برای مقابله با احتکار در کشور خبر داد و گفت: در نشست‌هایی که داشتیم، قرار شد برای موضوع احتکار در کشور تنها یک نهاد به عنوان متولی شناخته شود و ارزیابی بازار را در دست بگیرد. در حال حاضر نهادهای مختلفی در این رابطه دخالت کرده و هر کس بر اساس شیوه جداگانه با مسئله برخورد می‌کند. باید در این رابطه نیز به وحدت رویه برسیم.
بر اساس اظهارات وی موضوع مستثنی شدن بازار عراق و افغانستان از پیمان‌سپاری ارزی نیز در دست بررسی است.
«کیوان کاشفی» عضو هیات رئیسه اتاق ایران، آمار و اطلاعات موجود در مورد ارزش صادرات را نیز اشتباه خواند و تاکید کرد: در گذشته به هر دلیلی، ارزش پایه صادراتی محصولات بیش از آنچه بود، اعلام می‌شد، بنابراین میزان صادرات از آن حدی که بود بیشتر به نظر می‌رسید. اکنون باید ارزش این کالاها واقعی شده تا دولت فکر نکند ارز صادراتی به کشور برنمی‌گردد. تفاوت آنچه فروخته می‌شود با آنچه به کشور برمی‌گردد به دلیل بالا بودن قیمت اعلامی کالاهای فروخته شده است.
«پدرام سلطانی» نایب‌ رئیس اتاق ایران نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: برای اینکه وضعیت ارز در کشور به سامان برسد باید در ابتدا باید همه کالاهای اساسی نیز در بازار ثانویه برود و ارز 4200 تومان به طور کلی حذف شود. آنگاه می‌توان مابه‌التفاوت حاصل از قیمت ارز را به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت کرد.
وی ادامه داد: همچنین باید معافیت مالیاتی در حوزه پتروشیمی‌ها به طور کامل حذف شود و در کنار آن دیگر خوراک پتروشیمی‌ها با ارز 3800 تومان فروخته نشود و این بخش هم بر اساس ارز بازار ثانویه محاسبه شود.
همچنین «مسعود خوانساری»، رئیس اتاق بازرگانی تهران و نایب ‌رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد که سامانه نیما حذف شود تا این پروسه 16 پله‌ای که برای تجارت در نظر گرفته‌اند و حدود 3 ماه زمان می‌برد نیز منحل شود. از سویی دولت اجازه دهد صرافی‌ها زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند.
در نهایت «مجتبی خسروتاج»، رئیس سازمان توسعه تجارت از اتاق خواست نظرات و پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب در اختیار معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی قرار دهد.
وی ادامه داد: اتاق همچنین باید نظر خود را در مورد چگونگی تامین ارز لازم برای کالاهای غیراساسی اعلام کند؛ میزان ارز حاصل از فروش نفت تنها برای تأمین ارز کالاهای اساسی کفاف خواهد کرد.
«غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق ایران نیز در جمع‌بندی این نشست از لزوم حذف کامل پیمان‌سپاری ارزی سخن گفت و تاکید کرد: اگر قرار نباشد تعهد ارزی داده شود، صادرکننده می‌تواند خیلی راحت‌تر ارز را به کشور برگرداند. صادرکننده واقعی برای تداوم روند تولید و صادرات به ارز نیاز دارد و باید آن را به چرخه برگرداند.
وی همچنین به این مساله اشاره کرد که ارز 4200 تومان که یارانه‌ای برای اقشار آسیب‌پذیر است بیش از آنکه به دست این افراد برسد برای اقشار ثروتمند قابل استفاده است.
شافعی از دولت درخواست کرد بین اعلام تا اجرای بخشنامه‌ها زمانی 10 روزه تا 20 روزه در نظر بگیرند؛ در هر صورت بخش خصوصی باید برای هر تغییری آماده باشد و برنامه‌ریزی کند.
به گزارش ایرنا، دولت از شانزدهم مرداد ماه امسال، تامین ارز کالاهای وارداتی بجز اقلام اساسی و دارویی را به سامانه ارزی نیما منتقل کرده است که در آنجا نرخ ها بر حسب توافق خریدار و فروشنده تعیین می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید