ایران - چین؛ جذابترین فینال

بلندقامتان در اندیشه شکستن طلسم ۴۰ ساله/ نسل طلایی به دنبال طلا

  • ورزشی
  • جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۸
    کد خبر :358665

تیم ملی بسکتبال ایران که با نسل طلایی‌اش کره‌جنوبی را شکست داد و به دیدار فینال صعود کرد، به دنبال پیروزی برابر چین و پایان دادن به سلطه قهرمانی ۴۰ ساله این دو کشور است.

فینال مسابقات بسکتبال هجدهمین دوره بازی های آسیایی فردا میان دو تیم ایران و چین برگزار می شود؛ این برای دومین بار است که بسکتبال ایران فینالیست بازی های آسیایی می شود در حالیکه پیش از این هشت دوره در این بازی ها شرکت داشته است.

اولین حضور بسکتبال ایران در بازی های آسیایی در اولین دوره این بازی ها انجام شد که با پیروزی مقابل هند در دیدار رده بندی و کسب مدال برنز به پایان رسید. در دیگر ادوار بازی های آسیایی و حتی بازی های آسیایی۱۹۷۴ که تهران میزبان آن بود، بسکتبال ایران حتی در جمع چهار تیم برتر هم قرار نگرفت.

شروع دوباره مدال آوری بسکتبال ایران در بازی های آسیایی از بازی های ۲۰۰۶ قطر بود. در این دوره از بازی ها تیم ملی بسکتبال ایران با در اختیار داشتن بازیکنانی مانند مهدی کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی وحامد آفاق که نسل طلایی بسکتبال ایران را ساختند، تا دیدار رده بندی پیش رفت و در این مرحله با غلبه بر اردن به دومین مدال خود در ادوار مختلف بازی های آسیایی دست یافت.

بسکتبال ایران در بازی های آسیایی گوانگژو هم یکی از مدعیان بود اما بازهم نتوانست به فینال برسد و در نهایت هم با پیروزی برابر ژاپن در دیدار رده بندی و تکرار مدال برنز به کار خود پایان داد. چهار سال پیش اما تیم ملی بسکتبال ایران برای نخستین بار فینالیست بازی های آسیایی شد. تیم کشورمان در آن دیدار مقابل کره جنوبیِ میزبان شکست خورد و اولین فینال آسیایی را با ناکامی به پایان رساند.

حالا ملی پوشان بسکتبال ایران در آستانه دومین حضور متوالی در فینال بازی های آسیایی هستند که با انتقام از کره جنوبی به دست آمده است؛ تیمی که ۱۳ مدال از ادوار مختلف بازی های آسیایی را در اختیار دارد و با ۴ مدال طلا دومین تیم پرافتخار این بازی ها به حساب می آید.

به گزارش مهر،البته پرافتخارترین تیم بسکتبال طی هجده دوره بازی های آسیایی، چین است که در کنار دو عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سومی، ۷ عنوان قهرمانی این بازی ها را به خود اختصاص داد. چین با این کارنامه طلایی حریف ایران در فینال مسابقات بسکتبال این دوره از بازی های آسیایی است.

تیم ملی بسکتبال ایران در حالی این دیدار را به عنوان آخرین گام برای اولین مدال طلای خود در بازی های آسیایی پیش رو دارد که طی ۴۰ سال گذشته، به جز چین و کره جنوبی هیچ تیم دیگری موفق به کسب عنوان قهرمانی این بازی ها نشده است. ملی پوشان ایران بعد از انتقام از کره جنوبی، مصمم به شکست چین هستند تا اینگونه به سنت قهرمانی این دو تیم در بازی های آسیایی، بعد از ۴۰ سال پایان دهند.

پیشینه بسکتبال ایران در ادوار مختلف بازی های آسیایی به شرح زیر است:

* بازی های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو: مدال برنز برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک: عنوان هفتمی برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک: عنوان هفتمی برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۱۹۷۴ تهران: عنوان ششمی برای تیم ملی بسکتبال (در این دوره از بازی ها تیم ملی بسکتبال بانوان هم حضور داشت و صاحب عنوان چهارمی شد)
* بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن: عنوان هفتمی برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما: عنوان هشتمی برای تیم ملی بسکتبال (در میان تنها ۹ تیم شرکت کننده)
* بازی های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک: عنوان هفتمی برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۲۰۰۶ قطر: مدال برنز برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو: مدال برنز برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون: مدال نقره برای تیم ملی بسکتبال
* بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا: مدال طلا یا نقره؟

به گزارش خبرنگار مهر، در مجموع و طی ادوار مختلف برگزاری بازی های آسیایی، ۱۱ کشور موفق به مدال آوری در مسابقات بسکتبال این بازی ها شده اند اما تنها چهار کشور چین (۷ بار)، کره جنوبی (۴ بار)، فیلیپین (۴ بار) و اسرائیل (۲ بار) قهرمانی این بازی ها را در اختیار دارند.

تا قبل از بازی های آسیایی ۱۹۷۴ که به میزبانی ایران و در تهران برگزار شد، فیلیپین مدعی ترین تیم در مسابقات بسکتبال این بازی ها بود. در بازی های تهران اما اسرائیلی هابرای دومین بار قهرمان شدند و بعد از آن طلای بازی های آسیایی در بسکتبال یا از آنِ چین شد یا کره جنوبی.

در هر صورت تیم ملی بسکتبال ایران که سه مدال برنز و یک مدال نقره بازی های آسیایی را در اختیار دارد، فردا در دومین فینال متوالی این رویداد بزرگ به مصاف پرافتخارترین تیم آن می رود. بسکتبال ایران در شرایطی این دیدار را برگزار می کند که صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی را به عنوان بازماندگان نسل طلایی در اختیار دارد. بازیکنانی که با حضور آنها بسکتبال برای اولین بار قهرمان جام ملت های آسیا شد و به المپیک راه یافت.

این دوره از بازی های آسیایی شاید آخرین فرصت برای این بازماندگان نسل طلایی باشد تا طلای این بازی ها را هم تجربه کنند.

رده بندی تیم های اول تا سوم مسابقات بسکتبال در هفده دوره پیشین بازی های آسیایی به این شرح است

بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو
۱ – فیلیپین
۲ – ژاپن
۳ – ایران

بازیهای آسیایی ۱۹۵۴ مانیل
۱ – فیلیپین
۲ – چین
۳ – ژاپن

بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو
۱ – فیلیپین
۲ – چین
۳ – ژاپن

بازیهای آسیایی ۱۹۶۲ جاکارتا
۱ – فیلیپین
۲ – ژاپن
۳ – کره جنوبی

بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک
۱ – اسرائیل
۲ – تایلند
۳ – کره جنوبی

بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک
۱ – کره جنوبی
۲ – اسرائیل
۳ – ژاپن

بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران
۱ – اسرائیل
۲ – کره جنوبی
۳ – چین

بازیهای آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک
۱ – چین
۲ – کره جنوبی
۳ – کره شمالی

بازیهای آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو
۱ – کره جنوبی
۲ – چین
۳ – ژاپن

بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ سئول
۱ – چین
۲ – کره جنوبی
۳ – فیلیپین

بازیهای آسیایی ۱۹۹۰ پکن
۱ – چین
۲ – فیلیپین
۳ – کره جنوبی

بازیهای آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما
۱ – چین
۲ – کره جنوبی
۳ – ژاپن

بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک
۱ – چین
۲ – کره جنوبی
۳ – فیلیپین

بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ بوسان
۱ – کره جنوبی
۲ – چین
۳- قزاقستان

بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ دوحه
۱ – چین
۲ – قطر
۳ – ایران

بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو
۱ – چین
۲ – کره جنوبی
۳ – ایران

بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون
۱ – کره جنوبی
۲ – ایران
۳ – ژاپن

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید