دعوت مسعود نیلی به مناظره اقتصادی

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۷:۲۵
    کد خبر :368198

حسین راغفر، اقتصاددان نهادگرا در یادداشتی که در اختیار سایت فرارو قرار داده، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور را به مناظره اقتصادی دعوت می‌کند.

حسین راغفر؛ هم اکنون که اقتصاد ایران بزرگترین شوک تاریخی ارزی خود را تجربه می‌کند و هرج و مرج و بی ثباتی و نااطمینانی بر آن حکمفرما شده است، گروهی که خود مسبب و زمینه ساز این اوضاع هستند، در مقام دادستان نشسته اند و منتقدین را متهم می‌کنند.

هنگامی که طی فصل بهار نرخ ارز ۲ برابر شد و هنوز تابستان به پایان نرسیده، بیش از ۳ برابر می‌شود، بدیهی است که ادامه این روند قیمت دلار ۴۰ هزار تومانی را در پایان سال جاری به دنبال خواهد داشت و اعلام این موضوع اخطار و هشداری برای توقف روند مخرب و ضد مردمی کنونی است.

کسانی که طولانی‌ترین دوره تثبیت نرخ ارز پس از انقلاب (۸۴-۱۳۷۸) را به عنوان افتخار دولت‌های وقت عنوان می‌کردند و اگر هم انتقادی داشتند ملایم و در حاشیه بود، در ۹ ماه اخیر با عنوان کردن موضوعات غیر کارشناسی مانند «فنر نرخ ارز» و «همبستگی بین نقدینگی ایران و آمریکا با نرخ ارز» به اندازه کل فعالیت رسانه‌ای خود در دفاع از افزایش نرخ ارز به هر سفسطه و مغلطه‌ای چنگ زدند و با مهندسی افکار عمومی و فضاسازی رسانه‌ای زرد، زمینه سازی ابر شوک ارزی کنونی را رقم زدند، اکنون برای ساکت کردن منتقدان، اقدام به متهم کردن آن‌ها می‌کنند. مدافعان افزایش نرخ ارز به جای جوابگویی به ماهیت و محتوای بحث‌های منتقدین، اقدام به کلیشه سازی، تهمت زنی و توهین می‌کنند که البته اقتضای طبیعت ایشان چنین است.

این گروه در شرایطی که شش ماه است مردم و بخش خصوصی واقعی در تب و تاب و اضطراب اوضاع نابسامان کنونی درگیر هزاران مشکل و معضل شده اند، در برابر روند افسار گسیخته افزایش نرخ ارز سکوت می‌کنند! و به نام بازار آزاد اجازه داده اند معاملات بازار سیاه که فقط ۳ درصد از کل معاملات ارزی را شامل می‌شود، پایه قیمت گذاری طلا، کالا‌های وارداتی و حتی مواد اولیه داخلی شود و در نتیجه مبنای تعیین نرخ تورم و شاخص‌های اقتصاد کشور گردد. این‌ها با دفاع از ایجاد بازار ثانویه ارز، امکان فروش ارز حاصل از صادرات مواد خام و اولیه معدنی و فلزی و محصولات پتروشیمی را که حاصل رانت منابع است، به بهای دلخواه جهت کسب منافع رانتی کلان فراهم کردند. پرسش این است که چرا دولت این ارز را به بهای عادلانه نمی‌خرد یا نهاده‌های تولید این‌ها را قیمت گذاری واقعی نمی‌کند تا مانع از توزیع رانت‌های کلان شود و چرا مدافعان افزایش نرخ ارز در برابر اعطای این رانت‌های کلان سکوت محض اختیار کرده اند، این سکوت شائبه نفع مشترک ایشان را تقویت می‌کند.

همان گونه که پس از شوک ارزی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، سیاست‌ها و عملکرد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم منشاء اصلی بحران اقتصادی آن زمان بود، هم اکنون نیز استمرار و تشدید همان سیاست‌ها و بی توجهی کامل به نظرات اقتصاددانان و کارشناسان مستقل، شرایط سخت و دشوار کنونی را رقم زده است.

به منظور تنویر افکار عمومی و روشن شدن ابعاد و جوانب شرایط کنونی و چالش‌ها و بحران‌های پیش روی کشور بدینوسیله از جناب آقای دکتر مسعود نیلی را دعوت می‌کنم در یک مناظره عمومی شرکت فرمایند. تعیین مکان و زمان آن به انتخاب ایشان. حسین راغفر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید