ماجرای یک خبرسازی عجیب و دستی که رو شد

تأکید حق شناس بر هوشیاری شهروندان در پذیرش اخبار شهری

    کد خبر :363722

انتشار فیلم بریده شدن گوش کودک زباله‌گرد افغانی در روز دوشنبه غوغا به پا کرد، همه مردم که تقریبا با صحنه آزاردهنده زباله‌گردی زنان، مردان و کودکان آشناییت دارند، نتوانستند این ظلم روا شده به این کودک ۱۳ ساله را تاب بیاورند و در فضای مجازی و … خواهان برخورد با عاملان آن شدند و این درخواست آنقدر تکرار شد که معاون اول رئیس جمهور سه وزیر دولت را مأمور کرد که عاملان این حادثه را پیدا کنند و به سزای اعمالش برسانند.

در کمتر از ۲۴ ساعت هم حادثه خودسوزی یک مرد ۵۰ ساله مقابل ساختمان بهشت اتفاق افتاد که در پی دستور شهردار تهران دو تیم مأموریت یافتند که در ابتدا کودک زباله‌گرد گوش بریده را پیدا کرده و کمیته‌ای دیگر پیگیر وضعیت مرد سوخته شد که نهایتا با بسیج نیروهای پیمانکاری در منطقه سه نهایتا فاروق ۱۳ ساله شناسایی شد و لب به سخن گشود و پرده از سناریوی از پیش طراحی شده‌ای برداشت که جامعه را در یک شوک فرو برد. فاروق ۱۳ ساله در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که نه تنها گوشش توسط عوامل شهرداری بریده نشده؛ بلکه در یک حادثه رانندگی گوشش به وانت برخورد کرده و تنها دچار یک خراشیدگی شده است! این نوجوان ۱۳ ساله زباله‌گرد در سخنانش گفت که دو مرد با سمند سفید وی را در گوشه خیابان گرفتار کرده و او را مجبور می‌کنند که حرف‌های آنها را تکرار کند و از او فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

در حادثه دوم نیز مشخص می‌شود که مرد میانسالی که خود را مقابل ساختمان بهشت آتش زده است، با شریک خود مشکل دارد و با حکم قضایی فعالیت وی متوقف شده است و این مسئله ربطی به شهرداری ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سناریوی از پیش طراحی شده فیلم بریدن شدن گوش کودک زباله‌گرد و فشار بر مدیریت شهری گفت: به نظر من مسئله فراتر از ضربه زدن به مدیریت شهری فعلی است چرا که ما در فضای جامعه ملتهبی هستیم که این التهاب ناشی از مشکلاتی است که به هیچ وجه قصد پوشاندن آن را هم نداریم؛ اما باید متناسب با مسائل و مشکلات به فضای موجود رسیدگی کرد و آن را درمان کرد. نه اینکه با سناریوهای دیگر آن فضای جامعه را ملتهب‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی خوب نیست و عملکرد مسئولان در این شرایط اقتصادی نیز قابل دفاع نیست، گفت: کالبد شهر حق دارد و نباید شاهد رفتارهایی باشیم که این اتفاق را تشدید کند.

حق شناس با بیان اینکه برخی می‌خواهند در راستای وارد کردن شوک بیشتر به جامعه فعال باشند و ما باید هوشیار باشیم تا در دام ماجراهای اینچنینی نیفتیم، گفت: مثلا وضعیت این روزهای ما به مانند خانواده‌ای است که فرزند بیماری دارند و با اضطراب به دنبال درمان و دارو هستند اما یک شیاد به والدین می‌گوید که حاضر است در ازای پول با جادو و جنبل فرزندشان را درمان کند و ببینید که چه اثر تخریبی بر این خانواده با این دروغ می‌گذارد.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در راستای خبرسازی و سناریوسازی علیه مدیریت شهری رخ داد نیز شبیه مثال فوق الذکر است، گفت: کودک مهاجر افغان یک آسیب دیده است؛ اما وسیله‌ای می‌شود برای تخریب بزرگتر و باید بگویم این ماجرای سخیف خبرسازی عجیب است و عده‌ای سفارش گرفته‌اند و فیلمی را منتشر کرده و سخنانشان را به کودک القاء کرده‌اند و بعد از آنکه کل جامعه تحت تاثیر قرار گرفت، مشخص می‌شود که تمام ماجرا دروغ بوده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید شاهد واکنش‌های شتاب زده باشیم، افزود: باید هوشیاری و هوشمندی را بر رسانه‌ها و جامعه شاهد باشیم نه اینکه موضع‌گیری‌های عجولانه‌ای شود و بعد از ۲۴ ساعت متوجه شویم که اصل ماجرا درست نیست. چرا که این مسائل آسیب جدی به سرمایه‌های اجتماعی می‌زند.

وی با بیان اینکه این حادثه چند پیام داشت، گفت: مسئولان و رسانه‌ها باید هوشیار باشند و همچنین مردم نیز باید دقیق باشند و واکنش‌هایی را متناسب با وضعیت موجود داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز تصریح کرد: من معتقد نیستم که همزمانی و هماهنگی این دو حادثه با یکدیگر پشت پرده و تئوری توسعه دارد؛ چرا که در حادثه اول که روز دوشنبه کلیپ آن به صورت گسترده منتشر می‌شود، افکار عمومی حساس شده و همین حساسیت مردم سبب شد که اعضای شورای شهر نیز در خصوص پیگیری و برخورد جدی‌تر با عاملان تاکید کنند به گونه‌ای که جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر عمدتا به بحث پیگیری وضعیت این کودک اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه وضعیت فعالیت و کار در پسماند و در میان زباله‌ها بسیار سخت است و همه با مشکلات این قشر مطلع هستند، گفت: اتفاقی که برای این کودک افتاد نشان داد که لازم است فرآیند مدیریت پسماند تغییر کند و تا زمانی که فرآیند قبلی یعنی زباله‌گردی وجود داشته باشد، سرمایه‌های مادی و انسانی از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه با بسیج نیروهای شهرداری و پیمانکاران پسماند شهرداری، نهایتا فاروق ۱۳ ساله پیدا شد و مشخص شد که کلیپ تهیه شده صحنه‌سازی بوده است، افزود: اساسا نوع برخورد مافیای زباله با کودک کار و دعوای پیمانکاران سبب شده است که مدیریت پسماند در پایتخت با چالش‌های جدی مواجه شود و مردم خواهان آن هستند که این شیوه مدیریت پسماند تغییر کند و حالا با اتفاقی که به تازگی رخ داده است، تغییر این روند به وضوح احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در حادثه خودسوزی که مقابل شهرداری رخ داد، لازم است که پیگیری دقیق‌تری شود، گفت: باید منتظر بمانیم که نهادهای نظارتی در مورد این دو حادثه اخیر از شهرداری گزارش دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید