پاسخی به شبهات و انگیزه‌های حمله تروریستی در اهواز/ پشتیبانان تروریست‌ها منتظر پاسخ قاطع نیروهای مسلح باشند

    کد خبر :374608

صبح امروز چهار تروریست با پوشیدن لباس نظامی در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، حاضران را به گلوله بستند و تلاش داشتند، از محل حادثه بگریزند؛ اما به گفته سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح «نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و این تیم تروریستی را منهدم کردند. هم اکنون سه جنازه از این تروریست ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است تا مشخص شود به کجا وابسته بوده و چطور وارد پارک شده اند!

به گزارش تابناک؛ رژه نیروهای مسلح در اهواز به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در منطقه لشکر 92 زرهی اهواز از ساعت 8:30 صبح امروز آغاز و حدود ساعت 9 صبح، این مراسم صحنه یک حمله تروریستی شد. ماجرا از این قرار بود که چند عنصر مسلح مردم و نیروهای مسلح حاضر در میدان را به گلوله بستند. حاضران در محل رژه ابتدا گمان می‌کردند که تیراندازی سهوی بوده، اما با زخمی شدن چند تن از شهروندان متوجه حمله تروریستی شدند.

از قرار معلوم، عاملان تیراندازی در پارک شهید سبحانی که پشت جایگاه رژه قرار دارد مستقر شده و از پشت جایگاه مخصوص مسئولان این حمله تروریستی را آغاز کردند که این درگیری حدود ده دقیقه ادامه داشت. مهاجمان که برای پوشش و حضور راحت‌تر در صفوف نظامیان، لباس نظامی به تن کرده بودند، به گفته سخنگوی سپاه پاسداران وابسته به گروهک تروریستی تجزبه طلب الاهوازیه وابسته به عربستان سعودی بودند.

به گفته سردار شریف، سخنگوی سپاه، از این گروه تروریستی که تحرکاتشان برای تحت الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح بوده، چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است.

استاندار اهواز با تأیید این خبر گفت: با هشیاری نیروهای امنیتی اطلاعاتی نظامی و انتظامی حاضر در محل، عوامل این اقدام خرابکارانه دستگیر، زخمی یا کشته شدند. عوامل این حادثه چهار تن بودند که دو تن از آنان کشته و دو تن دستگیر شدند که یک تن از دستگیرشدگان زخمی است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در تشریح ابعاد این حادثه گفت: با وجود شدت حادثه به سمت جایگاه مسئولان، به دلیل واکنش سریع نیروهای امنیتی، هیچ یک از مسئولان حاضر در جایگاه از جمله آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، آسیب ندیدند. اوضاع اکنون تحت کنترل نیروهای نظامی امنیتی و انتظامی است و آرامش بر منطقه حاکم شده است.

مشروح حوادث مربوط به این حادثه تروریستی را سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح این گونه نقل می کند: آمریکا، اسرائیل و ​آل سعود همیشه برای دشمنی با ما در میدان هستند و این گونه اتفاقات بسیار طبیعی است. یک تیم چهار نفره تروریستی امروز از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه رونده بود به سمت مردم و رژه روندگان تیراندازی کردند که تعدادی به شهادت رسیدند و مجروح شدند.

سردار شکارچی گفت: نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل شدند و هر چهار نفر تیم تروریستی را منهدم کردند و هم اکنون سه جنازه از این تروریست ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است تا مشخص شود به کجا وابسته بوده و چطور وارد پارک شده اند؟

وی افزود: این تیم تروریستی از فاصله طولانی از داخل پارک به سمت نیروهای رژه رونده تیراندازی کردند که برخی از این تیراندازی ها به سمت جایگاه مردم هم بود.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه آمارهای اعلام شده در خصوص تعداد شهدا و مجروحان ضد و نقیض است، گفت: کل مجروحان و شهدا زیر ده تن اعلام شده است که در میان آنها علاوه بر نیروهای رژه رونده، مردم هم هستند.

در حال حاضر بیمارستان های آپادانا و ارتش اهواز برای مداوای مجروحان حادثه بسیج شده و کار درمان مجروحان آغاز شده است. علی حسین حسین‌زاده معاون سیاسی استانداری خوزستان، درباره آخرین وضعیت حادثه تروریستی صبح امروز در رژه نیروهای مسلح در اهواز گفت: در پی این حادثه کور و بزدلانه ده تن شهید شدند که در این بین یک نفر هم خبرنگار بوده که شهید شده است. 21 تن هم مجروح شدند. تعداد شهدای ما در حال افزایش هستند و وضعیت برخی مجروحان وخیم گزارش شده و احتمال افزایش شهدا وجود دارد.

متأسفانه بلافاصله پس از انجام این عملیات تروریستی برخی در صفحات مجازی خود به جای محکوم کردن حملات تروریستی که منجر به از دست رفتن جان برخی هموطنان بی گناه و بی دفاع مان شده است، نسبت به طرح شبهات و انگیزه های چنین موضوعی اقدام کرده اند. مثلاً عده ای گفته اند که «چرا با این همه سرباز دفاع نکردند؟» یا عنوان کرده اند که «چطور این همه سرباز با اسلحه نتوانستند حریف چهار ترویست شوند؟»؛ موضوعاتی که عمدتا بیان آن از سر ناآگاهی و عدم اشراف به چنین مسائلی است.

افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می کنند، احتمالا کوچکترین آشنایی با مسائل نظامی و دفاعی ندارند و نمی دانند که رژه نیروهای مسلح یک مراسم نمایشی از توان دفاعی است و نه یک رزمایش از سوی نیروهای مسلح آماده به شلیک؛ بنابراین، عموماً اسلحه هایی که سربازان حاضر در رژه به همراه دارند فاقد فشنگ جنگی است. به همین دلیل، حضور در چنین مراسمی برای عموم مردم هم آزاد است.

در حقیقت در مراسم رژه نیروهای مسلح بر خلاف رزمایش ها، به جز مأموران و یگان هایی که وظیفه شان نگهبانی، کنترل و محافظت از محل برگزاری رژه و تأمین امنیت آن است، سایر نیروهای حاضر اسلحه های بدون فشنگ جنگی را حمل می کنند و در بسیاری از موارد حتی «گلنگدن و سوزن» اسلحه سربازان و نیروهای رژه رونده خارج می شود؛ بنابراین افرادی که چنین شبهاتی را مطرح می کنند که این همه نیرو نتوانسته، از پس چهار تروریست بر بیایند، ابتدا بهتر است حداقل آشنایی با رژه نیروهای مسلح پیدا کنند و یا سری به این مراسم که یک نمایش عمومی است بزنند، تا پاسخ سئوالاتشان را در یابند.

هر چند به قاعده نمی توان با «اسلحه بدون فشنگ شلیک کرد» و تنها بخشی از نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی حاضر در میدان رژه مسئول تأمین امنیت آن هستند، در حملات تروریستی ـ آن هم در جمع نیروهایی که مشغول رژه رفتن هستند و مردم عادی نیز به نظاره آن نشسته اند ـ کافی است یکی اسلحه را در حالت رگبار گذاشته و رو به جمعیت بگیرد. طبیعی است تا اقدام به مقابله نیروهای مسئول تأمین امنیت، تعدادی از این افراد بی دفاع هدف گلوله تروریست ها قرار بگیرند.

هرچند باید قبل از برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، نظارت بیشتری بر اطراف و اکناف محل برگزاری مراسم صورت می گرفت تا تروریست ها نتوانند مردم بی دفاع و نیروهای در حال رژه را هدف قرار دهند، اما کسانی هم که چنین شبهاتی وارد می کنند، احتمالا کمترین آشنایی با مسائل نظامی ندارند یا حتی از نزدیک تا کنون شاهد شلیک یک گلوله نبوده اند که به راحتی اقدام به انتشار این مسائل می کنند.

یا در جایی دیگر «عده ای گفته اند که چرا رئیس جمهور پس از شنیدن خبر حمله تروریستی در اهواز جایگاه محل برگزاری رژه نیروهای مسلح در تهران را ترک کرده است. طبیعی است که در چنین مواقعی رئیس جمهور باید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در جلسه ای که احتمالا خیلی فوری برای رسیدگی به این موضوع تشکیل می شود، شرکت کند و ضمن نظارت بر روند رسیدگی و صدور دستورهای لازم در این زمینه، برای طراحی عملیات مقابله با پشیبانان چنین حملاتی و تصمیم گیری در باره مهاجمان دستگیر شده، تمهیدات لازم را بیندیشند.

اینکه یک گروه معارض تحت حمایت یک کشور عربی در منطقه اقدام به حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح می کند، تلاشی برای زیر سؤال بردن اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که نشان از دشمنی و کینه آنان نسبت به جمهوری اسلامی است. شاید تلاش آنها ادامه اقدامات خصمانه اخیر در جهت ایجاد انشقاق در بین استان های مرزی جمهوری اسلامی است که انتخاب اهواز برای این حمله تروریستی نشان از این موضوع دارد.

هدف حمله تروریستی اخیر جدای از مسائل و موضوعات یاد شده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بوده است، چون همه نیروهای نظامی که در این عملیات تروریستی به شهادت رسیده اند، از نیروهای سپاه هستند که این مسأله عصبانیت و کینه تروریست ها و آمران آنها نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان می دهد. بدیهی است که این اقدام نیز نظیر آنچه اخیرا در خصوص یک گروهک تروریستی دیگر در غرب کشور افتاد، بی پاسخ نخواهد ماند.

اما در پایان بهتر است، برخی فعالان فضای مجازی بیش از آنکه به فکر طرح شبهات آن هم در خصوص یک اقدام تروریستی که منجر به از دست رفتن جان برخی هموطنان بی گناهمان شده است، باشند. ابتدا نسبت به محکوم کردن هرگونه حمله تروریستی آن هم در قبال افراد بی دفاع و بی گناه اقدام کنند و از ظرفیت فضای مجازی در جهت جلوگیری از خشونت بهره ببرند؛ اقدامی که در همه جای دنیا دنبال می شود و تروریست به هر شکلی از آن که باشد را محکوم می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید