کلاهبرداری ۱۰۰۰ میلیاردی یک طلا فروش

    کد خبر :375008

دادستان تهران گفت: حدود دو سه هفته پیش در شورآباد انباری که صد تن مواد پتروشیمی‌در آن نگهداری می‌شد را کشف کردیم که همان لوازمی‌بود که به قیمت مصوب دولتی خریداری و نگه داشته بودند تا به قیمت آزاد بفروشند.

عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه نشست با مديران شرکت‌هاي پتروشيمي‌گفت: از آنجايي‌که شرکت‌هايي که مي‌توانند به نحوي در فروش کالاي پتروشيمي‌نقش ايفا کنند، احساس کردند که تعادل بازار بهم خورده وارد اين بازار شده، سهميه‌ها را خريده و در بازار آزاد فروختند.
وي با اشاره به کشف انبارهاي زيادي در اين زمينه به مصداقي اشاره کرد و گفت: حدود دو سه هفته پيش در شورآباد انباري که صد تن مواد پتروشيمي‌در آن نگهداري مي‌شد را کشف کرديم که همان لوازمي‌بود که به قيمت مصوب دولتي خريداري و نگه داشته بودند تا به قيمت آزاد بفروشند. وي با اشاره به ارز‌هاي شرکت‌هاي پتروشيمي‌گفت: دولتي‌ها مرتب عنوان مي‌کنند که تمام ارز‌هاي اين شرکت‌ها در شبکه نيما عرضه مي‌شود و شرکت‌هاي پتروشيمي‌در توضيحات گفتند که ما اين‌ها را عرضه مي‌کنيم؛ اما در بازار تقاضا نقشي نداريم. در واقع وقتي ارز را به شبکه نيما مي‌دهند، خريدان ارز که از طرف صرافي‌ها ورود مي‌کنند اين ارز‌ها را خريداري مي‌کنند.
دادستان تهران با بيان اينکه برحسب اظهارات شرکت‌هاي پتروشيمي‌آخرين قيمت موجود در شبکه نيما ۷۵۰۰ تومان اعلام شد، به نگراني‌هاي موجود در اين زمينه اشاره کرد و گفت: از آنجاييکه صرافي‌ها براي فروش اين ارز ۷۵۰۰ توماني چند روز وقت دارند؛ ممکن است آن را به قيمت بالاتر به خريداران ارز در داخل و يا خارج از کشور بفروشند.
جعفري دولت آبادي ادامه داد: بر اساس اظهارات مسئولان پتروشيمي‌ها، اساسا در فروش مواد اوليه پتروشيمي‌در بازار آزاد به لحاظ اختلاف قيمت، رانت شديدي وجود دارد و عده‌اي تلاش مي‌کنند که بتوانند اين محصولات را به دست آورده و بفروشند و اين فسادي که اخيرا رخ داد و توليد کنندگان واقعي و بزرگ نتوانستند اين محصولات را به دست بياورند مجبور شدند به بازار آزاد رجوع کرده و به قيمت کالا‌ها را نه به لحاظ قيمت خود کالا، بلکه به لحاظ لوازمي‌که مربوط به مواد پتروشيمي‌است مثل ظروف يکبار مصرف، افزايش دهند. وي از اعلام آمادگي شرکت‌هاي پتروشيمي‌براي انعقاد قرارداد مستقيم با اين نوع شرکت‌هاي بزرگ به منظور حذف واسطه‌ها خبر داد و يادآورشد: بر اين اساس شرکت‌هاي پتروشيمي‌اعلام آمادگي کردند که با اين نوع شرکت‌هاي بزرگ بتوانند به صورت مستقيم قرارداد ببندند که مجبور نشوند از طريق شرکت‌هاي واسطه‌اي و دلال‌ها لوازم شيميايي را بخرند. جعفري دولت آبادي خاطرنشان کرد: يکي از شيوه‌هاي پيشنهاد شده در اين جلسه اين بود که به جاي اينکه دلال‌ها امروز در سايت بهين ياب و در بورس کالا مديريت اين موضوع را به عهده داشته باشند، با حذف اين مديريت اجازه ندهيم دلالان جزيي وارد اين رانت شوند.
دادستان تهران گفت: خطر ديگري که وجود دارد خطر صرافاني است که ممکن است ارز‌ي که امروز ۷۵۰۰ عرضه مي‌شود به قيمت بالاتر بفروشند که به طور غير مستقيم دوباره در بازار کالا‌ها تاثيرگذار خواهد بود.
وي افزود: اخيرا گزارش‌هايي مبني بر اينکه شرکتي در تهران در قالب فروش سکه وجوه زيادي را از مردم اخذ و پول‌هاي کلاني دريافت کرده، به دادستاني واصل شد.
دادستان تهران ادامه داد: همچنين بر اساس گزارش ديگري در منطقه تهرانپارس يک طلافروش، از مردم طلاهايشان را مي‌گرفته و در قالب بحث طلا به آن‌ها سود مي‌داده که اخيرا شرکت پلمب شده و متهم متواري است و رقم زيادي حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان کلاهبرداري کرده است.جعفري دولت آبادي خطاب به مردم گفت: اقدامات مالي و پرداخت پول به شرکت‌ها به خصوص شرکت‌هاي موهوم، بدون اجازه بانک مرکزي اساسا کار اشتباهي است، ليزينگ‌ها و تمام شرکت‌هايي که مي‌خواهند کار‌هاي مالي انجام دهند بايد الزاما در قالب بانک يا موسسات مجاز معتبر و يا صرافي باشند. وي با اشاره به اينکه تعداد شکات اين پرونده‌ها در يک مورد ۵۰۰ نفر و در مورد ديگر حداقل ۱۰۰۰ نفر و بيشتر گزارش شده است، تاکيد کرد: البته پليس در رابطه با اين دو مورد که وجوه زيادي از مردم به يغما رفته ، پرونده تشکيل داده و اميدواريم به زودي متهمان را بازداشت کنيم.جعفري دولت آبادي در رابطه با آثار مثبت جلسه هفته گذشته با خودروساز‌ها، گفت: يکي از تصميمات مهم آن جلسه اين بود که شرکت‌هاي خودروسازي، مکلف شدند خودرو‌هايي که در انبار‌ها به دليل نواقص قطعه نگهداري مي‌کنند را به دادستاني، پليس و دستگاه‌هاي مربوطه گزارش کنند که اين اقدام به صورت هفته‌اي گزارش خواهد شد و اگر اين کار انجام شود دادستاني در مواردي که خلاف اين موضوع را احساس کند حتما با خودروساز برخورد خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید