مافیای سوءاستفاده از کودکان کار برای جمع‌آوری زباله‌ها

    کد خبر :369614

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در بازدید از گود محمودآباد شهر ری و محل دفن زباله‌های شهر تهران در آرادکوه، شواهد آشکاری از مافیا و سوءاستفاده از کودکان کار را شاهد بودیم.

محمود صادقی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از کودکان کار برای جمع‌آوری زباله، گفت: در بازدید خود از گود محمودآباد شهر ری و محل دفن زباله‌های شهر تهران در آرادکوه شواهد آشکاری از مافیا و سوءاستفاده از کودکان کار را مشاهده کردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گود محمودآباد سابقا کوره پزخانه بوده و اکنون به دلیل عدم فعالیت کوره‌ها، این منطقه به محل انباشت و تفکیک زباله‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: کارگروه محیط زیست امور اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران به ریاست آقای بادامچی با همکاری سازمان محیط زیست تهران و براساس برنامه جامعی برای مدیریت پسماند و رفع مشکلات محیط زیست از این منطقه در روز سه‌شنبه بازدید کردیم.

عضو کارگروه محیط زیست امور اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید براینکه یکی از مسایل بسیار مهم بحث مافیای جمع‌آوری زباله‌ها و سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان کار است که تلاش داریم با ادامه بازدیدها و نظارت‌ها آن را پیگیری کنیم، بیان کرد: کامیونهایی در همین منطقه به طرز سازماندهی شده‌ای از کودکان برای جمع‌آوری زباله‌ها و تفکیک استفاده می‌کنند، بیشتر این کودکان در ظاهر افغانستانی بودند.

صادقی اظهار کرد: البته کودکان ایرانی هم حضور داشتند و برخی افراد این کودکان را در سطح شهر برای جمع‌آوری زباله‌ها سازماندهی می‌کنند، در این منطقه هم آلونک‌هایی با وضعیت فجیعی وجود داشت که زباله ها را تفکیک و بر روی بسته های پلاستیکی قرار می‌دادند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخشدار منطقه که همراه ما بود اعلام کرد، علاوه بر سوءاستفاده از کودکان کار در این مناطق اتفاقات بد دیگری مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و انواع جرایم دیگر انجام می‌شود که این موضوع نیازمند ساماندهی جدی است. سازمان محیط زیست، وزارت کشور، نیروی انتظامی، شهرداری و .. باید به این موضوع رسیدگی کنند.

عضو مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: به ما اعلام شد که برای برخورد و تخلیه این منطقه از این افراد شکایت‌هایی صورت گرفته و احکامی هم دریافت شده اما به دلیل تبانی‌هایی توسط افرادی از اجرای حکم جلوگیری می شود. ما در این بازدید علاوه بر مشاهده به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل هم بودیم.

تعلل و سهل‌انگاری مسئولان در اجرای حکم برخورد با متخلفان

وی ادامه داد: بخشدار اعلام کرد که به طور خاص در محمودآباد می‌خواهند یکسری شهرک‌های صنفی دایر کنند و براین اساس پیگیر حل یکسری مشکلات از نظر سازمان محیط زیست هستند زیرا از لحاظ قانونی باید فاصله ای میان شهرک صنفی و منطقه مسکونی وجود داشته باشد، نمایندگان مجلس هم تصمیم دارند تا زمان ساماندهی وضعیت منطقه و رفع سوءاستفاده از کودکان کار بازدید و نظارتهای خود را ادامه دهند.

صادقی تصریح کرد: مشکلات دیگری هم در این میان وجود دارد مانند اینکه ملک این منطقه شخصی بوده و به همان باند جمع‌آوری زباله اجاره داده شده است لذا پیگیری این موضوع کار ساده ای نیست، البته دستگاه‌های نظارتی و مربوطه هم در برخورد با این متخلفان در منطقه یک تعلل و سهل‌انگاری در انجام وظایف خود دارند که باید این مسایل به صورت فشرده پیگیری شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اینکه پیگیری وضعیت کودکان زباله‌گرد و همچنین بحث نابودسازی زباله در تهران از قبل هم پیگیری می‌شد، اظهار کرد: در این دوره آقای بادامچی رئیس کارگروه محیط زیست و امور اجتماعی پیگیر این موضوعات هستند و ما هم خواستیم در کنار فعالیت در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های دیگر این موضوع را به عنوان یک اولویت در حوزه انتخابیه و یک بحث اجتماعی و ملی پیگیری کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعد از محمودآباد هم از آرادکوه مقصد تمام زباله‌ها بازدید کردیم ، در این منطقه یک فاجعه زیست محیطی به دلیل انباشت زباله های بیمارستانی و … ایجاد شده، در این منطقه روزانه حدود ۸ هزار تن زباله وارد می شود که تنها قابلیت سوزاندن ۲۰۰ تن زباله وجود دارد لذا باید این مرکز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته توسعه پیدا کند.

صادقی با بیان اینکه قانون مدیریت پسماندها مانند دیگر مسایل کشور دچار سوءمدیریت شده است، گفت: مدیریت پکپارچه ای در شهر حاکم نیست و ما طی صحبت با مدیرکل محیط زیست تهران می‌خواهیم ۳ قانون مهم در زمینه مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ و هوای پاک را تعیین تکلیف کنیم، متاسفانه تکالیف قانون مدیریت پسماند بعد از حدود ۱۰ سال هنوز اجرایی نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید